Hiprex mot UVI?

Jag fick jättebra effekt av Hiprex! Tidigare åt jag flera antibiotikakurer per år, men kunde i princip sluta med det när jag fick Hiprex utskrivet. Som jag minns det åt jag först tabletterna varje dag under några månader, men sedan kunde jag gå över till att ta en "kur" så fort jag fick lite känningar (typiskt innan mens eller om jag träffat någon ny partner). För mig växte UVI:n bort till slut, och jag har klarat mig på husmorsknep vid känningar de senaste 15 åren. Sedan blev jag gravid och sedan vecka 4 ungefär så har det känts som om jag har konstant UVI med träningar och smärta. Odling gjord och blåsan kollad med UL utan att de hittar något fel. Så det är tydligen något med mina hormoner som orsakar de här besvären och sannolikt går de över så fort bebisen är ute. Hoppas det, för den här typen av besvär är rätt handikappande.

Men att kolla blåsan är kanske en bra start, det finns lite grejer man kan göra beroende på vad som felas dig.

Jag har en ny partner och har redan fått UVI :banghead: Har läst att det kan gå över när kroppen vant sig vid den nya, men med tanke på att mitt förra förhållande var i princip 2år av konstant UVI så har jag inga större förhoppningar.

Jag har tidigare fått Hiprex utskrivet och har nu börjat med det igen. Läste dock nyss att det tydligen inte har så stor effekt mot återkommande infektioner (märkte skillnad förra gången jag tog det vad jag kommer ihåg, men hade ändå minst en UVI i månaden). Jag har även fått mer ångest sista dagarna och funderar på om Hiprex kan påverka andra mediciner. Är det någon som vet något?

Jag har blivit konstaterad kronsik urinrörs katarr. Det enda som hjälpte mig var att UVAört. Rent mirakelmedel i mina ögon. Fungerar sisådär om du redan har Uvi men om du först får en kut antibiotika och börjar med UVAört direkt efteråt så fungerar det klockrent så bra att jag gick från att ha kronisk till att inte ha UVI på nästan 3år.
Min mormor har också problem med UVI, sist fick hon antibitika i tre kurer på rad utan att känna sig bra tills jag köpte UVA ört till henne, 2dagar senare ringde hon och frågade om det var något häxmedel jag gett henne eftersom hon blev helt symtomfi. Va jag vet har hon inte haft UVI sedan dess och det är 1år sedan.
Det funkar säkert inte för alla tyvärr och för mig verkar effekten ha avtagit lite men jag tycker ändå det är värt varenda krona.

Men som alla andra skriver borde du också bli remitterad till en urolog för att utreda så det inte är något mer som är fel.

Jag fick jättebra effekt av Hiprex! Tidigare åt jag flera antibiotikakurer per år, men kunde i princip sluta med det när jag fick Hiprex utskrivet. Som jag minns det åt jag först tabletterna varje dag under några månader, men sedan kunde jag gå över till att ta en "kur" så fort jag fick lite känningar (typiskt innan mens eller om jag träffat någon ny partner). För mig växte UVI:n bort till slut, och jag har klarat mig på husmorsknep vid känningar de senaste 15 åren. Sedan blev jag gravid och sedan vecka 4 ungefär så har det känts som om jag har konstant UVI med träningar och smärta. Odling gjord och blåsan kollad med UL utan att de hittar något fel. Så det är tydligen något med mina hormoner som orsakar de här besvären och sannolikt går de över så fort bebisen är ute. Hoppas det, för den här typen av besvär är rätt handikappande.

Men att kolla blåsan är kanske en bra start, det finns lite grejer man kan göra beroende på vad som felas dig.
Har dom testat specifikt för GBS-bakterien?

Jag hade ett he...te med UVI, ständiga infektioner, fick till slut antibiotika som jag knaprade dagligen i förebyggande syfte. Vilket givetvis gjorde att bakterierna blev resistenta och sen hjälpte inte det heller. Det var vidrigt. Det som till slut hjälpte mig var - ta-daa - tranbärstabletter! Små, hårda, mörkröda, jag åt dem 2, 3 ggr om dagen. Jag minns inte märket då jag köpte dem i USA men jag tänker mig att det måste finnas liknande här. De ska inte vara som godis med en massa socker och annat i, utan koncentrerade tranbärstabletter. För mig var de ett Mirakel efter åratal av plågor.

• Gilla
Reactions: kol
Jag hade ett he...te med UVI, ständiga infektioner, fick till slut antibiotika som jag knaprade dagligen i förebyggande syfte. Vilket givetvis gjorde att bakterierna blev resistenta och sen hjälpte inte det heller. Det var vidrigt. Det som till slut hjälpte mig var - ta-daa - tranbärstabletter! Små, hårda, mörkröda, jag åt dem 2, 3 ggr om dagen. Jag minns inte märket då jag köpte dem i USA men jag tänker mig att det måste finnas liknande här. De ska inte vara som godis med en massa socker och annat i, utan koncentrerade tranbärstabletter. För mig var de ett Mirakel efter åratal av plågor.
Jag hade en kompis som fick samma effekt på kapslar. De finns i Sverige.

Allting som ska in i munnen är problem för mig, både mat, vätska och tabletter. Tranbärstabletter har jag provat tidigare utan resultat, men det är något år sedan. Hur stora är de tabletter ni rekommenderar? Finns det någon som det räcker att ta bara en av? Alla tillskott jag har kollat ska man ta minst två av och då jag redan käkar en massa mediciner så blir det väldigt många tabletter.

Just nu (peppar, peppar!) känner jag ingenting trots att jag inte tog antibiotika sist och inte längre tar Hiprex, men så har jag heller inte haft sex sedan tråden skrevs så får se vad som händer nästa gång. Jag tycker också att ångesten har minskat sedan jag slutade med Hiprex, men eftersom jag är bipolär så är det väldigt svårt att veta vad som beror på "normala" svängningar och vad som beror på annat så får jag UVI igen så kommer jag att prova Hiprex igen och se om jag mår sämre då också. Jag har också köpt speciell intimtvål för att se om det kan göra skillnad.

Ta mig till urolog lär jag inte göra i första taget. Jag inte gillar att gå till doktorn i vanliga fall och speciellt inte med detta då de inte verkar bry sig ett dugg om att lösa mer än den UVIn jag har just då.

Härligt att läsa om er som har hittat lösningar!

Jag läste nu att det står att man bör tala med sin läkare innan man använder en av mina andra mediciner om man har svårt att tömma blåsan för det kunde tydligen bli något problem då, men det står inte vilka problem. Jag hade dock redan ätit den innan jag fick problem att tömma blåsan. De problemen kom efter min sterilisering så jag har misstänkt att det kan vara pga ärrbildning men det är kanske medicinen som gör det?

Jag har för övrigt inte haft några problem sedan jag skrev sist, men så har jag heller inte haft sex förrän igår så jag får se vad som händer de närmaste dagarna.

Har funderat och ett stort problem tror jag är att jag på något sätt får in luft i blåsan under sex för det bubblar ibland när jag kissar efteråt.

@kryddelydd låter det inte vettigt att gå vidare med detta till en urolog? Jag har bara erfarenheter av sjukvården som patient och besitter inte alls era kunskaper även om jag är mer påläst än dom flesta utan medicinsk utbildning.

Eller finns det annat man kan göra?

Beroende på situation.
1. ung kvinna med odlingskonstaterade återkommande urinvägsinfektioner: sällan något som urologerna gör något åt. Man kan möjligen leta efter "bakteriestenar" med röntgen men det görs i praktiken sällan.
2. Ung kvinna med återkommande symtom på urinvägsinfektion men där man inte hittar något i odlingar (varken "vanliga" bakterier eller sexuellt överförbara sjukdomar): som regel ingen ytterligare utredning. Möjligen inte ge antibiotika förrän man hittar bakterier. Möjligen prova med iprén eller andra inflammationsdämpande smärtstillande,.
3. Man (oavsett ålder) som haft uvi två gånger: alltid utredning. Män har som regel inte uvi, och man anser att det är anatomiska orsaker till könsskillnaderna.

4. Äldre kvinna med återkommande symtom på uvi: utredning.

Hur länge kan man äta maxdos med Ipren och Alvedon varje dag utan att det blir skadligt?

Beroende på situation.
1. ung kvinna med odlingskonstaterade återkommande urinvägsinfektioner: sällan något som urologerna gör något åt. Man kan möjligen leta efter "bakteriestenar" med röntgen men det görs i praktiken sällan.
2. Ung kvinna med återkommande symtom på urinvägsinfektion men där man inte hittar något i odlingar (varken "vanliga" bakterier eller sexuellt överförbara sjukdomar): som regel ingen ytterligare utredning. Möjligen inte ge antibiotika förrän man hittar bakterier. Möjligen prova med iprén eller andra inflammationsdämpande smärtstillande,.
3. Man (oavsett ålder) som haft uvi två gånger: alltid utredning. Män har som regel inte uvi, och man anser att det är anatomiska orsaker till könsskillnaderna.

Jag har kronisk uretrit. Debuterade någon gång i 13-års åldern. Både jag och sjukvården trodde då på UVI då symptomen var de samma. Dock alltid negativ på odlingarna och antibiotika hjälpte inte. Sprang hos barnmorska och gynekolog som inte hittade något, testade mot alla möjliga könssjukdomar (då hade jag hunnit bli några år äldre och hade regelbundet sex).
Till slut kom jag till en urolog (världens bästa :love:) som hade koll på det här med uretrit som fortfarande många läkare och urologer knappt vet något om, det underdiagnostiseras mycket.
Det finns inget botemedel men flertalet olika behandlingsmöjligheter.

Hiprex åt jag i början i flera år, gick sedan över till tranbärskapslar för att sedan inte ta något alls. När jag för ett år sedan fick mycket besvär igen började jag med Hiprex igen men märkte efter ca 1-2 månader ett samband med en ökad känsla av att det bränner och svider i urinröret på ett annat sätt än mitt normala problem, och kom på att det började när jag började med Hiprexen igen. Slutade med Hiprex och de besvären försvann.

Jag tycker definitivt att TS ska söka sig till urolog om inget annat hjälper. Jag tog själv kontakt med min, hon tog emot utan remiss och gör det fortfarande (i Stockholm).

Hej!
Lider av samma besvär som du sedan 6 månader. Vad fick du för behandling och hjälpte det? Vore jättetacksam om du kunde berätta vilken urolog du gick till. Bor också i Sthlm.

Jag har kronisk uretrit. Debuterade någon gång i 13-års åldern. Både jag och sjukvården trodde då på UVI då symptomen var de samma. Dock alltid negativ på odlingarna och antibiotika hjälpte inte. Sprang hos barnmorska och gynekolog som inte hittade något, testade mot alla möjliga könssjukdomar (då hade jag hunnit bli några år äldre och hade regelbundet sex).
Till slut kom jag till en urolog (världens bästa :love:) som hade koll på det här med uretrit som fortfarande många läkare och urologer knappt vet något om, det underdiagnostiseras mycket.
Det finns inget botemedel men flertalet olika behandlingsmöjligheter.

Hiprex åt jag i början i flera år, gick sedan över till tranbärskapslar för att sedan inte ta något alls. När jag för ett år sedan fick mycket besvär igen började jag med Hiprex igen men märkte efter ca 1-2 månader ett samband med en ökad känsla av att det bränner och svider i urinröret på ett annat sätt än mitt normala problem, och kom på att det började när jag började med Hiprexen igen. Slutade med Hiprex och de besvären försvann.

Jag tycker definitivt att TS ska söka sig till urolog om inget annat hjälper. Jag tog själv kontakt med min, hon tog emot utan remiss och gör det fortfarande (i Stockholm).

Åh, skulle du vilja pm:a mig hennes namn?

Jag har en ny partner och har redan fått UVI :banghead: Har läst att det kan gå över när kroppen vant sig vid den nya, men med tanke på att mitt förra förhållande var i princip 2år av konstant UVI så har jag inga större förhoppningar.
Fast olika personer har olika bakterieflora. Jag låg med en kille ett tag där jag hade uvi massor med gånger. Nästa kille hade jag uvi efter första gången, sen ingenting alls.

Äter du p-piller.? Efter att jag bytte p-piller blev jag mycket bättre när det kom till uvi. Fick mycket bättre slemhinnor överlag.

Nu är det här kanske alldeles för basic men.. Kissar du alltid direkt efter sex och dricker du ordentligt med vatten?
Om jag slarvar med att kissa efter sex då kommer uvi direkt. Har också märkt att jag får känningar när jag dricker för dåligt, min egna tolkning är att urinröret inte "spolas rent" tillräckligt om man dricker (och därmed kissar) för lite.

Nu är det här kanske alldeles för basic men.. Kissar du alltid direkt efter sex och dricker du ordentligt med vatten?
Om jag slarvar med att kissa efter sex då kommer uvi direkt. Har också märkt att jag får känningar när jag dricker för dåligt, min egna tolkning är att urinröret inte "spolas rent" tillräckligt om man dricker (och därmed kissar) för lite.
Instämmer helt på den!

Beroende på situation.

Kan man inte göra något åt upprepade UVIer eller varför gör man så lite?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 898
Senast: EmmaW
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka