Hingstval, skulle behöva lite hjälp

sassiball

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att betäcka mitt sto i år igen (fast jag egentligen bara skulle ta ett föl..). Anledningen att jag funderar på det är att hon just nu har föl vid sidan och det kanske är lika bra att köra på ett år till. Samtidigt har jag själv småbarn och därför är det lite meckigt att ha en tävlingshäst igång, vill ta vara på småbarnsåren känner jag :)

Fölet hon fick i år ser fint ut (men det tycker väl alla om sina föl :angel: ) Jag kommer troligtvis att behålla det, om inte nästa föl är ännu bättre.

Stoets fördelar är att hon är väldigt lättriden och smidig, lätt för samling och sidvärtsrörelser, byggd i uppförsbacke. Har ett otroligt bra temperament.

Nackdelar, något stor och tung (ca 173 i manke, mycket häst) känns dock aldrig tung att rida. Kunde haft lite mer aktion i frambenen i galoppen tycker jag, blir ibland lite rak. Ej helt korrekt fram.

Hingstfunderingar

Maserati, passar nog henne både storleksmässigt och gångartsmässigt.

Krack C, en hingst som lämnat otroligt mycket bra dock vet jag inte så mycket om benställ osv. Lite mer spännande än Maserati.

Insterburg, passar nog hennes typ men vet inte om jag vill ha lite mer gångarter?

Jag har inget emot importsemin, (det kan krångla inom landet med har jag märkt)

Någon som har någon idé?

Sv: Hingstval, skulle behöva lite hjälp

jag gillar krack c, är ju inte allls partisk då min donna är efter honom.. De enda jag ser så är väl att hon har något instuckna trakter fram. Döm själv

27721_390195845747_747485747_4146739_4731713_n.jpg

tuschinski
TuschinskiWS(standfoto).JPG

TuschinskiWS(draffoto).JPG

united

0UITSNEDE_unitedHR(appuyement07).jpg

vivaldi

VivaldiWS(hekstand).jpg

VivaldiWS(galopzijaanzicht).JPG

här kan du se filmer på samtliga hingstar, även krack c http://www.ipshorsegroup.nl/nl/hengsten

Tack för hjälpen! Ska kolla länken. Glömde ju skriva stammen på mitt sto.

Hon är efter Royal Olymp- Davignon- Görlitz.

Hon är lite tävlad som fyraåring, lätta klasser i hoppning plus programridning för Britt Hammar, annars ingen bedömning gjord.

Tack för hjälpen! Ska kolla länken. Glömde ju skriva stammen på mitt sto.

Hon är efter Royal Olymp- Davignon- Görlitz.

Hon är lite tävlad som fyraåring, lätta klasser i hoppning plus programridning för Britt Hammar, annars ingen bedömning gjord.

Ett tips från en luttrad: Krack C är en underbar hingst, men flera stoägare har fått fskick som inte varit värda sitt namn. Fortfarande har flyinge problem att få till bra kvalitet. Ska du köra i år skulle jag rekommendera Insterburg.

Jag hade hellre valt Maserati än Insterburg om du vill ha upp aktionen och få mer knän i gången.

Om du väljer bort Krack c så är Lingh ett bra val istället.
Jag är inte säker på att Maserati är ett bra val till ett sto med inte helt korrekta framben. Tycker han har märkliga och väldigt upprätta framben själv

Har du sett honom i verkligheten? Jag håller med om att han ser lite skum ut på uppställningsbilden.

Jag såg ju honom live i Halmstad och han såg helt underbar ut, däremot gick det inte att se något exteriört för det var nästen becksvart i gäststallet där man fick hälsa på hästarna.

Tack så mycket för tipset :) men Ling tycker jag ser lite tråkig ut, lite för burkig för mitt sto.

Nu har jag inte jämfört stammar och reserverar mig för oönskad linjeavel..

Om man nu ska försöka förstärka stoets styrkor:

smidig, lätt för samling och sidvärtsrörelser, byggd i uppförsbacke..

och inte dubbla svagheterna:
något stor och tung (ca 173 i manke, mycket häst) känns dock aldrig tung att rida. Kunde haft lite mer aktion i frambenen i galoppen tycker jag, blir ibland lite rak. Ej helt korrekt fram

och om du dessutom funderar på att behålla så funderar jag på om inte Wladimir kan vara en kandidat.

Jag har själv honom som kandidat till mitt sto efter att ha sett honom riden några gånger. Tyvärr har jag inte koll på hur avkommorna ser ut från sidan eftersom de foto jag sett varit från andra vinklar, men jag inbillar mig att avkommorna kan vara lite som han själv. Hyfsat "vanlig" uppsälld, men riktigt fina under ryttare. OM nu inte stoet typar avkomman själv. Han är ju ung..
Wladimir under ryttare är som sagt en 10-poängare enligt mina värderingar, har allt faktiskt.
Tror också att det kan vara en spännande hingst att välja, hans första avkommor går 3-års nästa år(om jag räknat rätt), det verkar som flera av uppfödarna är duktiga ridhästfolk och han själv klättrar stadigt upp i klasserna. Jag ser det som positivt att han rids av en tjej som inte väger många gram (hon är väldigt duktig och det hjälper väl till;))
/U

Här är en bild som jag stulit helt själv på Wladimir. Jag tycker att bilden visar en del som inte den andra uppställda bilden visar, han är lite mindre välnärd och tycker att han är jättefin på den:

/U

Tack så mycket för tipsen! Jag känner dock ingen wow känsla över den hingsten även om han är fin, jag såg honom i Halmstad också :)

Plötsligt kom jag att tänka på De Noir, jag har funderat på honom förut men kände mig lite osäker på utlandstransport första gången stoet betäcktes utan ville ha en sverigestationerad hingst då.

Vad tror ni om honom? Har för mig att han ligger högt i statistiken i danmark.

Jag har också funderat lite på Quaterback men känner att jag kan för lite för att veta om det är bra och passar med mitt sto..

Senast ändrad:

Får du inte? Jag blir så ridsugen när jag ser honom. Den dagen jag ska producera en avkomma som jag vet att jag ska behålla kommer jag att välja honom :) (hoppas att han finns tillgänglig då..)
De Noir har jag ingen erfarenhet av och Quarterback har jag bara sett på bild och youtube, men han ser ju väldigt trevlig ut där.
/U

Haha, ja man upplever ju verkligen hingsar olika, därför är det så kul att diskutera :)

Temptation då som står på Katrinelund i Danmark, kan det vara något? verkar ju vara modern stam i alla fall. Fast frågan är om benstället duger... står att han hänger lite i knäna bl a. Mitt sto är ju något parallellförskjuten fram så det är väl mest det jag vill undvika.

Tittade på filmer på De Noir och frågan är om inte frambenen är lite korta? Eller är det bara jag som letar fel?

Haha, ja man upplever ju verkligen hingsar olika, därför är det så kul att diskutera :)

Temptation då som står på Katrinelund i Danmark, kan det vara något? verkar ju vara modern stam i alla fall. Fast frågan är om benstället duger... står att han hänger lite i knäna bl a. Mitt sto är ju något parallellförskjuten fram så det är väl mest det jag vill undvika.

Tittade på filmer på De Noir och frågan är om inte frambenen är lite korta? Eller är det bara jag som letar fel?

Har danska nämden sagt att han hänger i knäna? Det syns inte på bild, och har knappast med hållbarhet att göra hursom ( fullblodskännarna brukar säga att det sparar knäna). Han fick 7 fram och 8 bak an danskarna.

Har du sett honom i verkligheten? Jag håller med om att han ser lite skum ut på uppställningsbilden.

Jag såg ju honom live i Halmstad och han såg helt underbar ut, däremot gick det inte att se något exteriört för det var nästen becksvart i gäststallet där man fick hälsa på hästarna.

Tack så mycket för tipset :) men Ling tycker jag ser lite tråkig ut, lite för burkig för mitt sto.

Jag håller med du, det beror på hur hästen lägger tyngden. Svenska nämnden är väl f ö petigast i världen när det gäller ben, så hur de kunnat missa en ev upprätad kota är ett mysterium. Jag skulle inte lägga vikt vid det alls!

Är inte danskarna petigare?

En hingst som i Danmark fick 5 på bakbenen och 7 på frambenen fick 7 i Sverige. Han är död numera. En annan som jag inte kommer ihåg namnet på hade också låga siffror i Danmark och bättre i Sverige.

Här är en bild som jag stulit helt själv på Wladimir. Jag tycker att bilden visar en del som inte den andra uppställda bilden visar, han är lite mindre välnärd och tycker att han är jättefin på den:

/U

Wladimir biljarderar väldigt, så helt korrekt är han nog inte fram.

Är inte danskarna petigare?

En hingst som i Danmark fick 5 på bakbenen och 7 på frambenen fick 7 i Sverige. Han är död numera. En annan som jag inte kommer ihåg namnet på hade också låga siffror i Danmark och bättre i Sverige.

Det är möjligt ( de har iaf uppdelade poäng för fram- och bakställ). Jag tänkte annars på tyskarna, som inte bedömer benen alls.

För några år sen roade jag mig med att kolla vad hingstar fått i Sverige jämfört med Danmark och jag tycker att vi är slappa här jämfört med danskarna;)

Har danska nämden sagt att han hänger i knäna? Det syns inte på bild, och har knappast med hållbarhet att göra hursom ( fullblodskännarna brukar säga att det sparar knäna). Han fick 7 fram och 8 bak an danskarna.

Det här står på blupsidan om Temptation. Lite anmärkningar på benen. Men han rörde sig fint tyckte jag, i alla fall den videon jag hittade.

Maskulin, högställd och högrektanggulär. Utycksfullt huvud, välformad hals med naturlig resning, välliggande bog, hög manke, något kort rygg, välformat och välmusklat kors och lår. Något hängande framknän, trakttrånga hova runt om, något tåvid båda fram. Skritten är ren och aktiv med normal stegländ. Traven är lätt, spänstig och med bra bakbensaktivitet. Poäng: 9 9 7 7 9 = 41 poäng

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 642
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 720
Senast: pastejja
·
Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 766
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka