Spännande, äntligen är det min tur! Ska betäcka min nu treåriga nordsvensk som just blev klass 1 på premiering och med ett riktigt bra, godkänt körprov (23 av 25 p). Hon har många jättefina egenskaper och jag vill fortsätta värna hennes bruksmentalitet. Svagheterna är att hon är något inåttåad, samt ganska kort och kommer nog bli rätt grov.
Har listat alla hingstar med höga poäng på ben och försöker sortera ut favoriter efter körprovspoäng, mentalitetsbeskrivningar från premieringar, antal föl, placeringsort och allmänt utseende. Har nog tre favoriter just nu, Smedsmo Lindar (9 på ben) som är mycket populär (10 diplomston av 86 avkommor). Zevs har också 9 på ben men är endast fem år och har lämnat 4 föl, blev etta när han godkändes. Båda verkar ha bra lynne. Sen har vi fantastiskt fina Vimmel med 8 på ben, mkt bra körprov och lämnat 9 diplomston av 39 föl.
Det finns många fler hingstar med 8 på ben, sämre än så tänker jag inte ta. Nu blir det att gå igenom även dessa mer noggrannt och hitta den bästa matchen mellan stamtavlorna också. Ju större diversitet desto bättre tycker jag, är därför inte helt emot en ganska ny hingst som inte lämnat så mycket än. Eftersom hingstarna ofta står på station nån annanstans än hos ägaren kan en som idag är otänkbar pga avståndet bli aktuell om den står på station i söder. Odin och Trygg är två sådana hingstar.