hippo basic

saffran

Trådstartare
har fått jätte bra hjälp med min foderstat här :bow:

undrar nu om jag kan använda hippo basic istället för kraft pluss grön? :crazy:

eller hur blir foderstaten då??


idag får han

ca 2 l havre
0,3 kg betfor
1 msk kalk
2 msk linfröolja
3 msk mineraler
ca 2 kg hö
ca 4 kg ensilage
( äter inte mycket mer så det är nästan fri tillgång! )
halm som strö

ensilage värdet

torrsubs. 68%
smb prot. 64g/kg
energi. 7,0Mj/kg
Ca. 3,0g/kg
P. 2,0
Mg. 1,6
k. 15,0




torrsubs. 84%
smb prot. 7g/kg
energi. 7,1Mj/kg


tacksam för hjälp :crazy:
 
Sv: hippo basic

Maria Gretzer använder i allfall Hippo foder..så bra är det!
du behöver väl inte mixtra så mycket med ditt foder?
vad är de för häst du har?
 
Sv: hippo basic

denna foderstat har magdalena(tror jag) räknat åt mig :bow:

6 kg hösilage (i princip fri tillgång)
2 kg hö
1,2 kg havre hel
0,75 kg Krafft Pluss Grön (ca 1 liter)
1 msk kalk
4 dl betfor

undra därför om det gick att byta krafften till hippon :crazy:

det som står här uppe åt han innan!

Det är ett svenskt halvblod på ca 9 månder hingst! :love:
 
Sv: hippo basic

Min 9 månaders hingst får Hippo müsli 1kg på morgonen. På kvällen får han kornkross och Hippohavre. Han älskar müslin och det är egentligen den enda anledningen till varför jag inte bytat till Krafft pluss grön. Funderar dock på att byta till Krafft pluss grön snart och den tillsammans med lite havre.

Krafft Pluss Grön kan väl fodras med lite havre?
 
Sv: hippo basic

det tror jag!!? :crazy:

kan man byta kraften mot hippon??

min fölis är tunn, något annat som kan få honom att gå upp ihull??
 
Sv: hippo basic

Krafft Pluss Grön ligger ju på 200 g smrp/kg medan hippo basic ligger på 80 g smrp/kg (kommer ej ihåg exakt)
Där har du den STORA skillnaden, har för mig att hippo inte har nått foder som kommer upp i de värdet som KPG gör
 
Senast ändrad:
Sv: hippo basic

ska man köpa lucern istället?

jag får ett bra pris på hippo basic därför undrar jag om det gick att lösa på något sätt? :crazy:


:crazy: HJÄLP går det att göra det???? :crazy:
 
Sv: hippo basic

Jag är inte så haj på det här med att räkna utan har fått hjälp här på buke, men din unghäst behöver proteinet så om du byter till hippobasic så måste du komplettera det proteinbortfallet som medföljer.

Hur du ska göra hoppas jag att nån av de som kan svarar på, men ekonomiskt tjänar du nog inte på att ta bort KPG om du behöver tillsätta lucern, det ligger på ca 9 kr/kg och din unghäst kanske behöver en giva på 1-2 kg som komplement.

Jag tycker att den foderstaten magdalena räknade åt dig verkar lämplig.
 
Sv: hippo basic

Vad kostar en säck hippo basic och hur mycket finns det i en säck?
 
Sv: hippo basic

Hej!

Vi använder Hippo foder i vårt stall. Hippo har ett foder som heter Hippo alfa som jag tror det är högt proteinvärde på (alfa är också en baljväxt). Min travare som lätt blir tunn får Hippo basic (3 kg) kompletterat med 1 kg alfa.

Ett annat tips för att få upp honom i hull är olja - jag köper rapsolja i stordunk på en vanlig livsmedelsaffär och ger upp till ett par dl olja om dagen (vet hästar som får ännu mer). Det gäller ju att hitta rätt blandning av fell och proteiner, särskilt med tanke på att din unghäst växer i många år till.

/Hannah
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 519
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp igen!!! Jag har som sagt en arabtös -92. hon har haft fångkänning förra sommaren (innan min ägo), men jag...
Svar
5
· Visningar
1 313
K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 168
Senast: Jate Volim
·
Foder & Strö hej har köpt nya krafft groov då det ej fanns något annat och dom tänker inte ta in!!! :mad: kan jag få hjälp med att sätta in grooven...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp