Sv: Hippolyt - erfarenheter?
Ja, nu vart jag ju så nyfiken så jag satte mig och räknade ändå, så nu ska ni få höra
Med 0.5kg Krafft Pluss Protein, lite foderkalk och selen får jag en månadskostnad på 300-400 kr.
Vi ligger då lite högt i både energi och protein, men balansen är bra och Ca/P-kvoten är 1.8.
Hippolyt(tyskland alltså, de gjorde foderstaten åt mig) tyckte att jag ge ett helt gäng med olika produkter, totalkostnad per månad ca 1000 kr. Detta skulle han ha tills han är i full träning, hull och balans i magen. Minst till sommaren alltså
Vi ligger då fortfarande högt i energi och protein, men balansen är ungefär lika dålig som med bara höet. Dvs för mycket energi jmf protein. Ca/P-kvoten är 0.8
Sedan skulle vi dra ner till bara två produkter, månadskostnad på ca 600 kr.
Ungefär samma värden på energi och protein, dvs fel balans, och Ca/P-kvoten är fortfarande 0.8
Jag vart faktiskt förstummad
Det är en sak att stoppa i en massa extra "bra att ha"-saker och sedan ta en massa betalt, men att ge helt fel råd avseende värden/balans känns ju galet?
Balansen i deras foderstat ligger för energi på 70 resp 77% och Protein på 40 resp 46%.
Vårat hö ligger på energi 52% och protein 22%
"Min" foderstat med Krafft blev energi 34% och protein 25%
Vad säger ni om det?