hingsttips till dponny

Narcissa

Trådstartare
Jag ska eventuellt betäcka ett ponnysto till våren och funderar på att betäcka med ett halvblod. Någon som gjort det och hur hög blev avkomman? Någon som har tips på passande hingst?
 
Hur stort är ditt sto? Ras?
När jag betäckte ett russ på 126 CM med en ridponnyhingst på 148 CM som var hälften halvblod så blev avkomman en medelstor c-ponny. Urbino användes mycket i ponnyavel på sin tid tillsammans med russ, Welsh och new Forrest . Det blev i regel d- ponnier.
Tycker att du ska titta på ridponnyhingstar. Det finns många fina sådana!
 
Beror ju mycket på stoet. Första halvblodshingstarna i ponnyavel jag kommer att tänka på är Minotaurus och Urbino iaf. Så kanske någon av de? :)
 
Jag ska eventuellt betäcka ett ponnysto till våren och funderar på att betäcka med ett halvblod. Någon som gjort det och hur hög blev avkomman? Någon som har tips på passande hingst?

Har sett flera fina korsningar halvblod/new forest, avkommorna har blivit d-ponnyer. Men det beror ju helt på vilken ras stoet är.
 
Jag ska eventuellt betäcka ett ponnysto till våren och funderar på att betäcka med ett halvblod. Någon som gjort det och hur hög blev avkomman? Någon som har tips på passande hingst?

Dirco Hästak har använts med gott resultat i ponnyaveln, han är liten för att vara en swb.

Frågan är vad du gör med en avkomma om den blir 152-154 cm. I värsta fall hamnar den i den storleken och då är den inte värd mycket på marknaden som det ser ut idag iaf.
 
Kanske King louie kolla priset på deras hemsida googla på honom så hittar du hemsidan. Lämnar trevliga avkommor
 
Vi har betäckt vårt NF-sto (liten D-ponny) med Bergåkras Amaranth. Resultatet vet jag dock inte än eftersom fölet föds i maj om allt går som det ska.
 
Vad det gäller överhöjdare så av vad jag sett av vad vänner söker osv, verkar det ganska populärt med hästar runt 150-155 cm.

@Narcissa Vad för sto är det som ska betäckas? Ska det vara en multihingst eller dressyr/hopp? Det är självklart alltid en chansning att betäcka med ett halvblod storleksmässigt. Jag hade nog inte vågat använda halvblod på ett sto större än maxad C om jag inte ville vara hyfsat trygg i att avkomman stannar på ponnymått. Å andra sidan är mätreglerna idag väldigt generösa.
 
Dirco Hästak har använts med gott resultat i ponnyaveln, han är liten för att vara en swb.

Frågan är vad du gör med en avkomma om den blir 152-154 cm. I värsta fall hamnar den i den storleken och då är den inte värd mycket på marknaden som det ser ut idag iaf.
Jag har träffat en e Dirco Hästak, förvisso med Trofé på mödernet men hua vilken häst. Ett smärre nervvrak kombinerat med en del humör. Liten var den, runt 160 cm.

Det kan ju bero på helt andra saker än hingsten att den hästen var som den var, men fick inget gott första intryck direkt.
 
Det mycket beprövade Urbino-blodet finns tillgängligt hos Hermes 1086 ue. Urbino, han har använts en del till ponnyston. Han är en Internationellt meriterad GP hingst av mindre slag.
Dirco om det gäller hoppinriktning, han har framgångsrika ponnyavkommor i hoppning.
Jag ogillar att man dömmer ut hingstar pga av enstaka avkommor man träffat.
Frågan är främst hur man tror stoet och hingsten passar ihop.
 
Det mycket beprövade Urbino-blodet finns tillgängligt hos Hermes 1086 ue. Urbino, han har använts en del till ponnyston. Han är en Internationellt meriterad GP hingst av mindre slag.
Dirco om det gäller hoppinriktning, han har framgångsrika ponnyavkommor i hoppning.
Jag ogillar att man dömmer ut hingstar pga av enstaka avkommor man träffat.
Frågan är främst hur man tror stoet och hingsten passar ihop.

Fast jag tyckte att jag poängterade rätt tydligt att jag enbart träffat en (1) e Dirco Hästak och att den individen kanske var som den var p.g.a helt andra orsaker, jag dömde inte ut hingsten.
 
Det är en dponny på 144 cm i manken. Hoppinriktad. Kanske bäst att lägga ner den tanken. Vill inte sitta med svårsåld avkomma.
 
Det är en dponny på 144 cm i manken. Hoppinriktad. Kanske bäst att lägga ner den tanken. Vill inte sitta med svårsåld avkomma.

Har inte heller intrycket av att folk är lika rädda för överhöjdare nu. Jag vill ha en tex. Vet många fler, ett par har betalat riktigt bra för fina småttingar. Sålt en själv utan större problem och när jag skulle sälja min jättehäst sökte alla 155or. Annars finns ju fina ponnyhingstar också!
 
Jo iofs men hur pass lätt eller svårt är det att sälja ponnyföl?

Det beror nog på både vilken prisnivå man ligger på men också förväntat storlek och så förstås stam och meriter på föräldrarna. Jag har inte sålt mitt Ulk-föl än - han är å andra sidan inte billig (om man jämför) han är inte så särskilt marknadsförd heller för den delen.

Men om du inte tänker få ett ponnyföl så kan du ju använda vilken hoppehingst som helst tänker jag och hoppas på att få en stor häst.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej, tänkte betäcka mitt sto nu i vår. Hon är född 2006 och är efter Camaro M - Helwan. Hon har aldrig haft föl tidigare ,men tog sig på...
Svar
3
· Visningar
1 219
Senast: Masse
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp