Hingsttips!

Ravishing

Trådstartare
Jag skulle vilja få lite tips på hingstar till ett sto e. Don Primero- Rohdiamant - Sandro. Stoet har korrekt exteriör, bra benställning, halsansättning och vinklar.

Det jag söker hos en hingst är:

- Att den ska ge storlek
- Ha luftiga, stora gångarter.
- Han måste ge bra ridbarhet och temperament.
- Ska ha bra halsansättning (stoets hals är riktigt fin och jag vägrar släppa kraven på bra hals).
- Helst ska han vara långbent och ädel modell och nedärva detta.
- Bra bakben.

Ja, det känns som att det är orimligt. Men hon har faktiskt fått ett väldigt fin föl e. Riccione förra året, hon verkar bli runt 165.

diva-och-rosie-014_35950433.jpg

Några tips och idéer? Detta är ju såklart vad jag önskar, det är ju en annan sak vad som är möjligt. Storleken är iaf viktigast.

Sv: Hingsttips!

Jag skulle vilja få lite tips på hingstar till ett sto e. Don Primero- Rohdiamant - Sandro. Stoet har korrekt exteriör, bra benställning, halsansättning och vinklar.

Det jag söker hos en hingst är:

- Att den ska ge storlek
- Ha luftiga, stora gångarter.
- Han måste ge bra ridbarhet och temperament.
- Ska ha bra halsansättning (stoets hals är riktigt fin och jag vägrar släppa kraven på bra hals).
- Helst ska han vara långbent och ädel modell och nedärva detta.
- Bra bakben.

Ja, det känns som att det är orimligt. Men hon har faktiskt fått ett väldigt fin föl e. Riccione förra året, hon verkar bli runt 165.

diva-och-rosie-014_35950433.jpg

Några tips och idéer? Detta är ju såklart vad jag önskar, det är ju en annan sak vad som är möjligt. Storleken är iaf viktigast.

Den första som jag tänker på är Briar. Han är en av de hingstar som ger mkt storlek, han har luftiga gångarter och bra ridbarhet. Ända nackdelen som passar din beskrivning är att han kan ge tempramentsfulla avkommor + att han kanske inte är den ädlaste typen, men absolut inte grov. Jag skulle nog ta Briar, en helt fantastiskt hingst. Resultatden kan ju talar för sig själv... Tror han skulle passa bra på ditt sto. :)

Mvh Vanilj_hallon

Tack för ditt svar! Briar går bort. Stoet är väldigt skarpt så nej... Dessutom vill jag ha bra bakben på hingsten!

Det känns som du överskattar ditt sto.
Jag skulle vilja säga att det på bilden inte alls ser ut som att hon har nån bra vinkel på kotorna fram, snarare väldigt upprätt.

Och halsen är väl inte av nån drömmodell heller.
Dessutom tycker jag hon ser väldigt outvecklad ut.

Det borde inte vara svårt att hitta nån hingst som kan förbättra dessa saker...

Hästen på bilden är min ettåring? Hon är outvecklad och upprätad. Halsen sitter jättebra på henne, men som bekant så är ettåringar inte alltid så snygga. Alla som ser fölet irl tycker att hon är jättefin och har bra exteriör just utom kotorna fram. Men det håller hovslagaren på att jobba med.

Santana 1111 Har vi en ettåring efter har gett storlek och bra hals, hingsten har fått ett väldigt bra temprament och gångarter. Vårat sto är också något skarp i psyket.

Ver dock inte om han är i aveln iår ? Någon som vet ?

Jag skulle vara nervös om jag hade en unghäst som var så upprätad i kotorna.

Varför tycker du själv att hon har en korrekt exteriör med en bra benställning?

Stoet jag ber om hingsttips till har bra vinklar. Hon är jättebra på alla sätt och helt korrekt.

Jag har inte sagt att jag tycker att fölets vinklar ser fina ut i fram?

Jag tror du kan titta på Hohenstein-hingstar. Det finns minst 5 att välja på i lite olika varianter, men de flesta stämmer in på det du önskar (självklart i olika grad).

F-blod borde fungera också. Ger ofta långbent och rörligt, även där finns många att välja på.

Låter som om du har ett bra sto, så jag tycker du ska vara så kräsen i ditt hingstval som du verkar vara!

Tror inte han verkar i avel i år tyvärr. Han ser väldigt fin ut! Däremot är jag kanske kinkig som inte skulle vilja lägga Sandro Hit avkomma på ett redan skarpt sto?

Jaha, det framgick inte att det inte var stoet du sökte hingst till som du la in bild på.

Rörigt.

Men då förstår jag att du är kräsen på hingst, när denna avkomman vart som den vart.

Tack för ditt svar! Jag har suttit och funderat lite på Hampton. Kanske kan vara något? Undra om han ger storlek..han är ju ganska hög själv. Har fått för mig att han är väldigt trevlig i psyket.

Ger F storlek? Om man tittar på ex. Floresco så är han väl 171 själv.

Quaterback, ger han strlk?

Alla som ser henne tycker faktiskt att hon är fin! Undra om bilden är missvisande på något vis.

Ja, jag kan ju bara bedömma det jag ser på bilden, så visst kan det vara något missvisande.
En annan sak jag reagerade på är att hennes skenor bak verkar väldigt långa, men så kanske man vill ha ridhästar?

Du får gärna dela med dig av någon trevlig hingst istället för att sitta och klaga på min lilla prinsessa. Det bästa vore kanske att hon inte skulle få existera pga upprätade kotor? Kom igen liksom... Jag har inte bett om din åsikt om mitt föl.

Varför la du då ut en bild? :confused:

Jag fattade som att du letade hingst till stoet på bilden, och när det stod att hon var så fantastisk kunde jag inte låta bli att försöka få dig att se att det ändå fanns några nackdelar.

Jag kan inte tipsa om hingstar, men jag kan se exteriören, och inte bara jamsa och skriva "åh, vad söt :love:"

För att se typen på avkomman? Jag vet att det finns brister, hur många hästar är eg perfekta. Men om du ska peta i hennes exteriör kan man vara trevlig och man behöver inte skriva "Men då förstår jag att du är kräsen på hingst, när denna avkomman vart som den vart." Det räknar iaf jag som otrevligt och gör inte direkt så man vill fortsätta med avel, man är ju värdelös och får fram fula hästar ändå liksom. Men så, nu bryr jag mig inte om det. Släppt och klart.

Jag har inte skrivit att hon är fantastisk, "väldigt fin" är det många som tycker. Det är alltså inget jag tagit ur luften utan det är väldigt många, duktiga och kunniga hästmänniskor som tycker det.

Jag har inga vettiga helt enkelt. Det känns inte så kul att lägga ut en halvdålig bild eller någon bild över huvud taget, faktiskt.

Kanske bättre att fixa en bild på stoet och en på fölungen (åringen som du lagt ut )

Så man får se stoet och sen vad hon gett innan de kunniga ger dig råd ?

Så du verkligen får fram och får behålla stoets fördelar och kompensera hennes nackdelar om hon nu har några ;)

Mvh Mia

Liknande trådar

Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 383
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 122
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 980
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 733
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka