Hippologprogrammet

S

Speedster

har lite frågor angående hippologprogrammet. skulle gärna vilja få lite synpunkter från er som gått inriktning stallchef och vad ni gör nu? själv går ja ur gymnasiet nu till våren men tänte söka hippologprogramet våren 2006, pga av att jag inte har någon praktik.. har ju inte gått något hästgymnasium då jag inte kunde flytta hemifrån just då (sjukdom). så det känns ju som om jag har missat endel hästkunskaper som andra har fått genom sin linje..men det tänkte jag ta igen genom att ta hästskötardiplom el liknande innan jag söker. kommer ju även få endel kunskap genom praktiken.

men åter till det jag undrar lite om:
Hur var intagningsproven?går dom även på meriter?
Ha med egen häst? Tid att träna?Boxhyra?Utevistelse?
Bra stall runt Flyinge?
Lärarna?
Skolan?
Schemat?Långa skoldagar?

ni får gärna ta med sådant som ni tyckte var positivt med linjen och negativt. är väldigt inriktad på att gå det programmet :D om jag kommer in vill säga..

Tack!

Sv: Hippologprogrammet

Jag har då inte gått stallchefsinriktningen, men alla går tillsammans första året nu så jag kan nog svara på en del av dina frågor.

På antagningsproven ser de inte framförallt på meriter. Bara för att någon ridit st georg dressyr är det inte givet att de kommer in. Man ska göra bra ifrån sig i alla momenten som ingår i antagningsprovet.

90% av de som går i min klass har egen häst med sig (nästan alla av de övriga procenten hjälper till med andras hästar.)
Jag är en av dom som inte har någon egen häst och ibland är det väldigt skönt!! Ibland har man så mycket att göra i skolan så när de andra åker för att rida och sköta sina hästar kan jag åka hem.

Det finns många bra stall i anslutning till Flyinge, det är ju trots allt ett hästmecka. Skulle tro att stallhyran ligger runt 2000kr /mån och villkoren varierar från stall till stall som vad som ingår och utevistelse m.m.

Alla lärare är otroligt bra och kunniga i sina områden!! det är bara att suga åt sig all kunskap man kan.
Jag vet inte vad du vill veta just om skolan? Det är väldigt vackert på Flyinge.

Till och från är det långa dagar. Man har 3 timmars praktiska lektioner och 3 timmar teoretisk (oftast föreläsningar) och sedan stalltjänst, oftast har man antingen morgon eller em stalltjänst.
Så man ska vara förberedd på att det är mycket att göra hela dagarna.

Hej hej!

Vad gör du numera?
Är utbildningen som sådan bra och känner du att det var det du hade förväntat?

Mvh
Bella

Hej

Jag går fortfarande utbildningen! =) Började i höstas och flyttar i juni upp till Strömsholm.
Jag är väldigt nöjd med utbildningen!! och det var inte riktigt som jag hade förväntat mig . utan bättre! haha.
Men som det är med alla utbildningar...för och nackdelar.
Det finns saker som SLU hela tiden jobbar på för att förändra och
förbättra. Men fördelarna väger klart över! Det är trots allt den enda utbildningen av sitt slag som finns i Sverige.

Liknande trådar

Skola & Jobb Allsmäktiga Buke, hjälp! ;) Jag blev klar med min kandidatexamen i juni, och min högsta önskan just nu är att få ett jobb. Innan jag...
Svar
18
· Visningar
2 791
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 344
Senast: Liten
·
Ridning Kände att tråden höll på att tappa fokus om den här diskussionen fortsatte, men jag tycker att den är så intressant att jag gärna...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 358
Senast: Susan
·
S
Hästmänniskan Någon som gått/går/ska gå hippologprogrammet? Jag vill gärna söka till det programmet efter gymnasiet, går sista året nu, med...
Svar
8
· Visningar
2 282
Senast: Idaakerlund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama