Hippolyt - erfarenheter?

Sv: Hippolyt - erfarenheter?

Jag hittade :D
Min Smbrp/MJ ser ut såhär då:

Bara hö: 5.16
Hippolyt: 5.33
Min beräkning mhja programmet: 6.02

Jag kan berätta att de lokala råttorna ÄLSKAR Irish Mash, de käkade typ upp en hel hink för mig för att komma åt det :eek:

Jag fattar inte heller deras värden, NutriStar ska "innehålla massor med protein", jaha? 80-90g/kg tycker jag verkar vara standard i typ alla foder, Kraffts proteinfoder innehåller ju 135-220g/kg

En fråga.. jag räknade på den lite runda men muskelfattiga ponnyn(islandskorsning) och tyckte att jag fick till en bra balans, men hans kvot blev bara 5.79, borde jag öka på till honom då tycker ni?

Om han är muskelfattig och rund så tycker jag att du kan försöka öka protein men minska MJ om det går och ge selen och ev. E-vitamin. :)

Ja, jag kan nog öka proteinet lite utan att öka MJ alltför mycket, vi får väl motionera mer helt enkelt ;)
Selen har jag redan planerat att ge, vitaminer finns det ju i kraftfodret, borde jag ge extra E? I så fall kanske jag ska ge extra E till unghästen också, han har ju inte heller mycket muskler på kroppen.

E-vitamin är bra att ge så här på vintern, brukar finnas i Selentillskotten. Dock kan det vara olika förhållande i de olika produkterna. Andra vitaminer ska du inte behöva ge extra. Då är det viktigare med kalcium, fosfor och magnesium.

E-vitamin är bra att ge så här på vintern, brukar finnas i Selentillskotten. Dock kan det vara olika förhållande i de olika produkterna. Andra vitaminer ska du inte behöva ge extra. Då är det viktigare med kalcium, fosfor och magnesium.

Delvis kl

Precis så har jag oxå fattat det. Ger SeloE vintertid för balansen mellan selen o e-vitamin stämmer bra upptill mineralerna och till sommaren (gräs innehåller massor med e-vitamin) tänkte jag kolla efter mer rent selentillskott, typ selevitan.

Aha! Kalcium, fosfor och magnesium har vi koll på iaf :) men eftersom vi kör SeloE så har vi E-vitaminerna där ju. Så bra :idea:

Jag fick svar angående att deras kvoter inte stämde...
Anledningen är tydligen att upptaget av Hippolyts grejer är 50-100% medan de flesta vanliga märken har ett upptag på 0(?!)-30%
:confused:

Detta för att Hippolyt forskat på just hästarna upptag medan alla andra (tydligen?) forskat på kor eller annat...

Jag bad om källa...

Min vän med den sjuka hästen har också skickat vidare en hel del frågor från oss till Hippolyt, återkommer med svaren om vi får några.

Haha, det är underbart ju :rofl:

Ja, mycket av utfodringsrekommendationerna kommer från ko, man har bara räknat om lite för häst. Men det finns massor med foderstudier på häst också.
Om jag inte minns fel har Hippoly gjort en studie på bara fyra fem hästar, där de egentligen inte kom fram till någonting. Ja, mer än att hästarna verkar gilla fodret.

Jag gav Hippolyt ett tag, grannen var återförsäljare. Gav knappa näven efter träning. Javisst, hästen älskade det och det luktade pepparmynta i hela foderkammaren och halva stallet. Men det såg ju mest ut som ogräs, dyrt ogräs med tillsatt socker. Får jag provpåse kommer jag ge, men köpa en säck? Aldrig livet.

Hittade lite forskningsresultat på deras hemsida ju...

EquiGard (borde det inte stavas Guard?)
- "vid risk för fång"

EquiGard blev jämfört med tre andra foderkombinationer, man undersökte påverkan på tarmmiljön, näringens smältbarhet och förändringar i blodet.
Försöket utfördes på fyra(!) friska kallblodstravarvalacken i träning.

På den här studien skulle man kunna "utvärdera huruvida en bestämd foderstat hos hästar i riskzonen(är kallblodstravare i full träning verkligen i riskzonen?) skulle kunna föra till en störning av tarmfloran eller till insulinresistens."
Dvs, man har kollat om EquiGard kan GE fång på en frisk häst, det är väl ganska stor skillnad mot om det är lämpligt att ge till en häst som HAR fång. Och som antagligen redan har en störning.

Kombinationerna som jämfördes var som följer:
4.2 kg EquiGard
6.5 kg timotejhö

11.4 kg timotejhö
mineraltillskott

2.6 kg havre
0.9 kg sockerbetor
6.5 kg timotejhö
mineraltillskott

2 kg korn
0.9 kg sockerbetor
6.5 kg timotejhö
mineraltillskott

Resultat:
EquiGard var den kombination som gav minst sänkning av PH-värdet i blindtarmen. Hö låg strax under(dvs gav lite mer sänkning), sedan kom havre/socker och sist korn/socker.
"försöksresultaten visar ganska tydliga resultat, utan att de dock är statistikt signifikanta i vanlig mening" (med tanke på att de testat fyra hästar)

Jag kan känna att vadå? De har jämfört med att lassa i hästarna en massa sockerbetor, det hade väl varit mer relevant att jämföra med andra fodermedel som är anpassade för hästar i riskzonen.

Dessutom undrar jag om man verkligen kan förutsätta att en frisk häst i full träning verkligen rent biologiskt kan jämföras med en häst som verkligen är i riskzonen, eller med en som faktiskt HAR fång? Funkar verkligen allt på samma vis i en IR-häst tex?

Vad menar du när du säger "utfodringsrekommendationerna"?
Om tex Kraffts foderrådgivare ger mig en foderstat, är den räknad på en ko i grunden då eller?

Verkar ju helt knäppt! Vem ger sina hästar sockerbetor, fång/IR hästar dessutom?!?!

Ja det klart, jag kan ju göra en studie som visar att man blir mindre fet av att äta en skål popcorn om dagen jämfört med att äta 5 semlor om dagen. Så visst.

Ja, alltså rekommendationerna från ex NRC. Alltså värdena i foderstaten. Formlerna för att räkna ut behoven kommer ursprungligen från kor, men de har räknats om och testats för häst. Nästan all foderlära stammar från lantbruket från början.

Ok, just behovvärdena kan jag tycka inte är så "viktiga" det är ju individuellt vad man behöver, men de här kvoterna, de måste väl vara anpassade för häst?

Jag ska gräva lite på Kraffts hemsida och se om de har några referenser till forskning och näringsupptag.
Om Hippolyt vet att andra foder har ett så lågt upptag så lär det ju finnas studier tänker jag.

Det här med organiskt vs oorganiska mineraler då, vad vet ni om det?

Hippolyt har gjort en massiv:grin: studie på 18 föl där man tydligen konstaterat(orkade inte läsa den) att organiskt bundna mineraler tas upp bättre än oorganiskt bundna.
Vad använder de andra fodertillverkarna?

Enligt vår expert på Buke spaderÄss finns det forskning som visar på motsatsen också, att ej organiskt bundna tas upp bättre. Dessutom har jag för mig att Hippolyts egna forskning inte är speciellt seriös.
Sen är det så att om man läser på säckarna så är det bara delvis organiskt bundna mineraler och i de billigaste av deras foder finns det inga organiskt bundna mineraler tillsatt alls, utan bara de mineraler som ingår i råvarorna är organiskt bundna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka