Hippogrip - nytt år ny tråd

svea

Trådstartare
Har frågat förr om Hippogrip, men det var något år sedan, och då fick jag inte så många svar. Hoppas därför att det är OK att fråga igen om det finns folk här som skor med Hippogrip, och vad ni tycker om det i så fall.

Jag har det. :) Hinner inte skriva mer nu, lovar att återkomma med mer info.

En av mina hästar är skodd med Hippogrip nu på vintern. Han har gått barfota i ca 1 år. Det fungerar mycket bra. Skorna fungerar som snösulor och de är broddade.
Förutsättningen för att sko med Hippogrip tror jag är att hästen är en van barfotagångare. Skon lägger ju press på sulan. För övrigt tycker jag att skorna sitter bra, det är bra att kunna lyfta dem i bakkant och hålla efter hörnstöden.
Det är lite special att sko med dem, man sömmar en mitt fram (har ingen tåkappa) och ca två sömmar på var sida, så man behåller elestisiteten i hoven. Så nära barfotagång man kan komma. Hästen tyckte broddarna var lite läskiga i början, de låter hemskt mot stallgolvet, men efter någon vecka hade han vant sig.
Men som sagt, det kräver att hästen är van att gå barfota.

Najo

Hej Svea

Jag har svarat dig förut, och gör ett nytt försök.

Jag kan ej rekommendera Hippogrip til hästar med skör hovkvalité så materialet i Hippogripen suger tag i sömmen och motverkar tappskor. Detta är ju bra, men inte om hästen har dåliga hovar, för då ryker hovväggen istället för sömmen.

Jag rekommenderar att köpa den tjockaste skon, då de slits snabbt.
Om du skor själv, eller om hovis gör det, tänk på att det går mer söm, då man först måste göra ett hål, sedan slå i sömmen o hoven.

mvh/ Anita

Tackar. Jo, jag har fått svar förut, men tänkte kolla om några fler har provat sedan dess, eller om ni som använt det ett tag har några nya synpunkter. Jag kom ju aldrig så långt som till att sko med dem, för det blev mjukt ute så barfotaexperimentet fick fortsätta. Men nu är det hårt igen...

Skon är bra, förutsatt att man har en som kan materialet till att sko. Jag har varit med om både bra och dårlig skoning med just Hippogrip. Man behöver inte förborra hål, men vara klar över att sömen går en raskare väg genom plasten. Man lär sig fort, ifall man är intresserad och inte bara blir förbannad. :o ;)

Att tänka på är att dra fram skon lite, framför hoven, eftersom den väldigt lätt glider bakåt när man fäster första söm.

Att sko med lagom antal söm och normala eller höga sömtag. Ej heller för grov söm. Jag använder E3. Hade en hovis som skodde med ridsko söm 4-5 och det blev för kraftigt.
Ifall sömtagen blir för låga och sömmarna för grova så är det lätt att hästen trampar med sig sömmen och hovbitar. <- Det har bara hänt en gång.
Sekatör klipper lätt i skon.

Jag har haft skon på hästar som just innan gått med järnskor. Inte märkt något med sulömhet, men det är nog individuellt.
Har haft skon på hov som var så trasig och skör att det inte gick att fästa en vanlig sko. Hoven mådde förträffligt och växte snabt till sig. Skon satt med 4 sömar, en i mitt och 1! söm på den andra sidan.<-En riktig specialare.

Skon är i stort sett heltäckande och jag har endast haft positiva erfarenheter när jag kört på stumt underlag eller stenkross/bärlager.
Hoven utvecklas på optimalt sätt och enda nakedeln som jag ser det är att sulan inte luftar sig, eftersom plasten ligger mot. Inga problem ifall man skor om med 5 veckors intervall (passar oss bäst). Dock går strålen fri.

Jag har testat broddvariant oxå, den fugerade bra, fast när det blev riktigt vinterväder, drevsnö med isunderlag så är det inte en Norrlandssko för att köra i trav. När vägen är plogad och bra så funkar skon utmärkt.
Dom tassar fram med ett mjukt och fint steg.

Tycker att slitaget är minimalt. Nöts mindre än en järnsko. Tycker att mellan varianten är lättare att hantera.

Sv: Hippogrip - nytt år ny tråd

*Fortsätter*

Har ni märkt något negativt med den broddade varianten? Hade beställt och satte på en utav de hästar som gått barfota läänge, och hon blev varm och jätteöm. Min gissning är att det är brodden som punktvis belastar sulan, hon är sämre när hon stått inne över natten än när man hämtar henne i hagen, i hagen springer hon och rör sig öht bra, men där är det ju mjukt så där känns de väl inte på samma sätt. Trodde jag skulle kunna börja använda henne lite mer men det går ju inte nu.

Är det någon annan som haft samma upplevelse?

Sv: Re: Hippogrip - nytt år ny tråd

Vet inte vad priset är just nu eftersom jag köpte massor och sedan inte köpt nya. Kolla på hemsidan eller ring till tillverkaren. ;)

Har ni märkt något negativt med den broddade varianten?
Lite ömhet första 4 dagarna, men ingen värme eller svullnad. Den gången så verkades hon rejält, troligen lite för muycket för den typen av sko. Om jag inte minns fel så sa dom på demonstraionsvideon att man skulle vara lite försiktig med verkningen vid första skoningen så att det inte blir för stor omställning för hästen.

Har du satt på broddskor nu? :confused:

Tror du att ömheten kan komma av att hoven verkades före skoningen?

Visst tror jag verkningen har att göra med det hela, det märkliga är att hon är mindre "halt" på det ben där sulan är tunnare! Så nu lär väl hela skoperioden gå åt att vänta på att sulan får tillbaka sin tjocklek... Hade tänkt vänta med att slå på, men just för att sulan blev så tunn (var inte nöjd med vinklarna) "till slut", så tordes jag inte lämna henne utan något skydd alls.

Ja, jag var väl i tidigaste laget med brodden, men hade jag skott obroddat hade det redan varit tjockt med snö nu... Murphys lag tycks drabba mig ovanligt hårt i år :D . Dock funderar jag skarpt på att byta upp mig en storlek och då be om broddfritt, visst borde mönstret i sig ge rätt bra grepp även i snö, eller?

Ja, så länge du inte har is så funkar sommar skon.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 746
Senast: Claraclara
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 068
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 351
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka