Hingstval?

desiree

Trådstartare
Sitter här och funderar lite på vilken hingst jag ska välja till mitt hbl-sto våren 2005.

Vad skulle ni rekommendera?
Hon är e.Zorn - Walör. Hon är rätt grov så jag skulle vilja ha en åt det lite ädlare hållet iaf.
Målet är en trevlig och snygg allroundhäst.

Tacksam för alla svar. :bump:

Senast ändrad:
Sv: Hingstval?

Får inte JAAAAAG välja hingst? :angel:

Du tar väll ett föl enkom för MIN skull??? :eek: ;) :D

Längtar till -06 då har vi 2 fölisar å pussa på :love:

Haha, du får ju gärna komma med förslag. Särskillt eftersom jag avlar den tydligen till dig. ;) :D

Det är möjligt, denna är inte många cm över 160 och känns som en ponny när man rider honom. Snäll och trevlig på alla sätt och är nog en av de sötaste hästar jag sett.

Jag tror att grovheten kommer från att hon har Utrillo i sig två gånger.

Är du intresserad av fullblod?

Ja det är hon :angel:

Själv skulle jag se det som ett självklart alternativ att se över :) för att kanske kunna få en lättare modell på avkomman ;)

För att svara Nickan också,;) så ja. Jag är helt klart intresserad av fullblod.

Tror att det skulle vara en bra kombination faktiskt.

Personligen anser jag att trakehner är ett otroligt mycket bättre val om du vill förädla än fullblod, både vad gäller att få bättre gång och exteriör. Fullbloden är ju sällan några gångartsstjärnor medan du hittar en hel del bland trakehnarna, som dessutom är fantastiskt bildsköna.

Ja, hade jag vågat mig på fullblod så skulle Stravinsky vara en het kandidat tror jag! Men det lutar som sagt åt Trakehner och Hertug för mig.

Självklart, trakehnerstamboken är godkänd av ASVH. Men hingsten måste, om du ska betäcka stoet i Sverige, vara godkänd för avel här, precis samma regler som gäller för alla andra hingstar.

Kolla in Eighty Eight Keys xx!

Ger ofta avkommorna god gång och trevligt temperament!

Jo, jag har funderat på honom... Fast jag vet inte. Säger inte riktigt klick. :crazy:

Letar för fullt på fullblodssidan.

Visst är det svårt, men roligt!

Håller själv på att kolla in fullblodshingstar till mitt halvblodssto. Come Fast xx har jag hört mycket gott om, men hans halsansättning beskrivs tyvärr precis som mitt eget stos skulle göra: Lågt ansatt, något kort hals. Så honom vågar inte jag chansa på :(

Stravinsky xx såg jag på en hingstvisning i våras, och blev väldigt förtjust! Däremot vet jag inte så mycket ännu om hans avkommor.

Nästa år kommer jag dock att använda Feliciano!

Jag har fått en väldigt ädel fölunge e. Ravell i år, Ravell har 50% fullblod i sig, han har ett mycket bra temperament och otroligt bra steg! Ravell finns på team Piaff

Finns väl även Kanudos XX på Hästak, om jag inte är helt fel ute. Kan ju vara värt att kolla i alla fall... ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 375
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: Klein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025