Sv: Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST
Just hoppning och ridponnyer vet jag att jag läst om. Jag tror det var i artikeln från årets hingstpremiering att man oroade sig för att ridponnyerna ligger efter i hoppningen om man jämför med just connemara och New Forest. Där har väl verkligen NF gått framåt.
Jag tror nog att ridponnyerna åtminstone på hingstsidan ligger bättre till på dressyrsidan just nu.
Ja, många av ridponnyhingstarna är ju onekligen väldigt flotta! Och de flesta hoppeponnyer jag känner till kommer fortfarande från Irland ...
Men på sikt kommer de säkert i kapp.
Hur som helst - jag tycker det borde finnas plats för flera olika varianter av connemara och inte bara "den ena" eller "den andra". Jag tror att de båda varianterna behöver varandra, och framförallt behövs en bred avelsbas om vi ska kunna få fram både en bra allroundponny OCH en storhoppande tävlingsponny.
Alla hästar av en viss ras passar inte alla ryttare, och därför är det viktigt att man tar tillvara på den variation som finns inom en - trots allt - relativt liten ras!
Jag tycker ninne skrev väldigt klokt:
Som det är nu krymper vi hela tiden mångfalden inom rasen, t ex genom att undvika hingstar med BEC-anlag, eller lättare individer, eller de som är mindre rastypiska. Förresten - rastypen sitter väl ändå inte enbart i grovleken?.
Jag håller helt med om hennes farhågor!
Och tänk exempelvis vad mycket som blivit "fel" inom hundaveln, där man de senaste 25 åren satsat mycket på linjeavel/matadoravel/smal avelsbas (exempelvis där bara valpar efter vissa individer varit "tillåtna" av rasföreningarnas valpförmedlingar) etc.
Inom många raser finns det ju i dag dels en utställningsvariant - dels en arbetshundvariant. Labradoren är ju ett bra exempel på den typen av avel - utställningshundarna är knubbiga och stora, jaktlabradoren liten och smäcker.
Båda är trevliga - men det är snart så stor skillnad mellan dem att man någonstans kan börja undra om det så småningom ska bli två olika raser i stället för en enda!
Nej, nu återvänder jag till mitt vanliga forum senior igen!
Tack för en intressant diskussion!