Hiss & diss del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vegansk kexchoklad! HISS! Sett på fb att många var skeptiska till att det är mörk choklad men tycker inte det smakar så mörkt sas.
Jag kollade innehållsförteckningen på Cloettas hemsida pga nyfiken. Det är ju lite lustigt att sista raden lyder ”kan innehålla mjölk, ägg, mandel och hasselnötter”. Är den vegansk eller är den inte vegansk liksom? ;)

(sen är det tyvärr palmfett i den precis som i orginalet, så den går bort för mig)

Den tillverkas ju gissningsvis i samma fabrik som annat och då lär de skriva så (eller "spår av"). ;)
Jo ”spår av” är vanligt att det står, men det är inte vad de skriver här. Många nötallergiker väljer för övrigt bort choklad som kan innehålla (spår av) nötter. Är veganer lika strikta eller är det okej att det halkar med lite mjölk och ägg? 😉

:DJo ”spår av” är vanligt att det står, men det är inte vad de skriver här. Många nötallergiker väljer för övrigt bort choklad som kan innehålla (spår av) nötter. Är veganer lika strikta eller är det okej att det halkar med lite mjölk och ägg? 😉

Det är väl upp till dem hur noga de är, men jag tycker iaf inte att det är så konstigt de skriver så ;) . Det är ju inte bara de som har en strikt vegetarisk kosthållning som undviker mjölk och ägg - båda är också allergener, precis som tex nötter :) .

Jo ”spår av” är vanligt att det står, men det är inte vad de skriver här. Många nötallergiker väljer för övrigt bort choklad som kan innehålla (spår av) nötter. Är veganer lika strikta eller är det okej att det halkar med lite mjölk och ägg? 😉
Det är nog högst individuellt om en som äter veganskt väljer bort en sådan produkt eller inte.
Min ena kompis struntar i om det står att det möjligtvis kan innehålla eller spår av, då det begränsar så mycket vad en kan äta. Hon dricker också vin som inte är veganskt och använder läderprodukter. Andra med vegansk kosthållning eller vegansk livsstil väljer bort allt.
Men tillverkaren har inte skrivit ut det för veganernas skull utan för att varna allergiker som inte ens tål att det finns en liten mängd eller spår av allergenet i en produkt. Det är tillverkarna enligt lag tvungna att skriva ut.

Det är väl upp till dem hur noga de är, men jag tycker iaf inte att det är så konstigt de skriver så ;) . Det är ju inte bara de som har en strikt vegetarisk kosthållning som undviker mjölk och ägg - båda är också allergener, precis som tex nötter :) .
Självklart ska de skriva ut allergener, det är inte det jag skriver. Jag tycker bara det är lustigt att de tagit fram en uttalat vegansk produkt som de enligt innehållsförteckningen inte kan garantera är vegansk. Jag var tydligen ensam om att finna det lustigt så jag drar mig tillbaka.

I egenskap av vegan kan jag säga att jag inte bryr mig om det kan finnas spår av animalier. För mig gör det ingenting.
Min man däremot blir lite sur. Han tycker det ska vara åtskilt och tydligt avgränsat.

Har ju glömt att hissa den här!

21408-1.png

Jag försökte få tag på parmesanchipsen ikväll, men i brist på annat kom jag hem med Marabou Popcorn. Diss på den. Den bara växer i munnen, men jag är å andra sidan inte heller så förtjust i popcorn, crunchy corn eller havssalt. :p

vet inte... svag hiss? Fick en ganska kraftig konstgjord gurksmak på ett av chipsen i påsen :)

Kollegan dissar den men hon känner knappt någon smak alls på chips då hon nästintil enbart äter vinägerchips :D

OLW-Gr%C3%A4ddfil-Gurka-Gr%C3%A4sl%C3%B6k-600x600.png

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
88 89 90
Svar
1 791
· Visningar
135 648
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
  • Låst
Mat Förra tråden är full, så här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss ;)...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
213 217
Senast: Enya
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka