Hippofoder "nytt" foder

linafina

Trådstartare
Jag var och skulle handla nytt foder i måndags och såg till min förvåning att Hippo foder kommit ut med en massa nytt foder. Jag minns inte riktigt vad dom nya hette med det var t.ex ett müslifoder helt utan havre och sen fanns det något foder med extra mycket proteiner plus nått annat.

Någon som vet något om detta, det står inget om det på deras hemsida vilket jag tycker verkar skumt.
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Jag upptäkte också detta när jag skulle köpa för ca 3 veckor sedan. Köpte Müsli Bas Harmoni - det passat bra ihop med mitt hö/hösilage. Är nöjd med det...

Men om det inte finns på deras hemsida är det ju konstigt!!! Håller med dig.
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Milou75 skrev:
Jag upptäkte också detta när jag skulle köpa för ca 3 veckor sedan. Köpte Müsli Bas Harmoni - det passat bra ihop med mitt hö/hösilage. Är nöjd med det...

Men om det inte finns på deras hemsida är det ju konstigt!!! Håller med dig.

Ja jag tycker det e skumt att dom inte har lagt in info om det på hemsidan.

Jag skulle vilja ha det havrefria müslifodret och tänkte åka bort där idag för att se om dom har några informationsblad om dom nya fodrena där.
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Den müslin som jag köpte Bas Harmoni var havrefri.

Jag har värdena så om du vill ha dem är det bara att säga till - har dem uppskrivna här hemma för att kunna räkna på foderstater!
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Milou75 skrev:
Den müslin som jag köpte Bas Harmoni var havrefri.

Jag har värdena så om du vill ha dem är det bara att säga till - har dem uppskrivna här hemma för att kunna räkna på foderstater!

Var och kollade på det idag. Köpte en säck och jag tänker går över så sakta till den istället eftersom den är havrefri.
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Den där harmoni bas-muslin, är den helt havrefri? Vad är värdena på fodret, och om någon vet, innehåller det melass?
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Milou75 skrev:
Den müslin som jag köpte Bas Harmoni var havrefri.

Jag har värdena så om du vill ha dem är det bara att säga till - har dem uppskrivna här hemma för att kunna räkna på foderstater!
Kan du inte PM:a mig värdena? :)
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

*kl*
Varför ger man musli egentligen?
Idag ger jag min häst Hippo Basic, pellets. Det funkar jättebra, men vad är det för skillnad?
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Den är helt havrefri och innehåller nog inte melass men jag e inte säker på det. Kan kolla upp det imorgon och återkomma.
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

_Runaway_ skrev:
Den där harmoni bas-muslin, är den helt havrefri? Vad är värdena på fodret, och om någon vet, innehåller det melass?
Precis vad jag funderade på! Måste hitta något att blanda mineralerna i när lucernhacket tar slut. Jag har så bra hö (kvot 8) att lucernhack är "overkill". Fibergi funkar inte, eller gjorde inte i höstas så jag provar inte igen utan shettisen får vara gris och äta upp det. All pellets går bort, JAG gillar inte beredningsformen...

Värdena på müslin har jag tack vare milou75!
Hippo Bas Harmoni: 12 Mj, 80 smbrp, 7 Ca, 5 P, 5 Mg och 0,4 mg selen.
//marti
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Louise skrev:
*kl*
Varför ger man musli egentligen?
Idag ger jag min häst Hippo Basic, pellets. Det funkar jättebra, men vad är det för skillnad?
Att man ger müsli är ju för att hästen behöver kraftfoder för att kompensera upp grovfodret eller för att matte vill vara snäll...

I müslin är råvarorna blandade så att man ser de olika ingredienserna. I pellets är ju allt bara ihoptryckt i pluttar. Näringsmässigt kan både müsli och pellets innehålla exakt samma så det är beredningsformen som är olika. Den stora nackdelen med pellets är ju att risken för foderstrupsförstoppning ökar markant om man fodrar pelletsen torrra. Märks det att jag inte gillar pellets?
//marti
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Men jag förstår inte varför dom inte fått upp dom nya sorterna på hemsidan :(. Stör mig på det.

Men i allafall så tycker jag denna nya müslin verkar lika bra som den andra när man tittar på den i allafall. Skiljer inte så jättemycket i värdena iheller. Kommer att byta ut den vanliga mot denna.
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Jag har faktiskt mailat till Hippo och frågat varför de inte har lagt ut de nya sorternas värden på nätet. Håller er informerade om jag får svar!
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Louise skrev:
*kl*
Varför ger man musli egentligen?
Idag ger jag min häst Hippo Basic, pellets. Det funkar jättebra, men vad är det för skillnad?

Jag vill inte ge pellets eftersom det sväller och kan orsaka foderstrupsförstoppning om man har otur. En del blöter det och låter det svälla först men vår pålle står i kallstall och då fryser det som står i "morgon-hinken". Vill inte ge fryst mat :)
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Fick du något svar?

Jag var nyss inne på deras sida, men man kommer inte in för att dom håller på att updatera nu med det nya som kommit. Ska bli kul att se sen när sidan är klar!
 
Sv: Hippofoder "nytt" foder

Harmonin innehåller 5,7% melass och 6% melasserad betmassa. Det innehåller också ca 35% korn med tanke på stärkelse...
//marti
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 533
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 359
Senast: pews1972
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 807
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp