Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 357
  • Visningar Visningar 36 433
Sv: Hingstval 2008

*KL*

Ska betäcka mitt hbl-sto (e: Refaat - Favorit - Cosmos xx) till nästa år med Sandakan. Betäckte med honom redan 2005 och hon var konstaterat dräktig på 16 dygn. Sedan lurade hon oss allihop för någon fölunge dök aldrig upp... Skulle betäckt om henne redan i år men orken (och pengarna) tröt efter en tuff vår och försommar med en dödssjuk häst och "stationskrångel" med ponnystoet. Därför får det bli nya tag till nästa år istället. Det som dock har fått mig att vackla lite nu, när det gäller hingstval, är det faktum att D-Day numera finns på så nära håll, i Danmark. Gillar honom verkligen och storleksmässigt hade han kanske passat mitt sto bättre (hon är 1,73). Men det blir nog Sandakan ändå, pga. Flyinges lite mer förmånliga villkor (om de nu inte ändrar dem till nästa säsong vill säga). Men när vi vet om stoet ifråga verkligen kan bära fram ett föl (eftersom hon inte fått något ännu) ska jag använda tyska Sansisco som jag gillar SKARPT.

Ponnystoet (NF, e: Fredriksbergs Dali) som vi "lånat magen" på blev i år, till sist, betäckt med Rodlease Dancing Gold, men tyvärr verkar hon ha resorberat under hösten och brunstade för någon vecka sedan. Visserligen kan ju ston brunsta trots att de är dräktiga, men tror inte så mycket på det i det här fallet. Har fått lov av ägaren att göra ett nytt försök till nästa år, men har inte valt någon hingst ännu. Sneglar (även här) lite åt Danmark, eller (väldigt ev.) åt semin från Holland, men har som sagt inte bestämt mig för något...

Nu blir jag nyfiken på ditt sto med Favorit-Cosmos** i sig vem är det som är uppfödare på den??

Har tävlat en Favorit-Cosmos** som hade syskon och systerbarn som var väldigt fina. Jag själv har haft en Bold Irish**-Favorit som kom från samma uppfödare och det är kanske samma??

Om du inet vill skriva det här så PM mig gärna :)

Nu blir jag nyfiken på ditt sto med Favorit-Cosmos** i sig vem är det som är uppfödare på den??

Har tävlat en Favorit-Cosmos** som hade syskon och systerbarn som var väldigt fina. Jag själv har haft en Bold Irish**-Favorit som kom från samma uppfödare och det är kanske samma??

Om du inet vill skriva det här så PM mig gärna :)

Mamman till ovanst. (Favorit-stoet) köpte mina föräldrar som 3-åring 1977 av uppfödarna K & A Bengtsson i Åled utanför Halmstad. De hade i sin tur köpt mamman (dvs. Cosmos-stoet) dräktig med Favorit av Dyrendahl. Hon var sedan ridhäst, men till största delen avelssto hemma hos oss. Hon hann med att få sex föl innan vi blev tvungna att ta bort henne, 24 år gammal. Mitt Refaat-sto är hennes sista avkomma och den enda som, mig veterligen, lever idag.

Finns det några gemensamma punkter med din/a kanske...?

Just det, du har bytt avatar!!:D
Jag tog en säker hingst på mitt sto första gången, men nu finns det fölisar efter Quin, har sett en. Jättefin, långa ben och självständig. Bryr sig bara om mamma när det gäller mat, inte annars
Hehe ja, precis :p
Aa okej! Jo de säger att de får långa ben, det gillar jag :d Frågan är hur stora avkommor han ger :confused:
Jo det bästa vore ju att ta en säker, men ja... Vet ju inte riktigt vad som är säkert heller ;)

Jag rekommenderar dig start att betäcka ditt sto med D-Day! :angel: :love:

Jag rekommenderar dig start att betäcka ditt sto med D-Day! :angel: :love:

Undrar varför... ;););)

Jag är faktiskt extremt sugen, men jag misstänker att han är ganska dyr och att det dessutom är 90-dygnsavgift på honom. Vill i det här läget använda en hingst med levande-föl-avgift, eftersom vi ännu inte fått något bevis på att stoet verkligen kan bli mamma (även om det naturligtvis inte behöver betyda någonting att hon resorberat en enda gång, men det kan ju också göra det...). Men det finns naturligtvis en hel del argument för honom också, och storleken är en ganska så betydande sådan faktiskt. Stoet är ju en stor tjej och Sandakan är ju redan 1,70 (och kan hinna växa ännu mer innan han är färdig), medan D-Day bara är 1,64 (precis som jag ;)). Är van vid stora hästar och höjden stör mig inte nämnvärt så länge de bara är lätta och spänstiga att rida, inte tunga och sega (vilket stoet absolut inte är, hon är väldigt lätt och känslig). Men det är klart, jag hade ju föredragit att hennes avkomma blev 1,65 hellre än 1,75 förstås... :smirk: Men D-Day kanske inte nedärver sin storlek? De avkommor jag har sett efter honom har inte varit enormt stora, men de kanske finns de också? Någon som vet?

Sedan skulle jag absolut aldrig använda en hingst bara pga. av färgen, men det hade trots allt varit ganska roligt med (möjligheten till) en skimmel i stallet. Har aldrig haft någon sådan. ;) Ska i vilket fall ta reda på vilka priser och villkor som gäller för den lille spjuvern innan jag bestämmer mig mer definitivt!

*knapplån*

Vi kommer att köra ner vårt Metall - Ralme Z - Hertigen sto till Tyskland. Vad hon kommer att betäckas med är inte hundra klart, men det finns lite spännande hingstar att välja mellan. Vi funderar på Stakkato (min man vill det jag är lite mer tveksam) eller Tlaloc M. Vi får se.... Det finns så många - suck....

Vi har några ston som kommer att betäckas här hemma också men där är inget bestämt ännu. Man vet inte vilka hingstar som kommer in till Sverige ännu :angel:

Sedan skulle jag absolut aldrig använda en hingst bara pga. av färgen, men det hade trots allt varit ganska roligt med (möjligheten till) en skimmel i stallet. Har aldrig haft någon sådan. ;) Ska i vilket fall ta reda på vilka priser och villkor som gäller för den lille spjuvern innan jag bestämmer mig mer definitivt!

Inte jag heller! Meeen skulle det stå mellan två i mina ögon likvärdiga hingstar så skullle färgen väga in ;)

Ja, det håller jag med om. Det är faktiskt något som talar lite emot Sandakan om jag ska vara ärlig - att han är "tråkbrun" vilket även stoet är (fast någon nyans ljusare). Min absoluta favoritfärg är mörkt brun med mycket vitt i huvudet och på benen (ju högre strumpor desto bättre) och gärna apelkastning på sommaren. Finns visserligen mycket mörkt i stammen bakom stoet, men (det ev.) fölet kan bli precis allt mellan ljusaste fux och mörkaste svart har min mor, ID-kontrollanten, upplyst mig om. Vita tecken är det dock ganska ont om i släktträdet (fast å andra sidan är ju inte ärftligheten för vita tecken helt fastställd ännu, så hoppas kan man ju).

Men om det ska kunna bli en skimmel måste förstås D-Day bli inblandad... ;)

Men det man i grund och botten är ute efter, förutom rena prestationskvaliteter, är ju en vacker häst med mycket utstrålning och det finns ju många exempel på att det inte är något som sitter i färgen. (Men en "mesbrun" häst behöver förstås rätt mycket mer av "det"/utstrålning, än en häst med lite mer uppseendeväckande färg... Och i dressyr, som är min inriktning, är det inte heller helt oviktigt.)

jag håller oxå med, men.. Jag vill inte ha en till skimmel, mitt bästa avelssto är skimmel så jag dissar alla skimmelhingstar:o För att minimera "risken"
Det finns så mkt bra hingstar iaf, som tur är:)

Jag ska också eventuellt betäcka om nästa år. Om allt går som det ska med fölis som är tänkt att komma i maj :rofl:
Tycker det är jättesynd att Byron är såld, annars hade han vart en stark kandidat till nästa år :)
Damen i fråga är e. Partisan-Jovial, kandidaterna till nästa år är Frendship, Bocelli, Empire VDL och Summertime. (Än så länge) Det brukar ju alltid dyka upp nya spännande hingstar varje år :banana:

Spännande, hur väljer du? 1 hopp och 3 gångartshingstar som kandidater:)

Knapplån

Jag ska leasa ett arabsto nästa år som jag ska betäcka med Perignon Al Amar. Stoet är imp Tyskland och e Promotion u Iasilah Al Amar e Messaoud /AFF

Senast ändrad av en moderator:

Jag skall betäcka mitt sto äntligen i vår o har verkligen fått upp ögonen på Cagancho efter att ha varit o provridit en supertrevlig avkomma efter honom. Skulle vilja se fler. Empire tror jag kan ge bra men det vet vi ju inte säkert förrens om några år...

Orlando är också en het kandidat.

Måste nu först o främst kolla om hon har en infektion efter 8 års tävlande o inte en koll. Jag får först o främst lära mig att se när hon har brunst. Det är på den nivån jag är;).

Cagancho är nog inget dåligt alternativ till ditt sto.. Egentligen är det ju ett ganska tacksamt sto, har bara sett henne på film, men hon har ju inte jättemycket emot sig. Dessutom fina meriter. Absolut att du ska satsa på en hingst som är på väg uppåt eller som redan varit i toppen, och jag tycker du gör rätt i att välja en hingst som visat att han lämnar avkommor med kapacitet, även om de är unga. Jag är mycket impad av det jag sett av Cagancho, trevlig herre :).
U

*kl*

Mitt sto (Warsteiner - Gassendi - Chagall) är i år betäckt med San Remo (Sandro Hit - Donnerhall - Frühwind). Och jag har ingen aning om vad jag ska ta nästa år...

Det är hennes första föl, så vi måste förstås se vad som kommer ut först. Jag är nyfiken på Sir Donnershall-avkommor. Han får väl sina första godkända söner i år/nästa vår? En Sir Donnerhall med Romadour II-blod i tror jag kan passa.

Tar emot tips: viktig är långa och korrekta ben och mycket god halsansättning. Mitt stos stärkor är skritten (mycket bra), hoppförmågan och modet (en hopphäst i hjärtat). Hon rör sig stort och ganska mjukt. Jag önskar mig mer uppförsbacke och högre ridbarhet.

Helyllesvenskt förslag, men jag tycker verkligen att Biggles verkar passa in på din beskrivning :). I alla trådar där någon har en Bigglesavkomma så är de tydligen fantastiskt trevliga :). Jag tycker att han ser riktigt trevlig ut, mycket snyggare än pappsen..
U

De Sir Donnerhallavkommor jag sett på nätet har varit väldigt fina. Han verkar förärva sig bra!

Hej!

Sto1 e:Marocco-Dragon-Ocean Flight XX(156 cm i mkh)"Dubbel talang". Ev Figaro R(betäckte sent i år med honom,men tog sig ej)Hon har två fina avkommor 04 (stoet nedan)& 05(e:Warsteiner).

Sto 2 e: Lancier-Marocco-Dragon (166cm + i mkh)"Dubbel talang". Ev Guido

Ej helt bestämt än, föreslå gärna:bump:. Båda har mycket bra temperament & ridbarhet.:love:

Mitt nyförvärv skall betäckas. Hon heter Exciting** och är e: Exceller- Nicke- Kew Gardens.
Sedan innan har hon två hbl avkommor -04 e: QE och en -05 e: Rubinrot ,båda fick klass ett på fölmönstringen. Hon rör sig mkt bra, är högställd, ädel och är mkt fin trots 6 dräktigheter.
Jag funderar på Rubinrot igen eller Bocelli som ihop med hennes mamma gett en Reserv BIS på fölrix. Men men, det är långt till våren det kan dyka upp många kandidater innan det är dax:D.

Eventuellt betäcks även mitt andra sto PennyLane e: Dragon -Long John** hon fick iår ett hingstföl e: Haydn som jag är mkt nöjd med och jag kan tänka mig att göra en till likadan eller möjligen låna ut det stoet...

Med den stammen borde du lägga en hopphingst på fullblodsstoet.
Drägglar över hennes stam;)

Hi hi, jag är faktiskt ganska nöjd:D.
Förra ägaren tyckte dressyrhingstar men jag är inte omöjlig. Jag gillade Ludwigs Champion men vill gärna se honom på bruksprovet först även Nobel har jag sett fina avkommor efter. Det är inte lätt när man har många att välja på. Hoppas få se hennes Rubinrotdotter på treårstest också:love:.

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 678
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.