Hiprex mot UVI?

Lyan

Trådstartare
Jag har en ny partner och har redan fått UVI :banghead: Har läst att det kan gå över när kroppen vant sig vid den nya, men med tanke på att mitt förra förhållande var i princip 2år av konstant UVI så har jag inga större förhoppningar.

Jag har tidigare fått Hiprex utskrivet och har nu börjat med det igen. Läste dock nyss att det tydligen inte har så stor effekt mot återkommande infektioner (märkte skillnad förra gången jag tog det vad jag kommer ihåg, men hade ändå minst en UVI i månaden). Jag har även fått mer ångest sista dagarna och funderar på om Hiprex kan påverka andra mediciner. Är det någon som vet något?

Jag har en ny partner och har redan fått UVI :banghead: Har läst att det kan gå över när kroppen vant sig vid den nya, men med tanke på att mitt förra förhållande var i princip 2år av konstant UVI så har jag inga större förhoppningar.

Jag har tidigare fått Hiprex utskrivet och har nu börjat med det igen. Läste dock nyss att det tydligen inte har så stor effekt mot återkommande infektioner (märkte skillnad förra gången jag tog det vad jag kommer ihåg, men hade ändå minst en UVI i månaden). Jag har även fått mer ångest sista dagarna och funderar på om Hiprex kan påverka andra mediciner. Är det någon som vet något?

Hej!
Jag fick hiprex när jag hade återkommande uvi för några år sedan. Åt det dock inte så länge för dom var så sabla sura och äckliga så jag tyckte man hade den smaken i munnen hela dagen sedan. :angel:
Vet inte om det påverkar andra mediciner, men det var inget dom sa när jag fick det och då åt jag flera olika mediciner.
Det enda som hjälpte mig var att äta antibiotika i tre månader i sträck. :meh:
Hoppas det löser sig för dig!

Jag har pulvret man blandar i vatten, det smakar verkligen skit! Jag har inte hittat något om att det skulle påverka andra mediciner men mår sämre och sämre för varje dag så lutar åt att prova att sluta med Hiprex igen för att se om det blir någon skillnad.

Jag har inte varit hos läkare denna omgången men tror inte att de går med på så lång antibiotikados med tanke på hur det varit innan när jag har varit där. Har gjort magnetröntgen och gynundersökning men när de inte hittade något så släppte de allt :meh: Tröttnade på att springa och få antibiotika varannan vecka så till slut körde jag med bara en massa smärttabletter för att hålla ned smärtan tillräckligt för att kunna funka i vardagen.

Tack! Det hoppas jag också! Låg och stortjöt halva natten för jag är så rädd att få tillbaka samma helvete som sist jag hade partner. När jag var singel så hade jag åtminstone bara ont ibland

Om man tittar på vad forskningen visar så är det i stort sett verkningslöst.
Om man å andra sidan hör var de som använder preparatet säger så kan det minska antalet urinvägsinfektioner.

Jag hade börjat i andra änden. Vad använder hen för tvål? Inga starka grejer i närheten av underlivet varken på dig eller din partner. Starka tvålar kan ge problem med slemhinnorna vilket kan leda till att bakterier lättare får fäste. Det kan också leda till svamp. Stärk dina slemhinnor med hjälp av havtornsolja (finns i kapslar som man äter) så ökar din motståndskraft.

Om man tittar på vad forskningen visar så är det i stort sett verkningslöst.
Om man å andra sidan hör var de som använder preparatet säger så kan det minska antalet urinvägsinfektioner.

Jag har också läst att det ska vara nästan verkningslöst. Slutade med det igår så får se vad som händer. Jag kom dock på att förra omgången så räckte det att jag missade det en dag så var det kört oavsett om jag hade haft sex eller inte så något måste det ha hjälpt.

Jag hade börjat i andra änden. Vad använder hen för tvål? Inga starka grejer i närheten av underlivet varken på dig eller din partner. Starka tvålar kan ge problem med slemhinnorna vilket kan leda till att bakterier lättare får fäste. Det kan också leda till svamp. Stärk dina slemhinnor med hjälp av havtornsolja (finns i kapslar som man äter) så ökar din motståndskraft.

Fler tabletter klarar jag tyvärr inte att äta. Jag har inget särskilt till underlivet utan använder min vanliga duschtvål så det ska jag ändra på! Svamp har jag bara haft en gång för många år sedan.

Det låter som att du behöver gå till urolog och kolla om du tömmer blåsan helt.

Jag har problem att tömma blåsan helt efter att jag blev steriliserad men jag hade problem med UVI redan innan dess.

Jag har märkt att efter sex så kommer det luftbubblor när jag kissar, så jag gissar att mycket av problemen kommer pga det.

Jag har problem att tömma blåsan helt efter att jag blev steriliserad men jag hade problem med UVI redan innan dess.

Jag har märkt att efter sex så kommer det luftbubblor när jag kissar, så jag gissar att mycket av problemen kommer pga det.

Du kanske behöver rika dig efter sex så du får ut all urin? Går snabbt med engångskaterar.

Vilket märkligt råd!
Ja, det finns människor som behöver köra RIK men det kan knappast anses som vanligt, särskilt inte i det beskrivna läget.

Kanske låter märkligt, men TS hade redan skrivit att hon har problem att tömma blåsan. Jag är väl skadad pga min MS, det är många med MS som rikar sig pga upprepade UVI och svårigheter att tömma blåsan helt.

Kanske låter märkligt, men TS hade redan skrivit att hon har problem att tömma blåsan. Jag är väl skadad pga min MS, det är många med MS som rikar sig pga upprepade UVI och svårigheter att tömma blåsan helt.
Ja men det är acceptabelt med 3-4 deciliter kvar innan RIK eller kateter "normalt sett" kommer på fråga.
Just på grund av att RIK och kateterisering, även väl och noggrant utfört, ökar risken för just infektioner i och med att det är svårt att helt undvika slemhinneskada.

Ja men det är acceptabelt med 3-4 deciliter kvar innan RIK eller kateter "normalt sett" kommer på fråga.
Just på grund av att RIK och kateterisering, även väl och noggrant utfört, ökar risken för just infektioner i och med att det är svårt att helt undvika slemhinneskada.

Det är inte riktigt så enkelt men vi kan väl släppa det?

Förstår dig fullt ut, samma här!

HAr du någonsin fått besöka en urulog? Kanske kan vara bra att göra det?
Inte någon urolog vad jag vet, men jag kan ha glömt det i så fall. Jag har gjort gynundersökning, magnetröntgen och flera klamydiatester som inte visade något.

@kryddelydd låter det inte vettigt att gå vidare med detta till en urolog? Jag har bara erfarenheter av sjukvården som patient och besitter inte alls era kunskaper även om jag är mer påläst än dom flesta utan medicinsk utbildning.

Eller finns det annat man kan göra?

Tranbär. Oskojat. De innehåller något ämne som gör att bakterierna för UVI får svårt att fästa. Och om man inte äter blodförtunnande medel skadar det inte att pröva. Ger vitaminer, mineraler och antioxidanter på köpet :)

Det skall tydligen fungera också att dricka tranbärsjuice men den innehåller en massa socker så möjligen är det effektivare att äta bären. Finns i mina affärer att köpa i frysdisken. Har en mosse nära där jag bor så har plockat egna och lägger av dem på frukostgröten. Passar att äta till kyckling också. Kan ta ett tag att vänja sig vid smaken men det går...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 898
Senast: EmmaW
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd