Hingstval - tips?

hejzan

Trådstartare
Börjar leka med tanken på att ta ett föl på mitt halvblodssto, men vet inte mycket om olika hingstar. Jag rider akademiskt på henne. Hon är duktig både på dressyr och hoppning och har tävlats i både och. Jag är väldigt förtjust i hennes temperament då hon alltid gör sitt bästa för matte (utom vid brunst...) och är lättlärd, vill gärna ha ett föl med så gott temperament som möjligt. Hon är inte så stor (160 cm ung) och det tycker jag är lagom för mig, kan även tänka mig mindre/lägre. Det är ju inte alls säkert att jag verkligen gör slag i saken och eftersom hon är 17 år är det ju inte heller säkert att det är möjligt (fertilitet etc.) Men - om man leker med tanken, vilka hingstar skulle vara lämpliga för att tillverka en liten efterträdare till henne? Tips mottages tacksamt!
Hennes stam är: e. Diedron 458 u: Solecia ue: Optimist 443
Mvh Anna

Det beror ju förstås helt och hållet på vad du vill ha för sorts avkomma!

Du skriver heller ingenting om svagheterna i hennes exteriör eller hurdana gångarter hon har.

Ledsen, men nu måste vara tydligare :)

Jag vill ha en häst jag både kan skrutta omkring i skogen med och rida akademiskt på. Får jag för mig att jag (eller någon annan) ska tävla så är ju det inte heller fel. En allroundhäst som är hyfsad på både dressyr och hoppning. Är inte ute efter någon stjärna, men tycker att en korrekt häst med hyfsade gångarter och framförallt bra lynne är viktigt.
Jag är inte så bra på det där med exteriörbedömning - så här kommer bilder på en tjockis :o med vinterpäls och en från i somras. Inga bra bilder, men ändå, så bedöm själva :-). (Fuxen)
Det jag kan tillägga som kanske inte syns på bilderna är att hon är lite inåttåad i fram, men det är inget man märker av då hon rör sig.

http://us.f2.yahoofs.com/users/40420cf8_171b3/bc/3416/__tn_/e9ba.jpg?phoYhQABfUw901Dq
http://us.f2.yahoofs.com/users/40420cf8_171b3/bc/3416/__tn_/7d92.jpg?phoYhQABOTjBDBsC
http://us.f2.yahoofs.com/users/40420cf8_171b3/bc/3416/__tn_/ac11.jpg?phYrhQABS.fHaIQV
Hoppas att det fungerar med bilderna nu - har inte provat att lägga ut några förut :crazy:

Mvh Anna

Jaha, varför blir bilderna yttepyttesmå då?? Går ju inte att se något på dem inte :mad: Hjääälp, hur gör man?

Jag får tyvärr inte upp dom alls...

Kan tillägga som kuriosa att i boxen bredvid min häst står en valack vars mamma var helsyster med Diedron!

OK, gör ett nytt försök från en annan sida.... Misstänker att bilderna kommer att bli pyttesmå, men vet inte hur jag ska fixa det - kan ngn tipsa om ngt smart så ändrar jag!

Ähh har försökt lägga hit bilderna men det funkar ju inte!!! :devil:
Här är adressen till hela fotoalbumet istället - gud jag känner mig som världens dataidiot just nu :mad:
http://photo.starblvd.net/solladie

Bilderna är ynksmå där med - varför??

Just nu lite irriterade hälsningar.... Anna

Ähh, här kommer ett sista försök. Jag tror att jag äntligen fattat hur man gör....
1-2-2.jpg

1-2-1.jpg

1-1-1.jpg

Mvh Anna

Ingen som vill tipsa nu när jag t.o.m. fått upp i alla fall en bild (och två pyttebilder...)? Gångarter...jag tycker att hon har hyfsade gångarter - alla tre, men jag vet ju inte vad någon proffesionell bedömare skulle tycka?

Jag har tänkt på Shogun758.

Shogun har 799 på gång och 10/8 på hopp. Han har inte betäckt många ston, men ligger ändå på plats 25 på gångarter på avkommebedömning!

Han finns hos Leif Segorp www.segorp.se betäcker naturligt med 0:- i språngavgift och 5000:- + moms vid levande föl.

Vilken snygging, men man undrar ju hur pigga hans simmare är med tanke på hans ålder? Försämras spermakvalitet med ålder? Naturlig betäckning låter bra med tanke på att jag inte vet om min dam har haft föl förut, men jag drar mig för att transportera henne ända till Stockholm.... Förslag på hingst på semin?? Eller i Skaraborg...
Tack Görel för svar! / Anna

Hej! Tänkte du ville höra om mitt sto som var 16 när jag betäckte henne, hade aldrig haft föl förut och hon tog sig på första försöket! Vad jag gjorde var att jag tog henne till duktig veterinär som fastställde hennes förutsättningar med ultraljudsundersökning. De kan ju se om stoet är fertilt fortf. samt när hon kommer i brunst nästa gång. De ansåg att jag skulle stalla upp henne hos hingsten för störst chans till dräktighet, vilket jag oxå gjorde. Hingsten jag valde hade bara 67% duglig sperma om jag minns rätt, många har ju bättre än så.
Mitt sto var ur form pga en hälta sedan 3 mån tillbaka, hade inte hunnit fälla vinterpälsen m.m. Det gick bra ändå, kanske tack vare att hon har en bra gundkondition och hälsa i vanliga fall.
Jag skulle ta reda på vilka hingstar som finns inom en rimlig transportsträcka, låta en veterinär undersöka henne samt välja en hingst som skulle kunna förbättra hennes extriöra brister (vilka de nu är) samt ev förbättring av gång och hoppkapacitet allt efter vad du vill änvända avkomman till, och slå till! Känner du ingen som är kunnig och har möjlighet att komma ut och titta på ditt stos extriör? På fotona ser hon fin ut tycker jag, men det gäller som sagt att matcha henne med rätt hingst, svårt att på ett foto se vilka brister som finns. Samma gäller hingstarna! Åk ut och titta på de hingstar du väljer ut med egna ögon. Och kom ihåg att ha ett kritiskt öga då hingstägaren kommer att skryta om hingstens positiva sidor, vilket ju är förståeligt, men glöm inte att ta reda på hans mindre bra sidor. Ex.vis kan en jättefin hingst ha ett tråkigt lynne som ju inte syns på ett foto.
Lycka till! :D

Men han står inte i Stockholm, han står på Öland.

Fast jag förstår absolut din tveksamhet till att skicka iväg henne. Jag har själv tänkt att jag skulle köra iväg mitt sto till en hingst cirka 40 mil härifrån, men har börjat tänka om. Det känns inte helt schysst eftersom hon redan är lite orolig tills in läggning.

Shoguns dräktighet har varit god! 00/18-13, 01/17-13, 02/4-4.

Ska fundera lite mer på andra hingstförslag åt dig!

Hej!

Köp hingstkalendern (finns på www.tidningenridsport.se eller i ridsportbutikerna) & titta själv. Där står det hur & var hingstarna verkar, genom naturlig betäckning eller semin, du ser hur många ston som är betäckta/levande föl som födds osv. Dessutom hittar du längst bak en förteckning om vilken medelmankhöjd hingsten lämnar. Du ser på bilderna & informationen om du tror det kan vara något passande för ditt sto. Hingstvisningarna kan vara extra skoj att titta på då du får se hingsten "live" Bara ett litet tips...det är ju du som kännder stoet bäst! Lycka till!

Jag har tänkt på Shogun758.

Shogun har 799 på gång och 10/8 på hopp. Han har inte betäckt många ston, men ligger ändå på plats 25 på gångarter på avkommebedömning!

Han finns hos Leif Segorp www.segorp.se betäcker naturligt med 0:- i språngavgift och 5000:- + moms vid levande föl.
Åh vad roligt att någon annan gillar Shogun! :) Min häst är dräktig med Shogun, beräknad till i onsdags men hon ser ut att knipa ett tag till :smirk:

Jag körde iväg min häst till Shogun, han står i Borensberg som ligger strax utanför Linköping. Hon fick stå kvar där i tre veckor, det kollades att det tagit och så. Det tog direkt (hon var 21 år). Fick hem en blank, fin och välmående häst :love:

Shogun är en jättefin hingst, bilderna på nätet gör honom inte rättvisa.

Vad kostade dig det kalaset sammanlagt? Det kan ju vara värt att frakta iväg pållan om det är bra odds så att säga. Jag har ju ingen aning om vad det kan kosta att tillverka ett litet föl - har bara börjat att drömma... Måste ju tala väl med herrn i huset också :-)

Det kostar mycket!
Billigast borde vara att hitta en hingst som går på naturlig betäckning i närheten.
Som boende i norrland är man inte bortskämd med hingstar runt knuten utan semin är det enda alternativet om man vill ha rätt hingst.
Då tillkommer förutom språng-dräktighets/ alt. levande föl avg. även veterinär avgift, stationsavgift, packnings & transportkostnader av sperman.
Mycket pengar i slutänan...

Vad kostade dig det kalaset sammanlagt?
Det tror jag faktiskt INTE jag har någon lust att räkna ihop... :smirk: Men fakturan från stuteriet var på 5.500 inkl. 1:a u-ljud & transport i ena riktningen, då tog det direkt på första brunsten och hon var där tre veckor totalt.

En tjej i samma stall betalade 12.000 kr för ungefär samma sak, men en annan hingst och ett annat stuteri så det kan variera mycket.

Sen tillkommer ju massor, transport i andra riktningen (ca 1.000 kr för mig, bensin + hyrtransport), 2a u-ljudet i stallet hemma, 90-dagars koll, vaccinationer av stoet, extra mat, fosterförsäkring, avgift för levande föl osv osv...

Du får sätta dig och räkna (om du nu verkligen VILL veta vad det kostar... :p jag nöjde mig med att räkna med att det blir DYRT :smirk:). Hingstarna har ju olika avgift, språng+levande föl, det kan skilja en del. Uppstallningskostnad varierar säkert mycket det också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 412
Senast: ako
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 712
Senast: pastejja
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 457
Senast: Fenestra
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka