Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Jag har en tandlös häst > 30år som inte ätit stråfoder på de senaste 5 åren. Men hon föder sig väl på blötlagd lusernpellets och betfor som grovfoder, och hestekrafft omväxlande med smågrisfoder som kraftfoder.
Fint gräs kan hon gnissla i sig så sommartid får man se till att hålla henne på ett icke övervuxet bete.

Bara mikroberna i tarmen får rejält med betfor att äta så de trivs sån är det bara en fördel att en stor del av näringstilförseln sker gm koncentrat eller malda fodermedel. Lusern pellets är i sådan här fall bättre än hack. HH

Hugger en knapp och svarar alla...

Tack för alla tips och råd!

Hästens tänder är som sagt kollade, tandläkaren hade inte mer att säga om det än att han har svårt att tugga hösilaget och att han behöver annat foder istället.

Avmaskning ska göras snarast. Veterinären kommer ut nu i veckan och ska ta blodprover m.m och kolla så att det inte är något ytterligare med honom.

Naturligtvis så vet hans nyblivna ägare om att hon på något vis måste få detta att funka, annars är hon väl införstådd med att han kommer att behöva tas bort.
Dock har denna häst nu under en längre tid, vi pratar om flera år, stått utan nån direkt omvårdnad utan han verkar mest bara ha "överlevt". Sannolikt därför han blivit så himla taskig i kroppen. Min vän har bestämt sig för att ge honom en chans, går det så går det. Annars flyttar han till de sälla jaktmarkerna...

Lusernpelletsen äter han torr som en "sista utväg" eftersom han inte vill ha den blötlagd. Men han äter den tillsammans med blaskig betfor, så lite blött blir det ju ändå...

Just nu ser det ut som att han kommer att få
5 kg lusernpellets
2 kg Hippo (Basic nu, men ska bli Alfa när säcken börjar ta slut)
Lusernhack istället för hösilaget, så att det han äter blir bättre näringsmässigt, fri tillgång - han äter kanske 2-3 kg.
1,5 kg Betfor
3 dl olja
Foderjäst
Mineraler

Nej, egentligen så borde ju pelletsen blötas, det är ju min första tanke nu. Men det beror ju helt på hästen. Men blir det problem att blöta den kanske man kan blanda med olja istället så att det inte blir torrt men inte heller "geggigt."

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar