Hingsttåget??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hoppsansa
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingsttåget??

Du får rapportera! :)

Ja, för den hoppintresserade var det ju inte mycket att hänga i julgranen...

Passar på att fråga... Tyckte ni att jag störde någon/några hästar? (Jag vill ju gärna kunna röra mig något för att kunna ta i bra vinklar...)

Mvh Cissi

cissiny skrev:
Ja, för den hoppintresserade var det ju inte mycket att hänga i julgranen...
Nä, det kan man ju inte påstå :crazy: Trist att inte alla anmälda kom..

cissiny skrev:
Passar på att fråga... Tyckte ni att jag störde någon/några hästar?
Tyckte inte det verkade som du störde någon vad jag kunde se.. ;)
Om så var fallet så är det väl lika bra att dom vänjer sig :devil: :D

Skulle vara jättekul med mer kommentarer om Lambourghini.Såg honom som 4-åring och gilade honom!
Kan vara en kandidat till mitt sto!
Tacksam om någon vill lägga ut bild på honom.
Vad kostar han i år?
Hade tyvärr inte möjlighet att åka dit,lite för långt (20mil) för så få hingstar!

Jag håller mid dig i alla punkterna, synd att de reds lite ihopdragna för man så att de hade fått en mycket bättre form och ökningar om de hade ridits i lite friare form.
Jag tror absolut inte de stördes av fotningen överhuvudtaget, de var ju bara de unga hästarna som var lite mer spända men de verkade titta mer på de konstiga hindren som stog i mitten :D
Jag försökte ta kort på Alcatraz men de blev inte alls bra tyvärr :crazy: Ingen bra kamera :mad:

Verkar som nästan alla de nya hingstarna var av det mer ädla och smäckrare typen i år och inte så överdrivet långlinjerade som det har varit något år.

Kul att vi hade liknande intryck!

Jag vill å det tydligaste säga att jag inte anser att DU störde Smashing Hit. Han var allmänt "spooky" för kortsidan med människor i.

Vad gäller Tutanchamons form tyckte jag inte att den var onödigt låg (tvärtom för en 3-åring), han var dock ihopdragen - bakom lodplanet - hela tiden. Håller med om att det kan ha varit matthet efter Bruksprovet som gjorde att gången inte var så flashig.

Vad gäller Figaro är jag övertygad om att de sparar på honom och har låtit honom få en vila nu efter provet. Roligt att de ändå visar upp honom, trots det.

Senast ändrad:

Mera skvaller om hingsttåget önskas! :smirk:

Någon som var i Skövde i gårkväll? Någon som skall till Strömsholm i kväll?

Nyfiken! Vi funderar på att åka till Strömsholm i kväll om vädret inte är allt för busigt.

Jag hade planerat att åka till Strömsholm i kväll men lyckas inte få låna någon bil :(

Hade gärna sett Alcatraz en gång till!

Så synd! Det är ju en bit att åka men som vädret ser ut nu så blir det nog Strömsholm i kväll. Alcatraz är en av mina stora favoriter oxå! Hoppas det blir en underhållande kväll!

Ska oxå dit ikväll och hoppas det blir underhållande men det är lite få hästar så hoppas det inte är någon som inte dyker upp. Känns som att det var fler förra året.

Jag var i Skövde igår

Hermes imponerade mest, verkade helt oberörd av hinder, publik, plastband och allt annat, fina rytmiska rörelser, verkade samarbetsvillig och avslappnad. Väldigt snygg modell men lite liten, strax över 160 om jag inte minns fel.

Come Fast** var ganska trevlig modell men ryttaren var väldigt grön och red mest i galopp och hoppade lite hur som helst, hästen gick med ryggen sänkt och huvuet i taket ungefär...

Chess är en snygg häst bra modell men lite lång rygg, fin trav och rund galopp, hoppade trevlig. Visades ihop med två avkommor som såg trevliga ut, den ena hade lite litet huvud tyckte jag men hoppade jättefint den andre var väldigt snygg men hoppade ok, mest ryttaren fel skulle jag gissa på.

Alcatraz visades för hand, otroligt fin trav och galoppen var väldigt fin, Snygg modell, inte den lätta "nya" typen Maffig!

Carte Or visads för hand i trav och sen lös i galopp, Trevliga gångarter verkade ha bra huvud, inte stressig utan mer busig. Samma som alcatraz snygg modell maffig!

Smashing Hit var en besvikelse tycker jag, första halva av hans tid på banan gick det inte få han förbi publiken alls utan han kastade sig iväg och stack åt andra hållet, efter ett tag gav han sig med var spänd och fick lite korta stela gångarter.
Lätt långbent modell. Trevlig stam.

French Buffet** uppförde sig bra och tyckte det nog var kul att bli riden igen, skulle vart kul att se hoppad men inte så bra med skadad manke. Kort lite stötig trav men fin galopp. Väldigt lätt i typen, typiskt fullblodsmodell.
Jag blev lite besviken på FB för när jag såg honom i somras innan jag betäckte mitt sto med honom såg han mycket finare ut, jätte trevligt huvud.

Rubignon var jättekul att se, visades i alla gångarter piaff och passage, byten i varje steg, verkar vara väldigt samarbetsvillig och lättriden, Otroligt snygg häst!

Channon visades ihop med sin far Rubignon och verkade trevlig, lite lätt okoncentrerad vissa stunder men hade avslappnade trevliga gångarter. Lättare i modellen än sin far, långa ben, såg snäll och söt ut ingen riktig hingstkaraktär men det kan ju komma med åren, han bleknade ju lite i jämnförelse med Rubignon...

Acacio verkar ha bra huvud, uppvisade trevliga fina gångarter, samarbetsvillig och jättefin hoppteknik, Jättetrevlig modell, långa ben och ganska lätt utan att vara spinkig.

Silvano kommer jag inte ihåg.... Kanske var på toa då..

Double o Seven hade ganska fina gångarter, hoppade några skutt har jag för mig såg trevligt ut, men jag blev lite besviken med tanke på stammen.

Royal Touch Stone reds ganska ihoptryckt, i övrig minns jag inte, men det såg rätt trevlig ut i modellen annars.

Rambo såg ganska tråkig ut men hade fin trav.

Det var mina intryck av gårdagen, skrev inte ner nåt utan det är vad jag kom ihåg just nu. I övrigt var arrangemanget ok tycker jag, dock hade dom lite problem med volymen på micen så speakern hördes knappt sen var det något smart huvud som höjde musiken varje gång ägaren/hingsthållaren till hingstarna intervjuades istället för volymen på micen.
Sen ble vjag lite besviken på publiken som gick när hingstarna visades för hand, lite respektlöst mot oss andra som faktiskt ville se hästarna och inte massa folk som gick framför.
60:- var en rimlig summa i inträde.
Nu har jag inget avelsto eftersom jag måste ta bort mitt, men jag vet ett jag vill köpa så om jag kan det ska jag åka på Flyinges visning i Mjölby också.
Men det får framtiden utvisa.

Alcatraz var jättesnygg!
Nog en typ som passar Moonlight...
Men så är det ju 90-dagars...
Efter att ha varit i Flyinge också så fastnade vi även lite för Emmerton och Camiell Flamingo Z...
Men Alcatraz är ju så :love: :d :D

Visst är Alcatraz :d

Börjar fundera på honom till nästa år, trots att jag är väldigt, väldigt svag för gamla svenska halvblodsstammar ;)

cissiny skrev:
Du får rapportera! :)

Passar på att fråga... Tyckte ni att jag störde någon/några hästar? (Jag vill ju gärna kunna röra mig något för att kunna ta i bra vinklar...)

Mvh Cissi

Herregud , det får dom väl tåla :confused:

*knapplån*

Är jättetrött (har jobbat oavbrutet sedan tidigt i morse) så jag orkar inte skriva så mycket just nu.
Bilderna från Hingsttåget i Hbg är färdigredigerade, håller på att ladda upp dem nu för den som vill se :).

Mvh Cissi

vi va på strömsholm igår. kan intyga att vi dressyrentusiaster fick vårt å hoppefolket fick hålla till godo m ett mkt litet utbud. tyvärr va rubignons ryttarinna Colette ross insjuknad under natten i influensan så vi gick nog miste om dagens show. vilket va mkt tråkigt!

smashing hit hade jag stora förväntningar på men han gav ett litet valpigt uttryck. orkade inte riktigt bära upp sig. (kan bero på att strömsholm va sista kvällen). däremot visade han inget av det som ni andra fått se; att han inte skulle gå runt hela manegen osv. lite spänd kanske men konstrade inte. märkbart är hans stora spann m bakbenen... otrolig förflyttning.

royal touch stone gav ett mer kompakt intryck än "hitten" men hna är väl ung 10 cm mindre oxå. han visade ne bra bärighet å mkt luft under framdelen. sen om d e ngt å sträva åt m en så ung häst e väl frågan. men han gav ett fint intryck.

hermes va en lite pärla å se på. tyvärr stördes jag lite av ryttarens bristande sists vissa stunder. men han gav ett otroligt fint intryck m fina gångarter å fin ridbarhet.

grannox va den högst utbildade hästen vi fick se. han visade lite byten på 3 å 2. han va fin å se på men kankse ingen topphingst heller. snyggt m svarta/ mörka hästar m mkt vitt... bättre trav än galopp visade han igår iaf.

channnon fick vi ju som sagt se utan pappas närvaro och det kanske va till hans fördel. han gav ett litet å förnäpet uttryck. inte alls ngn maffig hingst direkt. han va väl u chasmirs mamma å jag kan se likheterna dem emellan. han är ju väldigt liten å slimmad trots sin höjd. kan säkert bli väldans fin!

silvano och gunilla såg jag på en clinic i uppsala för ngn v sen å då va han mega taggad å orastad (nästan). den söndagen visade han mkt bättre gångarter än va han åstadkom igår (men han va väl visad flera dagar nu). så han blev lite besvikelse för oss som mindes hans ökade trav i uppsala. men han gör ju det väldans bra ändå. saknas på honom e lite mer uppförsbacke. men hna har ett bra tryck iaf.

black coffe kom att bli min favvo. snygg färg å mysiga gångarter m bra uppförsbacke. han gav et väldigt bra intryck ridbarhetsmässigt men när de visades för hand blev han lite på tårna...men vad kan man begära? det roliga m honom e hans svenska stam som gett en sån modern häst. jag förälskade mig väl i honom pga att han skulle passa mitt hotta sto bra...

rambo har jag sett visad a´la celle å då va han så himla pampig å mäktig. riden blev d ett vanligt halvblod a´la modell tyngre. han visade prov på ett knepigt lynne då han började fara runt (typ piruett men inte ombedd) å slog m huvvet å reste sig. ryttaren verkade agera som att hhan gjort så förut...humma?

figaro visades som ni andra sett för hand. och han ville helst galoppera vilket kanske inte va så himla kul å se. men han e en väldigt vakcer hingst å den traven vi fick se va utmärkt.

hoppehästarna får ngn annan kommentera jag tyckte de höll lite sämre klass. dock tänker jag nämna:

marwin å hans avkommor. host. ja va ska jag säga. en såg ut som en ardenner (den bar sig dock bäst ifrån bak och kom mer till sin rätt ju mer den vande sig m publiken), nästa va satt på frambenen m superkort hals dock högst utbildad men den va lixom...ful. sen va d en stackare som kallades face för ngn hade klivit på henne som bäbis å hennes huvud va helt intryckt på ena sidan hon hade bäst gångarter men gick å kikade på stjärnorna lr kanske räknade plankor i taket. sen red en av skolans dressyrlärare en häst (tror d va en marwin el så va d warsteiner minns inte) hon gjorde ett uruselt intryck som lärare för i allafall oss som stod på ena långsidan. hon red helt enkelt uselt (alla stod å mummlade om hennes sits å ridning). å hästen gav ett helt oridbart å tjaffsigt uttryck. varför ställer man upp då?

ngn annan som va där å kikade?
Kram ankie (som ursäktar om jag missat en massa stavfel som vanligt)

Vi var också i Strömsholm i går. Jättekul att vara där, mycket folk! Tycker dock att "showen" kunde ha varit lite bättre. Tyckte mest att ryttarna galopperade runt lite oplanerat. Visade inte så mycket av vad hästarna egentligen kunde prestera. Har t ex sett Marwin ge en mycket bättre uppvisning tidigare, nu blev det bara rörigt med alla hans avkommor. Lite tråkigt också när det visades så lite hopphingstar. Artist, Acacio och Lambourgini var väl de enda hästarna som visade sina hopptalanger vad jag minns. Kul att se så många nya hingstar dock! Silvano blev nog min favorit i går. Även Alcatraz var ju kul att se! Jättetråkigt att Rubignon inte visades, hade sett fram emot att få se honom.

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 428
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp