Hippolyt - erfarenheter?

Sv: Hippolyt - erfarenheter?

enligt Hippolyts siffror(på säckarna) så vill de ge min unghäst alldeles för lite protein, med förklaringen att deras ämnen(bla protein) tas upp i mycket större utsträckning. Att tex vanliga foders upptag är 0-30% medans deras är 50-100%.
Men vad betyder då deras smbrp på påsen?

Det är klart att värdena som anges i en näringsdeklaration ska stämma. Du ska ju kunna använda värdena när du gör en foderstatsberäkning.

Problemet ligger nog i att Hippolyt inte har gjort några smältbarhetsförsök på sina foder. Dessa försök kostar pengar att utföra och man lägger tydligen hellre pengar på en massa meningslösa studier av hårstråns mekaniska egenskaper. Istället har man använt beräkningsformler för att uppskatta smältbarheten. Beräkningsformler är alltid osäkra och tar t.ex. inte hänsyn till om fodret har genomgått några processer som förbättrar smältbarheten hos fodret.

Man kan förbättra smältbarheten speciellt för stärkelse genom olika processer. Färdigfoder innehåller ofta spannmål som är stärkelserika. Stärkelsen hos sädeskorn finns i den s.k. frövitan som finns inuti skalet. Hästen måste därför tugga sädeskornen för att frilägga frövitan. Stärkelsen måste sedan komma i kontakt med enzymet amylas för att den ska kunna brytas ner till glukosmolekyler och tas upp i hästens tunntarm.

Man kan öka sannolikheten att amylas kommer i kontakt med stärkelsen i fodret genom olika processer, främst genom extrudering eller mikronisering. Man brukar ange att smältbarheten av stärkelse hos extruderat eller mikroniserat spannmål är 20 till 30% högre vilket gör att du kan ge 20 till 30% mindre av fodret för att tillföra samma kalorimängd. Jag känner inte till vilka processer som Hippolyts foder har genomgått men jag skulle gissa att det är detta som deras foderrådgivare avser. Problemet är dock att har man inte gjort smältbarhetsstudier så vet man inte om eller med hur mycket smältbarheten ökar. Det blir då endast gissningar från Hippolyts sida.

När det gäller smältbarheten hos protein så är det tveksamt om den förbättras överhuvudtaget genom att processas. Många processer, t.ex. mikronisering, innebär värmebehandling av fodret vilket istället kan ha negativa effekter på proteinet.

Om man nödvändigtvis vill använda Hippolyts produkter så skulle jag använda de värden på SmRp och omsättbar energi som redovisas i näringsdeklarationen och strunta i de rekommendationer som Hippolyts foderrådgivare ger. Märker man att hästen ökar i vikt så får man väl minska på fodret. Redovisar man förresten värde på omsättbar energi? Utländska foder brukar endast ange smältbar energi.

Det bästa är dock att inte använda Hippolyts produkter alls så slipper man problemet med osäkra värden på energi och protein.

Jag har aldrig använt fodret och kommer troligtvis inte göra det heller, men jag har ju bevisligen sett hästar som mår kanon av fodret så så himla illa kan det ju knappast vara.

Det finns barn som är uppfödda på skräpmat också, utan att vara döende. Betyder egentligen bara att det finns ännu mer att hämta med rätt bränsle.

Det finns barn som är uppfödda på skräpmat också, utan att vara döende. Betyder egentligen bara att det finns ännu mer att hämta med rätt bränsle.

Ja, det är ju bara att se på vad man själv äter så fattar man ju att man kan leva och verka hyfsat kry även om man äter helt värdelöst. (jag ser väl en liiten tomat en gång i veckan till tacos, det är mitt grönsaksintag det :p)

Så, det är isf energin(MJ) som man kan påverka genom processer? Men inte proteinet?
Om Hippolyts foder redan enligt påsen innehåller för liten andel smbrp jmf MJ för mig så kan det bara bli värre om deras energi kanske har ännu större upptaglighet än "normalt"?

Hur gör "alla andra" vad gäller att processa för att få fram högre energi? Är det vanligast att man gör vad man kan för att få ut så mycket som möjligt ur lite, eller häller man bara i mer spannmål typ?

Hippolyt har bara en siffra på påsen vad avser energi, jag såg att Krafft har två, är det vad du menar med omsättbar energi?

Vad är skillnaden på omsättbar och smältbar energi?

Smältbart råprotein tänker jag är = såhär många gram protein kan din häst ta upp i kroppen av det som finns i påsen. Och bygga muskler av.
Finns det omsättbart råprotein också?

Så, det är isf energin(MJ) som man kan påverka genom processer? Men inte proteinet?

Ja, det är främst smältbarheten hos stärkelse som man kan påverka men även smältbarheten hos protein i viss mån.

Om Hippolyts foder redan enligt påsen innehåller för liten andel smbrp jmf MJ för mig så kan det bara bli värre om deras energi kanske har ännu större upptaglighet än "normalt"?

Du kan inte använda kvotbegreppet om energin anges som smältbar energi.

Hur gör "alla andra" vad gäller att processa för att få fram högre energi? Är det vanligast att man gör vad man kan för att få ut så mycket som möjligt ur lite, eller häller man bara i mer spannmål typ?

Genom att t.ex. mala foder ökar smältbarheten. Pelleterat foder har därför ofta högre smältbarhet än t.ex. müsli.

Hippolyt har bara en siffra på påsen vad avser energi, jag såg att Krafft har två, är det vad du menar med omsättbar energi?

Vad är skillnaden på omsättbar och smältbar energi?

http://forskning.equinfo.se/#post34

Citat från artikeln:

“Man kan som tumregel säga att om nettoenergi används kan den siffran multipliceras med 1,35 för att få omsättbar energi. Om smältbar energi används kan siffran multipliceras med 0,86 för att få omsättbar energi.”

Detta är en väldigt grov tumregel eftersom omräkningskoefficienterna varierar beroende på typ av foder.

Smältbart råprotein tänker jag är = såhär många gram protein kan din häst ta upp i kroppen av det som finns i påsen. Och bygga muskler av.

Ja, du tänker rätt men protein används till mycket mer än att bara bygga muskler.

Finns det omsättbart råprotein också?

Nej.

Om du inte redan gjort det så råder jag dig att köpa det lilla häftet från SLU!

Lycka till i fajten nästa föreläsning :-D

Ja, det är ju bara att se på vad man själv äter så fattar man ju att man kan leva och verka hyfsat kry även om man äter helt värdelöst. (jag ser väl en liiten tomat en gång i veckan till tacos, det är mitt grönsaksintag det :p)

Såå mycket:D Nån liten tomatbit på nån hamburgare räcker väl också?

Precis! Jag mailade, kom jättefort. Innehåller alla tabeller för både hästens behov och vad vanliga fodermedel innehåller och lätt beskrivning på hur man räknar ut foderstat enligt SLUs minimibehov.

Tycker information om häftet borde vara nålad på foder. Det är ju enda tabellerna som finns öht så det känns inte direkt som att gynna någon framför någon annan. Däremot gynnar man nog måååånga hästar.

Tycker information om häftet borde vara nålad på foder. Det är ju enda tabellerna som finns öht så det känns inte direkt som att gynna någon framför någon annan. Däremot gynnar man nog måååånga hästar.

Håller med!!! Tack för tipset! :bow:

KL
Jag blev rekommenderad att använda hippolyts foder till min unghäst som har problem med magen.
Kanske fel tråd att fråga i, men vad skulle ni ge till häst som eventuellt är överkänslig för socker och stärkelse?
Den här tråden har ändrat min syn på företaget.. :/ Såg att någon skrivit att deras foder tar hästarna upp bättre, till mig sa de att sojaprotein kan hästar inte ta upp mer än typ hälften av det de får.

De menar nog att de har i grejer i deras foder som är mer lättupptagliga än vad alla anda har i sina foder.
Som du blev jag faktiskt avskräckt, både av tråden och av de svar jag fick från deras foderrådgivare.

Jag kan inte nog om foder för att svara på din fråga, men du skulle ju kunna börja med att kontakta några olika foderrådgivare och höra vad de säger, jämför och ställ frågor om några råd inte verkar stämma med varann. Jag har pratat med foderrådgivare på Kvarnbyfoder och de kändes himla kunniga och seriösa, Krafft är säkert duktiga också. Sedan får man läsa på lite själv om det de rekommenderar.

KL
Jag blev rekommenderad att använda hippolyts foder till min unghäst som har problem med magen.
Kanske fel tråd att fråga i, men vad skulle ni ge till häst som eventuellt är överkänslig för socker och stärkelse?
Den här tråden har ändrat min syn på företaget.. :/ Såg att någon skrivit att deras foder tar hästarna upp bättre, till mig sa de att sojaprotein kan hästar inte ta upp mer än typ hälften av det de får.

Jag har ett par hästar som är superkänsliga för socker och stärkelse (PSSM) och Hippolyt är det SISTA jag skulle ge dom. Om du läser mitt inlägg tidigare i tråden så ser du delvis varför.

Jag har fodrat med urlakad betfor, potatisprotein, lusern, olja och lagt till mineraler och vitaminer. Men nu fodrar jag med Saracens foder (Re-Leve och balancers) och är väldigt nöjd. Det är de enda fullfoder som fungerar för mina överkänsliga.
Jag trodde ett tag att Krafft Muskel var kanon, men det är för mycket socker i det också för mina hästar (det är bara stärkelsen som är angiven på den)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka