Hinstval dressyr?

dramatik

Trådstartare
Nu är det så att stallägaren där jag rider snart får hem ett gammalt avelssto som hon vill ta föl på nästa år och hon vill att jag ska välja hingst, som jag tidigare gjorde till hennes hoppsto.
Men nu är det så att jag har ingen som helst koll på alla dressyrhingstar.
Och detta stoet (har tyvärr ingen bild) är ngt lågställd, liten 1,62 och inåttåad, i övrigt korrekt.
Och att döma av hennes avkommor så behöver hon en hingst som lättar upp en hel del, gärna en hingst med fullblodsinslag.Hingsten behöver inte kunna hoppa över huvud taget då hon ändå inte nedärver det till sina avkommor.
Glömde skriva att hennes stam är e.Pontus - Indus - Harras.
Ja har ni några förslag på en hingst som lättar upp samt lämnar bra gångarter och ridbarhet?
Jag är helt lost i gångartshingstdjungelen.
Om det är något annat ni vill veta så är det bara att fråga, det är juh så lätt att glömma och skriva allt....

Sv: Hinstval dressyr?

Inte kan jag svara jag heller.. Jag är helt efter i dressyraveln, men eftersom hon har lite äldre stam och har fått föl innan kanske det kan vara en god idé att titta på de nyare hingstarna, kanske de som gör bruks till våren, det finns mycket spännande där ;). Av nyare hingstar kommer jag att tänka på Figaro som iallafall på bild och i text verkar mycket spännande. Vill du högre upp i blod kanske Ravell kunde vara något, men då är risken/chansen 50% att det blir isabell/gulbrun. Positivt för vissa men inte för alla. Jag tycker att det är en mycket läcker hingst, men har inte koll på hans avkommor.
Ulrika

Ravell har jag inte ens tänkt på, någon som vet något om hans avkommor?
Det hade ju varit jättespännande att kunna få en isabell/gulbrun avkomma.
Hade det blivit isabell då eftersom stoet är fux? Eller det hade kunnat bli en gulbrun också?
Figaro är tyvärr ingen hingst jag vet något direkt om.
Kom precis på att Rosevelt är jättesnygg, men man vet ju inte vad han lämnar.

Kollade lite närmre på ravell nu och han har ju 50% fullblod och lite till i sig, vilket ju hade varit superbra när man nu som jag vill lätta upp, och han verkar ha en framgångsrik "familj".
Mamman var ju minst sagt ett bra sto, berättigad till ELIT på endast 6 avkommor:d

Det kan bli både gulbrun och fux beroende på vad föräldrarna har för anlag. Dessutom är han 50% xx och det är ju intressant.. Verkar vara en bra mamma till honom dessutom.
Mer kan jag inte svara, så du får vänta på klokare folk. :)
Ulrika

Channon kunde kanske vara nåt. Har ett stoföl efter honom i år som är både högställd och åt det ädlare hållet. Mamman är av "gammal" typ dvs lite lågställd och lite grov och har gett ganska grovt om inte hingsten har lämnat ädelt. Fölet rör sig mycket bra ffa skritt och galopp, men även traven är bra.
Här kommer en bild på fölet från fölvisningen.

Folvisning-06%20kompr.jpg

Det var verkligen ett riktigt fint föl du hade.:love:
Men tyvärr tror jag inte riktigt att Channon hade passat med detta stoet.

88:an tycker jag inte om, visst han har verkligen fått superfina avkommor, men jag får en så dålig magkänsla av honom och magkänslan måste stämma också tycker jag.
Annars hade ett fullblod verkligen varit perfekt på henne.
Men nu när du säger det så, han har ju en son också Mr Carrera, honom kanske jag skulle kika lite närmre på....

Roven xx? Det kommer säkert in fler högädla nu i vår.. Hertzendieb? (stavn?) Du får bege dig ut på hingstvisning, det ska jag :)
Ulrika

Om inte annat så två stycken klass ett föl från sin första årgång, de är ett år i år och dom är mina. Han hade inte så många ston första året men antalet har ökat för varje år och i år var han den mest använde av Starbys hingstar. Han lär själv ha utvecklats mycket possitivt.
Överlag så har hans avkommor varit stora om jag jämför med andra föl som samma sto fått med andra hingstar.

Hittar tyvärr inga bra bilder på någon av dem i datorn.

Roven xx är jag jätteintresserad av till hoppstoet, men nog tyvärr inte till dressyrstoet.
Självklart ska jag ut på både bruksprov och hingstvisningar som vanligt nästa år...det är juh så kul.:bump:

Okey, låter bra.
Men tror du att han skulle kunna vara en förädlare?
Måste som sagt ha en hingst som bevisat förädlar eller har fullblodsinslag.

Tack! Jag är mycket nöjd med henne. Stoet är nu dräktig med Highlander, som jag hoppas även han ska förädla och lätta upp. Men han har ju inga avkommor som är födda än, annars kanske det kunde vara nåt.

Han har ju själv mycket fullblod i sig och mina avkommor har blivit högresta och ädlare än sina mödrar. Jag har ju inte sett fler avkommor så jag kan ju inte lova det 100%. Men mina ser bra ut när det gäller den biten och de rör sig även mycket bra, bättre än sina mödrar.

Masse nämner Starby och jag såg en hingst därifrån för ett par veckor sedan, visserligen inte fullblod, men han har det bästa dressyrblodet (e.Donatelli ee. Donerhall ue. Akzent II) och är mycket fin, ädel och har framför allt mycket luftiga och taktmässiga gångarter. Jag har tidigare haft en Pontus häst med mycket god takt, har detta sto också det borde den kombinationen ge supertakt. T o m Lussan som hade clinicen där Donelli var med berömde honom mycket för hans fina takt och luftighet i gångarterna och dessutom verkar han vara en helcool kille. Han är godkänd som 3-åring och ska gå sitt "riktiga" prov nästa år.
http://www.asvh.se/bphingstar/donelli.htm
Annars kanske Loredes e. Lauries Crusador xx - World Cup I är ett annat alternativ. Jag såg honom på provet i våras, och han rör sig bra 8 i skritt, 8 i trav och 10 i galopp. Ridbarhet 9 - 8. Vi har ett sto dräktigt med honom i stallet i år, så det ska bli spännande att se vad det blir. http://www.asvh.se/bphingstar/loredes.htm

Senast ändrad:

Kul att du nämner Donelli också, jag är en av de få som vågat betäcka med honom i år. Men han är ädel och lätt i typen och bör också kunna verka som förädlare.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 712
Senast: pastejja
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: AmyPond
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 991
Senast: Nafayette
·
Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 497
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar