Hippolyt - erfarenheter?

Sv: Hippolyt - erfarenheter?

Tydligen, trist, vi har en släkting till en i stallet som är ÅF och det är flera som handlar därifrån nu...

Tusen tack för hjälpen! :bow:
Man får skämmas som varit hästägare så länge och inte tagit sig tid att sätta sig in i det här förrän nu :o

Tusen tack för hjälpen! :bow:
Man får skämmas som varit hästägare så länge och inte tagit sig tid att sätta sig in i det här förrän nu :o

Alla dina frågor har svar i trådarna under Foder, jag gjorde själv en raid där i höstas när jag fick ta över ansvaret för pålle efter min mor som kunde allt sånt :p

Potatisprotein ger mest protein o minst MJ!

Jag satte mig in i fodergrejen innan jag köpte hösilage - letade upp ett med bra balans och låga värden för att kunna ge mycket. Sjukt smidigt! Ger endast kraftfoder pga lite tillskott jag vill ge och för att den andra äter mycket kraftfoder o då kan min inte stå utan, ponny som han är ;)

Ja, jag läste runt här lite nu :idea:
Så lärde man sig nått idag också :)

Ang foderstatsprogrammet på Hästsveriges sida så stämmer inte behoven där.

Jag ifrågasatte detta eftersom det skiljer sig markant på deras behov och tex SLU's och fick svar att dom då hade kontrollerat detta och att det stämde som jag hade påpekat, och att dom nu skulle sätta sig och ändra i behoven i programmet. Jag skulle få veta när det var klart.

I övrigt är St Hippolyt rena skräpet enligt mig och deras "foderrådgivare" är ett stort skämt. 'nuff said.

Jag kan väl tycka att man inte behöver sitrra sig blind på siffror. Har själv aldrig använt St. Hippolyt men de som köpt min ena häst fodrar med det och hon är ruggigt fin och mår kanon.

Ok, bra att veta.
Som sagt tycker programmet att båda hästarna får för mycket energi, men de ser inte ut som att de får för mycket energi så det struntar jag i. Jag har främst använt programmet för att få till rätt balanser och kvoter.
När jag skruvat klart så får de för mycket energi och protein, men balansen är bra, så vi provar och ser om vi får på dem mer muskler.

Ja, Hippolyt är kanske inte skräp som i att hästarna skulle må dåligt av det, det är väl mest att de typ är 3 ggr så dyra för "inget speciellt", typ vindruvskärnor. Vi har också hästar i stallet som får Hippolyt och de ser fina ut.

Ja, Hippolyt är kanske inte skräp som i att hästarna skulle må dåligt av det, det är väl mest att de typ är 3 ggr så dyra för "inget speciellt", typ vindruvskärnor. Vi har också hästar i stallet som får Hippolyt och de ser fina ut.

Inte friska hästar kanske, men har man en häst med överkänslighet för socker och stärkelse ska man nog passa sig.

En god vän fick "hjälp" av en Hippolyt foderrådgivare (agronom o allt) att byta foder på sin PSSM sjuka häst, dräktig till på köpet. PSSM hästar får överinlagring av glukos i musklerna och ska gå på en diet absolut minimerad på socker och stärkelse. Det ledde till ett allvarligt korsförlamningsanfall och en mycket sjuk häst. Till råga på allt hade hon sålt på henne foder med alldeles uppåt väggarna galet mineralinnehåll till hennes grovfoder, jättebra till en dräktig häst! NOT.

Även om hästen hade varit frisk så var rekommendationerna snudd på tjänstefel om en foderrådgivare nu kan blir skyldig till det. Och hade hon nu inte kunskap om pssm så borde hon väl fattat vad "tål inte socker och stärkelse" betyder.

Jo, jag tänkte på friska hästar med ett normalbehov typ.

Det jag fick rekommenderat till min häst från Hippolyt har jag inte orkat räkna på ännu, men jag ska dra det i foderstatsprogrammet för att jämföra med vad jag räknat fram. Det var ett jäkla lass med saker som hästen behövde initialt tydligen...
Återkommer när jag räknat ut, hoppas på att få tag i en katalog, för jag ORKAR typ inte läsa deras hopplösa produktblad de har på nätet. Dessutom ska man behöva räkna om från procent till gram..

Men jag kan liksom inte tänka mig att du inte kan sätta ihop de ingredienserna du vill ha/behöver själv och slippa allt det onödiga skräpet, dessutom till ett mycket billigare pris.

Och vill man ha fullfoder finns det ju ändå en hel massa sorter som är bättre.

Jo, jag upptäckte ju det. Tror jag skrev det ovan?
Ett halvt kg Krafft Pluss Protein samt lite extra Ca och Selen var allt som behövdes för att balansera upp.

Jag har fimpat tanken på Hippolyt, nu är jag dock nyfiken på att räkna ut vad det faktiskt skulle ha blivit för värden om jag följt de råd jag fick :idea:

Gick in på hemsidan och läste om muslin. Innehållet låter ju gott. Kryddorna som används har alla en söt aromatisk doft för att attrahera kunden, samma kryddor används även av tillverkare av hund och kattmat.
Jag har lite svårt att förstå uträkningen hippo mot de andra kraftfodren när det gäller mängd/ pris. Det är ju inget direkt högt proteinvärde 10% så hur kan man då dosera så mycket mindre än andra kraftfoder. Det finns ärtprotein i fodret men långt under 1% vilket varken gör till eller ifrån. lightvariantern innehåller mest olja.
Stärkelsen ligger över 20% på en av varianterna, dom brukar jag undvika.
Snygg hemsida men en salig blandning av sant och påhittade eller underliga kommentarer.

Ja, nu vart jag ju så nyfiken så jag satte mig och räknade ändå, så nu ska ni få höra :idea:

Med 0.5kg Krafft Pluss Protein, lite foderkalk och selen får jag en månadskostnad på 300-400 kr.
Vi ligger då lite högt i både energi och protein, men balansen är bra och Ca/P-kvoten är 1.8.

Hippolyt(tyskland alltså, de gjorde foderstaten åt mig) tyckte att jag ge ett helt gäng med olika produkter, totalkostnad per månad ca 1000 kr. Detta skulle han ha tills han är i full träning, hull och balans i magen. Minst till sommaren alltså :p
Vi ligger då fortfarande högt i energi och protein, men balansen är ungefär lika dålig som med bara höet. Dvs för mycket energi jmf protein. Ca/P-kvoten är 0.8

Sedan skulle vi dra ner till bara två produkter, månadskostnad på ca 600 kr.
Ungefär samma värden på energi och protein, dvs fel balans, och Ca/P-kvoten är fortfarande 0.8

Jag vart faktiskt förstummad :confused:
Det är en sak att stoppa i en massa extra "bra att ha"-saker och sedan ta en massa betalt, men att ge helt fel råd avseende värden/balans känns ju galet?
Balansen i deras foderstat ligger för energi på 70 resp 77% och Protein på 40 resp 46%.
Vårat hö ligger på energi 52% och protein 22%
"Min" foderstat med Krafft blev energi 34% och protein 25%

Vad säger ni om det?

Jag mailade faktiskt tillbaka med mina siffror och frågade hur de tänkt kring balans och kvot...

Procenten säger mig absolut ingenting. :D För det är % från foderstatsprogrammet right? Den balansen fungerar bara om du har en tabellhäst.

Det står såhär tex, när jag bara slår in höet:
Behov MJ: 72 Tilldelat MJ: 109 Balans: 52%
Behov Smbrp: 460 Tilldelat Smbrp: 564 Balans: 21%
"Du har för mycket MJ/Smbrp, men om din häst är i bra hull bör du se till att "balanserna" befinner sig inom samma storleksordning"

Det tolkar jag som att om jag inte har en tabellhäst, dvs en som håller bra hull på för mycket MJ/Smbrp, så bör jag se till att de två balanserna är ungefär lika stora.
Om jag jämför höet bara så ligger ju 21 och 52 ganska långt ifrån varann, vilket jag då tolkar som mindre bra.
I min egna foderstat ligger de ju mycket närmare varann, 25 och 34.

Eller tolkar jag det fel? Det där med balansen?

Jag tycker att du ska skita i balansen enligt programmet och titta på siffrorna istället.
I och med att du inte har en tabellhäst så stämmer inte siffrorna i programmet och därmed inte balansen de anser vara korrekt.
Har aldrig sett någon som använder sig av % i sådana program. :p

Jag brukar bla. titta på kvoten mellan smältbart råprotein och MJ när jag kollar om foderstaten ser balanserad ut.

T.ex. så har du en kvot på ca. 4.2 när du ger 109 MJ och 460 smbrp, en ridhäst brukar behöva en kvot på 6.
Dvs 6x109= 654 smbrp för att få en bra kvot mellan smbrp och MJ.

Senast ändrad:

Nu hittade jag ett bättre ställe, man ska ha kvoten Smbrp/MJ som minst 6 :idea:
Bättre än att jämföra den där konstiga balansen :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka