hingstval i år??!

B

Binsan

Har ni kommit fram till några hingtsar att använda till er "fälttävlansavel" i år än???;)

Sv: hingstval i år??!

Ja, jag har nästan bestämt mig. Jaguar Mail kommer att användas, gillar också Roven xx. Bägge dessa hingstar har jag funderat på tidigare,men avstått pga avstånd och kostnad.
Lite beror på vilka ston jag betäcker, men troligen går Electro-märren till JM.
Lotus Pool-stoet behöver ju inte något ädel herre om jag inte vill, så det blir till att fundera där, hoppstammat med bra gång tittar jag efter.
Tredje stoet betäcks eventuellt inte i år, utan kanske rids i stället, vi får se vad plånboken säger...Annars Roven xx på henne.

Jag har inte bestämt mig (som vanligt). Det finns så många bra hingstar och jag har för få ston och för liten plånbok :( Jag har kvar mitt andrahandsval från ifjor nämligen Hip Hop, jag gillade vad jag såg i globen så där ligger den starkaste rösten hittills.
Sen kommer ju flyinge ta in jaguar mail som även jag sneglat på sen tidigare, risken är ju att det blir för mycket av det goda på min madam. Vad tror du Pooh?
Några kriterier jag har som jag saknar på förra avkomman är för det första hovkvalité. Det andra är en lite längre och mer välansatt hals, mamman har dock ganska bra ansatt hals enligt mig. 2-åringen rör sig trevligt och taktmässig men lite för lite "genom hela kroppen", hopphuvud och teknik har hon.

Alltså för att sammanfatta min novell. En hingst med bra hovkvalité (hur får man reda på sånt?) som rör sig genom hela kroppen (inte sagt att det behöver vara stora gångarter) och har en bra hoppteknik och framförallt är hinderklok. Heller inte för kort rygg.
En ganska komplett hingst med andra ord :D

Då svarar jag Cortus! Ta med ridkläder så får du prova storebrorsan när du kommer. ;)

Jag tycker bägge låter spännande, ska man ta temperamentet i bedömningen så är väl Hip Hop ett starkare kort, eller där VET man ju att skallen är riktigt bra, JM vet man ju inte det om än.

Ha ha, jag har faktiskt varit inne på det med :idea: Jag har tyvärr sett en del trista ponnyliknande 1.55 hästar här hemma som gjort att jag tvekat. Men kombinationen med min dam har ju blivit riktigt bra innan! Jag har även PrinceFairs på hjärnan och den gillar jag, den är ju också undan fullblod. Jag ska nog kolla honom en gång till!

Ridkläderna är nerpackade :d

Rund om magen

Underbart väder

Senast ändrad:

Tror du inte att Amiral-Briar blir lite mycket skalle? Inget fel med det, men de flesta reder inte ut så mycket motor och känslighet... Du kanske vill ha den själv, och vet att du klarar det, men ska man sälja så kan det nog bli lite tufft Lycka till!

Det kommer förmodligen dessutom bli en fux:D så nog kommer det bli humör. Men den i såfall blivande mamman är för det allra mesta en klok dam och hoppas hennes huvud går igenom. Tanken är ju att jag ska ha den själv. Tror det kan bli en utmaning, men som sagt inte säkert vi betäcker iår, hon kanske får tävla ett åt till.

Jag funderar och funderar fortfarande, många nya att kolla in på bruks. Roven skall jag i alla fall kolla in ordentligt. Är ju en hingst jag kollat på ett tag. Men av olika anledningar inte blivit något med ännu.

Så här blir det förmodligen för oss;

Fblsto e. Diaglyphard med Hip Hop
Fblsto e. National Zenith med ev. Carland (hon ska få med honom nu i vår, så om det blir en trevlig fölunge så blir det han igen.)
Connemara/Halvblod sto med Goldmine xx.

Vi har också funderat över Jaguar Mail, men vet inte om vi vågar ta honom på våra fbl- ston? Känns dumt att chansa. Fast å andra sidan så gör man ju inte annat när man bestämmer hingst- chansar alltså;) .

Härliga soliga bilder. Hon ser ut att trivas med livet! :)

Nej, du behöver nog inte vara orolig över en 1.55-avkomma. Cassius är 174 cm.

Att hon gör! Oj oj oj vad hon styr och ställer med alla, hon är hagens drottning och hon vet om det :D Hon är faktiskt den enda häst jag haft som får lov att komma fram och buffa på mig och verkligen tigga om mys :angel:

Jag väljer mellan att ta Feliciano en gång till till mitt sto e Ceylon eller testa med Hermes.

Jag vill få en likadan som jag fick förra året fast ett sto. Min lille hingst rör sig bättre än båda sina föräldrar och hoppar spänstigt med god balans.

Men jag är även sugen på att experimentera med Hermes som både rör sig väl och kan hoppa och även har hopp i stammen.

I våra nästa liv får vi se till att vara miljardärer så man kan betäcka med allt man vill, så man slipper detta velande med att välja bort hingstar! :idea:

Drömmar är åtminstone gratis!:)

Det finns så mycket intressanta hingstar, men man måste ju anpassa sig efter det eller de stona man har råd att hålla...

Själv drömmer jag fortfarande om ett vettigt xx-sto med Moderne nära i stammen och ta henne till Feliciano, men min plånbok säger nej:cry:

Vem drömmer inte om ett xx sto att ha i avel, AK har ju pmat mig om en hon har sedan hittade jag en på isola som jag gillade skarpt, vet inte bara hur jag skall lyckas övertala gubben om en häst till.

Oh, det är lätt, ett år fick min käre make en häst av mig på fars dag. Bara att köpa och säga grattis! ;)
Det var ju iof en måttligt populär present så jag fick offra mig att ta hand om den.:angel:

Blir Molinna inte såld så betäcker vi henne antagligen.
Precis som många andra hade jag velat ta antingen Roven xx eller Jaguar Mail för att lätta upp och kanske tillföra lite hoppkapacitet utan att försämra gången, men frågan är hur man vågar chansa med temperamentet, eftersom damen är smått galen i sig...
Annars får det bli någon som bevisat nedärver bra temp plus både lite gång och hopp, Cortus el Hip Hop t.ex
Sedan vill mamma gärna ha Flyingehingst, varför vet jag inte, men hon gillar väl deras villkor och så är det rätt nära och bra. Men det är nog inget absolut krav...
Någon som har andra tips..?

Jag håller ju stenhårt på Aerline H! Samtidigt som min föddes -02 så hade kompisen betäckt sitt "knäppa" fullblodssto med honom. Båda avkommorna blev gudasnälla. Mitt Nactus sto, som är mamma till min, var också åt det "heta" hållet i huvudet men snällare och coolare häst än min 5-åring får du leta efter.

När jag var ute och tävlade förra året kom flera människor fram och frågade hur han var till temperamentet för de hade Aerline avkommor själva. När jag sa att han var underbar så intygade även de att deras var lika trevliga i psyket och det var olika stam på allihop. Han verkar nedärva väldigt bra galopp och hopp förmåga och framförallt modiga SNÄLLA hästar och det kommer man långt på.:bump:

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 869
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bakom storfavoriten Storbritannien ser OS i Paris ut att bli det mest öppna mästerskapet i fälttävlan på många år, och Sverige finns med...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Ajda
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka