Hiprex mot UVI?

Kan man inte göra något åt upprepade UVIer eller varför gör man så lite?

Man kan inte "bota" problemet, nej.
Däremot hantera det på olika sätt med antibiotika.

När det gäller män så blir det utredning eftersom det är ganska ovanligt med uvi hos män och att det då kan bero på andra, underliggande sjukdomar vilket "normalt sett" inte är fallet hos kvinnor med upprepade uvi.

En underliggande orsak hos en del kvinnor är överdriven hygien.
Hos andra kan det vara lokal östrogenbrist.
Hos ytterligare andra är det bara så orättvist livet blev.

För att det är skillnad på män och kvinnor inom hälsovården.

Man med återkommande problem = det måste lösas
Kvinna med återkommande problem = mindre viktigt, det gör ju bara lite ont/är lite obehagligt och det är ju heeeeelt normalt liksom :up:

:meh:

Fel.
man med återkommande problem: ovanligt, bör utreda eventuell underliggande orsak. Hittar man inget sådant fel hanteras det lika som för kvinnor.
kvinna med återkommande problem: vanligt, massor av utredningar har gjorts och man hittar "aldrig" annan underliggande orsak det vill säga onödiga åtgärder att utsätta kvinnan för utredningar som inte leder någon vart.

Dock bör man förstås odla för att ta reda på om symtomen beror på bakterier eller inte, eftersom det finns andra tillstånd (tänker då på s.k. interstitiell cystit) som kan ge samma symtombild men där antibiotika är fel behandling. Så hos kvinnor är det snarast så att "besvär som uvi men inga bakterer, bör utreda".

Fel.
man med återkommande problem: ovanligt, bör utreda eventuell underliggande orsak. Hittar man inget sådant fel hanteras det lika som för kvinnor.
kvinna med återkommande problem: vanligt, massor av utredningar har gjorts och man hittar "aldrig" annan underliggande orsak det vill säga onödiga åtgärder att utsätta kvinnan för utredningar som inte leder någon vart.

Dock bör man förstås odla för att ta reda på om symtomen beror på bakterier eller inte, eftersom det finns andra tillstånd (tänker då på s.k. interstitiell cystit) som kan ge samma symtombild men där antibiotika är fel behandling. Så hos kvinnor är det snarast så att "besvär som uvi men inga bakterer, bör utreda".
Men om det är så vanligt borde man väll hitta en lösning på problemet, inte bara skicka hem med någon form av tig och lidprincip?

Tranbär. Oskojat. De innehåller något ämne som gör att bakterierna för UVI får svårt att fästa. Och om man inte äter blodförtunnande medel skadar det inte att pröva. Ger vitaminer, mineraler och antioxidanter på köpet :)

Det skall tydligen fungera också att dricka tranbärsjuice men den innehåller en massa socker så möjligen är det effektivare att äta bären. Finns i mina affärer att köpa i frysdisken. Har en mosse nära där jag bor så har plockat egna och lägger av dem på frukostgröten. Passar att äta till kyckling också. Kan ta ett tag att vänja sig vid smaken men det går...

Lingondricka ska vara bra också. :) helt seriöst.

Sen har jag en äldre släkting som tjatar ihjäl sig om att aldrig sitta kallt/bli kall där nere för då får man uvi. Det är inte vetenskapligt bevisat, men är nog inte fel att prova då många säger att man ska undvika kalla sittplatser om man har problem med uvi.

Åh, skulle du vilja pm:a mig hennes nam
Jag har kronisk uretrit. Debuterade någon gång i 13-års åldern. Både jag och sjukvården trodde då på UVI då symptomen var de samma. Dock alltid negativ på odlingarna och antibiotika hjälpte inte. Sprang hos barnmorska och gynekolog som inte hittade något, testade mot alla möjliga könssjukdomar (då hade jag hunnit bli några år äldre och hade regelbundet sex).
Till slut kom jag till en urolog (världens bästa :love:) som hade koll på det här med uretrit som fortfarande många läkare och urologer knappt vet något om, det underdiagnostiseras mycket.
Det finns inget botemedel men flertalet olika behandlingsmöjligheter.

Hiprex åt jag i början i flera år, gick sedan över till tranbärskapslar för att sedan inte ta något alls. När jag för ett år sedan fick mycket besvär igen började jag med Hiprex igen men märkte efter ca 1-2 månader ett samband med en ökad känsla av att det bränner och svider i urinröret på ett annat sätt än mitt normala problem, och kom på att det började när jag började med Hiprexen igen. Slutade med Hiprex och de besvären försvann.

Jag tycker definitivt att TS ska söka sig till urolog om inget annat hjälper. Jag tog själv kontakt med min, hon tog emot utan remiss och gör det fortfarande (i Stockholm).
Vore super tacksam om du kunde ge namnet på urologen/mottagningen du går till.

Men om det är så vanligt borde man väll hitta en lösning på problemet, inte bara skicka hem med någon form av tig och lidprincip?

det är ungefär som med förkylningar.
Inte kul när man har det men inte farligt.
Den som "borde hitta en lösning" - väldigt enkel inställning, förresten - på förkylningar eller återkommande urinvägsinfektioner torde bli rik.

det är ungefär som med förkylningar.
Inte kul när man har det men inte farligt.
Den som "borde hitta en lösning" - väldigt enkel inställning, förresten - på förkylningar eller återkommande urinvägsinfektioner torde bli rik.
Samtidigt som det är ofarligt är det ju väldigt handikappande om man har dom hela tiden. Att ha ständigt ont, vara trött eller inte kunna ha ett fungerande sexliv är ju verkligen ingen höjdare.

Fel.

Jag tror det syftas på allmänna besvär, inte bara uvi ;)

Samtidigt som det är ofarligt är det ju väldigt handikappande om man har dom hela tiden. Att ha ständigt ont, vara trött eller inte kunna ha ett fungerande sexliv är ju verkligen ingen höjdare.
Det finns ju lite olika behandlingsstrategier man kan testa. Jag får nästan alltid uvi i nära samband med sex, löser det genom att ta en antibiotikatablett efter varje gång! Andra äter en profylaktisk tablett dagligen.

Mina uvier är rätt handikappande, det är svårt att jobba när man måste gå på toa två gånger per kvart. Och visst finns det risk för resistens hos bakterierna men när den dagen kommer får jag försöka hitta en annan lösning på problemet.

Det finns ju lite olika behandlingsstrategier man kan testa. Jag får nästan alltid uvi i nära samband med sex, löser det genom att ta en antibiotikatablett efter varje gång! Andra äter en profylaktisk tablett dagligen.

Mina uvier är rätt handikappande, det är svårt att jobba när man måste gå på toa två gånger per kvart. Och visst finns det risk för resistens hos bakterierna men när den dagen kommer får jag försöka hitta en annan lösning på problemet.
Det var bland det dummaste jag läst på länge!

Det var bland det dummaste jag läst på länge!
Tillägg: Du kan tex läsa behandlingsöversikten på internetmedicin.se, urinvägsinfektion hos kvinnor, underrubrik recidiverande cystit. Där står att en av rekommenderade behandlingarna är just att göra som jag beskrivit under 4-6 månader. Tidsintervallet presenterade jag inte ovan, sorry, men det är exakt de instruktionerna jag följer.

Du använde ett ganska hårt vokabulär när du svarade mig. En motivering hade varit på sin plats för utan sådan är det ju svårt för mig att veta vad i det jag skrivit som du anser vara dumt.

Tillägg: Du kan tex läsa behandlingsöversikten på internetmedicin.se, urinvägsinfektion hos kvinnor, underrubrik recidiverande cystit. Där står att en av rekommenderade behandlingarna är just att göra som jag beskrivit under 4-6 månader. Tidsintervallet presenterade jag inte ovan, sorry, men det är exakt de instruktionerna jag följer.

Du använde ett ganska hårt vokabulär när du svarade mig. En motivering hade varit på sin plats för utan sådan är det ju svårt för mig att veta vad i det jag skrivit som du anser vara dumt.
Då får jag be om ursäkt o backa.

Men är det verkligen effektivt att bara ta en enda tablett? Vilken sort?

Har också problem med UVI och på mig utvecklas det alltid till njurbäckeninflammation. :(

det dumma är möjligen att uttrycka sig som om man inte bryr sig om eventuell resistensutveckling.
Det är klart jag bryr mig om resistensutveckling, och det är möjligt att jag borde strunta i att ha sex för att minimera risken. För annars får jag uvi efter sex säkert 3/4 gånger, och om jag ska behandla det utan farmakologi med att typ dricka mycket så jobbar jag nog inte på två-tre dagar eftersom att trängningarna inte går att hejda. Tre droppar urin i blåsan och jag måste kuta och sedan ta igen mig några minuter efter varje gång då miktionen tyvärr är mkt smärtsam dessutom.

Men är det verkligen effektivt att bara ta en enda tablett? Vilken sort?

Har också problem med UVI och på mig utvecklas det alltid till njurbäckeninflammation. :(
Det är väl kanske inte självklart effektivt i varje fall skulle jag tro, men om man som jag i princip alltid utvecklar symtom i samband med sex så kan det vara effektivt att ta en tablett i samband med att man utsätter sig för ett sådant högriskprojekt. Jag tar furadantin i reducerad dos från standard. Har du urologkontakt? Eller kanske möjligtvis gynkontakt? Jag skulle tippa på att upprepade njurbäckeninflammationer ska hanteras på den nivån

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 898
Senast: EmmaW
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst
  • Födda -21