Hingstvalshjälp till mitt travsto sökes.

Sv: Hingstvalshjälp till mitt travsto sökes.

Här kommer ett förslag till om du inte redan bestämt dig för Spotlite (bra val :d )
Kanske From Above kan vara något att titta på ? (tänkte på honom efter att ha läst vad du sökte för typ).

Står på Menhammar (har en känsla av att just Menhammar inte skulle satsa på någon de inte trodde skulle bli en bra avelshingst).

Kanske inte någon glänsare vid första anblicken, men exteriörbeskrivningen, prestationerna och priset känns helt ok.

Du sökte en häst med bra bakkärra....i exteriörbeskrivningen står det att From Above har välmusklat lårparti. Han var startsnabb och speedig.Startade 38 gånger och vann 23 av dem.
Vann både Kriteriet, Derbyt och Elitloppet.
Passar hyffsat bra blodsmässigt, är kvadratisk och har kort rygg (kanske kan vara bra om din häst har lång rygg)

Jag tycker att han är ett bra alternativ om man vill ha en relativt billig hingst (20.000:- lev. föl).
Dessutom vet jag att han funkar bra med transportsperma så du slipper skicka bort ditt sto så långt om du har en godkänd station i närheten :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle nog föredra en hingst med både ston och hingstar som tävlar bra så då är Rite on Line inget val för mig. Till denna märr skulle jag välja en hingst med hög startprocent på avkomman och då väljer jag Comets Tail

Jag skulle nog föredra en hingst med både ston och hingstar som tävlar bra så då är Rite on Line inget val för mig. Till denna märr skulle jag välja en hingst med hög startprocent på avkomman och då väljer jag Comets Tail

Rite On Line blev utsedd till Årets Varma Blodsförädlare 2006 !
(dock med ett litet minus just med tanke på stona)

Kopierade texten som avser stona:

Även om Rite on Lines förärvning i stort är övertygande finns ännu en sak som återstår för honom att bevisa: att han kan lämna riktigt bra ston. Alla de ovan nämnda avkommorna är hingstar eller valacker. Hans vinstrikaste ston hittills är La Rite Linai 1.15,2a 162.500 SEK och Mutola Bob 1.14,8a 127.000 SEK. Detta är inte imponerande men det finns en god "ursäkt" till det svaga resultatet. Av de 75 svenskfödda avkommorna är endast 24 ston - det vill säga mindre än en tredjedel! Ett faktum som är lätt att missa då man lätt tar för givet att det finns lika många ston som hingstar. Det är mycket möjligt att Rite on Line verkligen är en förärvare med viss slagsida men det får framtiden utvisa.

Man får väl se om teorin med de få stona stämmer nu när de blivit lite fler i antal. Upp till bevis alltså !

När det gäller Comets Tail blir jag väldigt förvånad att han rekommenderas i en hel del trådar nu. Det känns lite bakvänt just i år när han fått värdebokstav C pga dålig förärvning :crazy:

Jag röstar på Spotlite Lobell! Fullkomligt älskar hans avkommor och har haft hand om ett antal. Dom är vassa i humöret men på ett bra sätt och ger allt på banan. Hemma är dom kelgrisar med glimten i ögat! Hade han om en som var väldigt speciell, Human Behaviour och han var underbar :love: Men det tog ett tag innan vi lärde känna varandra och sen var vi "kompisar". Han hade dock som hingst MYCKET bestämda åsikter om hur saker och ting skulle gå till, något som inte gick att få bort och då fick vi tyvärr ta bort hans testiklar.. Men han hade aldrig tjänat de pengar som han gjorde om han inte hade kastrerats. Men han var en riktigt personlighet och hade ett hjärta av guld. Tyvärr finns han inte längre...

Jag röstar på Spotlite Lobell! Fullkomligt älskar hans avkommor och har haft hand om ett antal. Dom är vassa i humöret men på ett bra sätt och ger allt på banan. Hemma är dom kelgrisar med glimten i ögat! ..

Jag röstar också på honom ;)

Djurjouren ville ju ha en kompakt hingst och nuförtiden är väl Spotlite ganska kompakt i alla fall.....hittade en bild :idea:

SpotliteLobell.jpg

Var inne på STC och kollade lite angående Spotlite Lobells avkommor och det ser ut som han är väldigt jämn när det gäller ston eller hingstar. Hilda Zonett toppar listan äver insprugna pengar och det var ju en rejäl dam..!

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
S
  • Låst
Avel Jag väljer att skapa en ny hingstvalstråd då de andra trådarna är med gamla användare. Ni behöver därför inte informera mig om gamla...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka