Sv: Hippo Musli och Krafft Musli
Jag har inte någon egen erfarenhet av det heller, när det kommer till att utfodra min egna häst med det. Men om jag skulle välja ett färdigfoder så skulle jag absolut föredra müslifoder, jag har en häst som tyvärr är stressad och hetsäter så därför faller det sig naturligt. Pelleterat foder skulle jag ej våga ge.
Dock tror jag många gånger att man lätt kan få till en bra sammansättning genom att blanda fodret med. Har man ett bra grovfoder som bas, kan man ju komplettera med spannmål köpt hos en grann-bonde, samt t.ex. betfor, olja, kli, lucern osv. samt ett mineralfoder och ev. vitaminer, det blir många gånger kostnadseffektivare att blanda till själv och många hästar klarar sig bra på detta.
Men har man en häst som kräver mycket, kan det säkert vara smidigare att välja ett färdigfoder i stället. Det finns ju många olika fabrikat att välja på idag och återförsäljare runt om i landet, därmed är det lätt att hitta något som passar. Sedan kan det säkert vara bra till t.ex. svårfödda hästar som kräver lite mer, oftast finner hästarna också färdigfoder som smakliga och äter med god aptit, kan vara bra till de som t.ex. rensar bort mineralerna (även om det idag finns pelleterade mineraler som de flesta äter m god aptit ) .
Så jag tror att det finns både för och nackdelar. Men jag är ganska övertygad om att i de flesta fall så blir det billigare att blanda själv. Nackdelarna kan dock vara att det tar större plats med många säckar
och tar lite längre tid att blanda själv. Ibland kanske man också vill köpa större förpackningar av foder för att det blir billigare, men då får man hålla extra koll på bäst före datum och hållbarhet.
Vet inte om jag skrivit så mycket vettigt ännu
men jag tycker att det är upp till var och en vad man föredrar. Det viktigaste är ju att hästarna har en foderstat till som är tillgodosedd och att de mår bra. Dock tycker jag man ska kolla igenom innehållsförteckningen noga när man fodrar med färdigfoder öht, och försöka undvika foder som innehåller mycket överflödigt socker. För melass är något som många gillar att ha med i sina foderblandningar (det finns ju positiva saker med melass också) men jag tycker man ska hålla lite koll så man inte stoppar i allt för mycket socker i sina hästar. Socker i överflöd är nog inte särsklit bra och alla hästar 'tål' inte för mycket socker eller socker direkt öht. Så man ska hålla lite koll tycker jag i synnerhet om man fodrar med mycket färdigfoder.
Sedan tycker jag inte att man ska förlita så fullt på att hästen får i sig allt den behöver när man fodrar med ett sk. fullfoder för det är inte säkert. Det beror på hur stora mängder man ger osv. ibland kanske man har ett så pass bra hö att man endast behöver komplettera med ett par hekto fullfoder, men då kanske i stället nödvändiga mineraler saknas , och då behöver i stället dessa kompletteras genom ett mineralfoder. Och det kanske i själva verket skulle ha dugit bra med att i stället ge lite spannmål och ett mineralfoder likväl som ett fullfoder och mineralfoder .
Sen så är det också så att givetvis vill företagen marknadsföra sitt foder väl och göra så att kunderna köper så stora mängder utav sitt foder som möjligt så på säckarna kan det i många fall vara normalt att man ska ge 3 kg müsli och x antal kg hö , men har man då ett bra hö kan det 'slå över' om man börjar överfodra m. kraftfoder, sedan så ser man ofta på förpackningarna att man inte ska ge t.ex. mer 8 kg hö , och 8 kg hö är ju inte så mycket för en 700 kg häst så där tycker jag att de börjar tänka i fel ände. För grovfodret ska man alltid prioritera för hästens välbefinnande och komplettera med lämpligt kraftfoder vid behov. Så det gäller att inte förlita sig på vad som står på förpackningarna utan ha koll själv också.
Just nu står min häst på en foderstat m. hö, lucernpellets, havre + kornkross, speedi beet, mineraler och vitaminer. Hon får ej så stora mängder krafftfoder dock, skulle ev. kunna tänka mig att ge ett fullfoder fortsättningsvis men kommer räkna på det och jämföra först med vad det skulle kosta med vanligt spannmål + lucern innan i så fall.
Vet inte om du blev så mycket klokare utav mitt svammel dock