Hippo Musli och Krafft Musli

mackan

Trådstartare
Har ni några åsikter och erfarenheter att dela med er av dessa?
bra som dåligt! Prisvärdhet? Skillnad i innehåll? Musli generellt - vet att många säger att det mest ser gott och attraktivt ut i våra ögon, och ej är prisvärt egentligen. Har ingen egen erfarenhet så jag vill höra era åsikter som sagt.

:bow:

Sv: Hippo Musli och Krafft Musli

Jag är bara inne på andra säcken Hippo Musli Bas så jag kan inte utvärdera det riktigt än, tycker jag. Men, det är smakligt och hästen bygger mycket bra muskler och håller gott hull (lättfödd böna). Hon äter ca 1 kg per dag utan jobb och 1,5 kg jobbdagar. Hon är 3 år och under inridning (rids 3 ggr i veckan). Welsh Cob. I övrigt får hon i stort sett fri tillgång på strå av bra kvalitét.

Tidigare blandade jag själv helhavre, kornkross, lucernpellets, linfröpellets, mineraler men hon tröttnade på den blandningen, därför bytte jag till detta. Priset är överkomligt då jag handlar på Börjes;)...149:- för en säck ....och har glömt hur många kg säcken är på:o

Senast ändrad:

Jag har inte någon egen erfarenhet av det heller, när det kommer till att utfodra min egna häst med det. Men om jag skulle välja ett färdigfoder så skulle jag absolut föredra müslifoder, jag har en häst som tyvärr är stressad och hetsäter så därför faller det sig naturligt. Pelleterat foder skulle jag ej våga ge.

Dock tror jag många gånger att man lätt kan få till en bra sammansättning genom att blanda fodret med. Har man ett bra grovfoder som bas, kan man ju komplettera med spannmål köpt hos en grann-bonde, samt t.ex. betfor, olja, kli, lucern osv. samt ett mineralfoder och ev. vitaminer, det blir många gånger kostnadseffektivare att blanda till själv och många hästar klarar sig bra på detta.

Men har man en häst som kräver mycket, kan det säkert vara smidigare att välja ett färdigfoder i stället. Det finns ju många olika fabrikat att välja på idag och återförsäljare runt om i landet, därmed är det lätt att hitta något som passar. Sedan kan det säkert vara bra till t.ex. svårfödda hästar som kräver lite mer, oftast finner hästarna också färdigfoder som smakliga och äter med god aptit, kan vara bra till de som t.ex. rensar bort mineralerna (även om det idag finns pelleterade mineraler som de flesta äter m god aptit ) .

Så jag tror att det finns både för och nackdelar. Men jag är ganska övertygad om att i de flesta fall så blir det billigare att blanda själv. Nackdelarna kan dock vara att det tar större plats med många säckar
och tar lite längre tid att blanda själv. Ibland kanske man också vill köpa större förpackningar av foder för att det blir billigare, men då får man hålla extra koll på bäst före datum och hållbarhet.

Vet inte om jag skrivit så mycket vettigt ännu ;) men jag tycker att det är upp till var och en vad man föredrar. Det viktigaste är ju att hästarna har en foderstat till som är tillgodosedd och att de mår bra. Dock tycker jag man ska kolla igenom innehållsförteckningen noga när man fodrar med färdigfoder öht, och försöka undvika foder som innehåller mycket överflödigt socker. För melass är något som många gillar att ha med i sina foderblandningar (det finns ju positiva saker med melass också) men jag tycker man ska hålla lite koll så man inte stoppar i allt för mycket socker i sina hästar. Socker i överflöd är nog inte särsklit bra och alla hästar 'tål' inte för mycket socker eller socker direkt öht. Så man ska hålla lite koll tycker jag i synnerhet om man fodrar med mycket färdigfoder.

Sedan tycker jag inte att man ska förlita så fullt på att hästen får i sig allt den behöver när man fodrar med ett sk. fullfoder för det är inte säkert. Det beror på hur stora mängder man ger osv. ibland kanske man har ett så pass bra hö att man endast behöver komplettera med ett par hekto fullfoder, men då kanske i stället nödvändiga mineraler saknas , och då behöver i stället dessa kompletteras genom ett mineralfoder. Och det kanske i själva verket skulle ha dugit bra med att i stället ge lite spannmål och ett mineralfoder likväl som ett fullfoder och mineralfoder .

Sen så är det också så att givetvis vill företagen marknadsföra sitt foder väl och göra så att kunderna köper så stora mängder utav sitt foder som möjligt så på säckarna kan det i många fall vara normalt att man ska ge 3 kg müsli och x antal kg hö , men har man då ett bra hö kan det 'slå över' om man börjar överfodra m. kraftfoder, sedan så ser man ofta på förpackningarna att man inte ska ge t.ex. mer 8 kg hö , och 8 kg hö är ju inte så mycket för en 700 kg häst så där tycker jag att de börjar tänka i fel ände. För grovfodret ska man alltid prioritera för hästens välbefinnande och komplettera med lämpligt kraftfoder vid behov. Så det gäller att inte förlita sig på vad som står på förpackningarna utan ha koll själv också.

Just nu står min häst på en foderstat m. hö, lucernpellets, havre + kornkross, speedi beet, mineraler och vitaminer. Hon får ej så stora mängder krafftfoder dock, skulle ev. kunna tänka mig att ge ett fullfoder fortsättningsvis men kommer räkna på det och jämföra först med vad det skulle kosta med vanligt spannmål + lucern innan i så fall.

Vet inte om du blev så mycket klokare utav mitt svammel dock :angel:

Senast ändrad:

En Hippo Bas Müsli säck är på 20 kg så i ditt fall ligger kilopriset på
7,45 kr . Det är ju ändå det som är det väsentliga eftersom antal kilo i säckarna kan skilja sig åt :)

Jag har erfarenhet av Hippos Müsli, både Harmonie och den vanliga. Jag ger just nu harmonie till min unghäst och innan gav jag av den vanliga. Han fungerar kanon på detta. Han äter ju annat också men müslin är det bästa han vet :).

En annan i vårt stall ger kraffts müsli men den innehåller ju inga vitaminer och sånt som Hippos gör och den ser lite smuligare ut tycker jag.

Är det något du har funderat på att börja ge?

Tack alla som svarat! svarar lite allmänt här!

Cactuspower: jag ger inte heller ngra mängder kraftfoder, snarare så är det så att han står på sjukt lite - jag måste ligga på rekord listan över lite kraft foder och jag har dessutom ett fullblod. vi har haft såna toppvärden på vårt silage alla 3 åren jag haft honom, och han är okomplicerad att fodra, att han i princip kan stå på 95% grovfoder..... Han äter silage, kornkross, betfor samt minderaler, vitaminer och selentillskott, en slurk olja, b-vitamin vid pälsfällning/sättning. det är allt. Har erfarenhet av Krafft då han var väldigt tunn första sommaren han kom till mig, då fodrade jag upp med Krafft pluss en period, efter det har det aldrig behövts mer....

Nu skulle jag dock vilja komplettera lite med ngt annat än korn, och ngt annat än mera grovfoder, för det får han inte i sig mer :D

Linafina: jag jämförde Krafft och Hippon, och värdena låg ngt mindre på Hippon men å andra sidan som du sa - vitaminer, mineraler osv. Och priset är oslagbart - 145 kr här i vanliga foderbutiken, för 20 kg.

jag kommer bara lägga till ngt halvkilo i dagsläget, mest för att som sagt, balansera upp mot kornet. Vill även se vad som händer för Hippo muslin innehåller havre, till skillnad mot Kraffts musli, och jag har tidigare uteslutit havre ur hans foderstat, då han var tossig på det när jag köpte honom. Han stod dock på sjukt stora mängder, och mkt har ändrat sig - han är vuxen i huvudet nu och diverse andra faktorer, så tänkte prova lite, det är så små mängder i muslin i vilket fall.

ang smaken så är det inga fel på den - han slickade krubban i eftermiddags då jag gav första givan :rofl:

:bow:

En Hippo Bas Müsli säck är på 20 kg så i ditt fall ligger kilopriset på
7,45 kr . Det är ju ändå det som är det väsentliga eftersom antal kilo i säckarna kan skilja sig åt :)

TAck...jag häller upp innehållet direkt i tunnor och sen slänger jag säcken så jag har inte noterat hur många kg de var på. För mig är det väsentligaste att hästen tar till sig av fodret och att det är fräscht. Att det sen kan skilja i vikt funderar jag inte så mycket på. Hästen ska må bra av det.

Om du vill hålla fodret fräsht ska du inte tömma ur det ur säcken. Stoppa ner hela säcken i tunnan. (Info har jag fått av fodersdistrub.)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 515
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?