Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Sv: Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Enligt min åsikt är det inte avelsföreningen som kan producera ridbara ponnyer utan uppfödarna och vad dom tillför för avelsmaterial i landet. New forest och connemara har samma upplägg med hingstprov, treårstester, kvalitets och ungponnychampionat så vad skulle den ena föreningen kunna gjort mer än den andra. Tycker det handlar mest om vad dom tongivande stuterierna använder sig av och marknadsför.

Enligt min åsikt är det inte avelsföreningen som kan producera ridbara ponnyer utan uppfödarna och vad dom tillför för avelsmaterial i landet. New forest och connemara har samma upplägg med hingstprov, treårstester, kvalitets och ungponnychampionat så vad skulle den ena föreningen kunna gjort mer än den andra. Tycker det handlar mest om vad dom tongivande stuterierna använder sig av och marknadsför.

*håller med*

Sedan borde det ju vara ett helt annat antal ridponnyer än connemaror i Sverige. Så det är klart att några av dem sticker ut.

Connemarorna har väl också hävdat sig rätt så bra, i förhållande till antalet? kan jag tycka.

Men visst, jag håller absolut med om att connemarorna kanske ändå skulle behöva ha lite mer prestationsblod i rasen. Men det ska inte vara på bekostnad av rastypen och connemarans egenskaper. En connemara ska ha ALLT! :)

Ursäkta om jag utryckte mig vagt-föreningen för mig var CONNEMARAföreningen, inte avelsföreningen... dvs de personer som avlar och värnar om rasens fortsättning...

Att new forestrasen tagit sådana kliv framåt beror nog till stor del på att de tappade mkt marknadskraft på 90talet, och för att få avsättning för sina avkommor så insåg dom att ngt måste göras.

Connemarorna har ju alltid haft ett namn om sig, och kanske inte haft samma problem att "överleva"..."Alla" vet ju hur connemaror kan hoppa...

Senast ändrad:

*håller med*

Sedan borde det ju vara ett helt annat antal ridponnyer än connemaror i Sverige. Så det är klart att några av dem sticker ut.

Connemarorna har väl också hävdat sig rätt så bra, i förhållande till antalet? kan jag tycka.

Men visst, jag håller absolut med om att connemarorna kanske ändå skulle behöva ha lite mer prestationsblod i rasen. Men det ska inte vara på bekostnad av rastypen och connemarans egenskaper. En connemara ska ha ALLT! :)

Såklart det finns mkt ridponnyer/korsningsponnyer i Sverige...synd att de inte istället reggas som partbred till resp ras, då hade det ju synts bättre vilka raser som "sticker ut"...tänk bara på alla poetens korsningsavkommor, om de hade fått räknas connmararasen tiigodo istället för ridponnyerna...:angel:

Bevara Connemaran som den är...

Det är tyvärr helt omöjligt, eftersom det förutsätter att alla individer har samma möjligheter att föra sina gener vidare. Som det är nu krymper vi hela tiden mångfalden inom rasen, t ex genom att undvika hingstar med BEC-anlag, eller lättare individer, eller de som är mindre rastypiska. Förresten - rastypen sitter väl ändå inte enbart i grovleken? :confused:

Är det nån som sett NF i England på senaste tiden? Hur ser de ledande avelshingstarna ut "därhemma"? Jag menar om man på Irland har stora connemaror, hur ser de engelska NF ut? Kan ju tycka att många av de holländska NF hingstarna man sett varit mycket ädla i modellen, iallafall dom som kommit till Sverige.Är det samma tendenser i England inom NF? Jag tror inte som nån sa att man måste göra avkall på den riktiga rastypen och ponnytypen för attt göra presterande ponnyer.Med rätt byggnad och insida kan de nog prestera ändå.
Funderar saila vidare

Ursäkta om jag utryckte mig vagt-föreningen för mig var CONNEMARAföreningen, inte avelsföreningen... dvs de personer som avlar och värnar om rasens fortsättning...

..
vad menar du är skillnaden mellan connemaraföreningen och avelsföreningen?Är inte connemaraföreningen en avelsförening?
Jag är kanske dum? :confused:

***lånar knappen***

Jag tror dock att det är den här lite ädlare, rörligare connmaravarianten som ska till om marorna ska kunna stå upp mot ridponnyerna på lite sikt - för det är trots allt ponnyer som kan hoppa små hus som går lättast att sälja och få betalt för!
***Ploppan tycker till om avel - som omväxling***

Just hoppning och ridponnyer vet jag att jag läst om. Jag tror det var i artikeln från årets hingstpremiering att man oroade sig för att ridponnyerna ligger efter i hoppningen om man jämför med just connemara och New Forest. Där har väl verkligen NF gått framåt.
Jag tror nog att ridponnyerna åtminstone på hingstsidan ligger bättre till på dressyrsidan just nu.

Just hoppning och ridponnyer vet jag att jag läst om. Jag tror det var i artikeln från årets hingstpremiering att man oroade sig för att ridponnyerna ligger efter i hoppningen om man jämför med just connemara och New Forest. Där har väl verkligen NF gått framåt.
Jag tror nog att ridponnyerna åtminstone på hingstsidan ligger bättre till på dressyrsidan just nu.

Ja, många av ridponnyhingstarna är ju onekligen väldigt flotta! Och de flesta hoppeponnyer jag känner till kommer fortfarande från Irland ... ;)
Men på sikt kommer de säkert i kapp.

Hur som helst - jag tycker det borde finnas plats för flera olika varianter av connemara och inte bara "den ena" eller "den andra". Jag tror att de båda varianterna behöver varandra, och framförallt behövs en bred avelsbas om vi ska kunna få fram både en bra allroundponny OCH en storhoppande tävlingsponny.
Alla hästar av en viss ras passar inte alla ryttare, och därför är det viktigt att man tar tillvara på den variation som finns inom en - trots allt - relativt liten ras!
Jag tycker ninne skrev väldigt klokt: Som det är nu krymper vi hela tiden mångfalden inom rasen, t ex genom att undvika hingstar med BEC-anlag, eller lättare individer, eller de som är mindre rastypiska. Förresten - rastypen sitter väl ändå inte enbart i grovleken?.
Jag håller helt med om hennes farhågor!

Och tänk exempelvis vad mycket som blivit "fel" inom hundaveln, där man de senaste 25 åren satsat mycket på linjeavel/matadoravel/smal avelsbas (exempelvis där bara valpar efter vissa individer varit "tillåtna" av rasföreningarnas valpförmedlingar) etc.
Inom många raser finns det ju i dag dels en utställningsvariant - dels en arbetshundvariant. Labradoren är ju ett bra exempel på den typen av avel - utställningshundarna är knubbiga och stora, jaktlabradoren liten och smäcker.
Båda är trevliga - men det är snart så stor skillnad mellan dem att man någonstans kan börja undra om det så småningom ska bli två olika raser i stället för en enda!

Nej, nu återvänder jag till mitt vanliga forum senior igen!
Tack för en intressant diskussion! :bow:

Som jag förstår det så finns det variationer i rasen sedan lång tid tillbaks. Och, nej jag tror inte rastyp sitter enbart i grovlek och skenbensomfång. Men som sagt, connemaran är kännd för sitt mkt goda temperament och då får man förstå att en hingst som tydligen inte ens vill ha en ryttare på ryggen får låga poäng.Om denna hingst är en så kallad prestationshingst borde den väl matchas och visas därefter? :confused:

***lånar knappen***

Det är verkligen jättetråkigt att Diamond Surf inte gick igenom - i synnerhet med tanke på att han är Rubens ende godkände son i avel. Därmed försvinner också ännu mer Finney Master-blod ur de svenska linjerna - och det är lite märkligt att man låter det ske, med tanke på att Finney Master ligger överst på SCS prestationslista.
Som ett exempel kan nämnas att han har 115 avkommor bedömda och 22,6 procent i högre klass - medan exempelvis Janus (som ju fick en hingst godkänd på Grevagården) på 50 avkommor har 4 procent i högre klass hittills.
Absolut inget ont om Janus för detta - han har ju sina fördelar, om det nu är den typen av hingst man vill ha!

Jag tror dock att det är den här lite ädlare, rörligare connmaravarianten som ska till om marorna ska kunna stå upp mot ridponnyerna på lite sikt - för det är trots allt ponnyer som kan hoppa små hus som går lättast att sälja och få betalt för!
Trevliga allroundponnyer som snällt tuffar runt LD-LC finns det ju faktiskt rättså många av redan, här i världen ...
Både Dajmo och Chili borde därmed egentligen ha hur mycket som helst ogjort i avelsboxen. Rubens halvbror Gräns Robin vann ju SM, som exempel, sonen Lill-Ruben har ju härjat i prislistorna i de högre klasserna ett antal år, och många andra av Grey Ladyfriends ättlingar har också gjort väl ifrån sig på tävlingsbanan.
Tråkigt att man inte tar mer hänsyn till de prestationerna!

***Ploppan tycker till om avel - som omväxling***

Var du på plats och såg provet? Jag tycker inte att det är det minsta märkligt att han inte blev godkänd. För att platsa som prestationshingst (som du kallar honom?) så borde ju det minsta man kan kräva i så fall vara att det går att rida på honom?

Klart att man ska ta hänsyn till prestationerna men det finns ju inget som säger att Diamond har ärvt de egenskaperna. Han måste ju visa att han har de i så fall. I så fall tycker jag att tex Harry Potter har mer prestationsstam än vad Diamond har. Bell Dara ligger ju högt upp på hoppbedömningen på kvalitetsbedömningsindexen och Poeten behöver ju ingen närmare presentation.

Var du på plats och såg provet? Jag tycker inte att det är det minsta märkligt att han inte blev godkänd. För att platsa som prestationshingst (som du kallar honom?) så borde ju det minsta man kan kräva i så fall vara att det går att rida på honom?

Jag vill inte lägga mig vad för nivå "meriter" ska räknas ifrån...
Men alla som var där och såg det hela måste ha insett att ngt var helt fel med hingsten...för mig såg det misstänkt ut som ett anfall av "gjordtvång"...men jag kan ha fel...någon rolig syn var det iallfall inte!

Om man tittar på domarsiffrorna från Skövde så var det väl inte alla connemarahingstar som var nåt att rida på, även om dom nu blev godkända? Eller hur ska man tolka det, ni som var på plats? Var domarna hårda?

Jag vill inte lägga mig vad för nivå "meriter" ska räknas ifrån...
Men alla som var där och såg det hela måste ha insett att ngt var helt fel med hingsten...för mig såg det misstänkt ut som ett anfall av "gjordtvång"...men jag kan ha fel...någon rolig syn var det iallfall inte!

Några större meriter vet jag inte om en 5-årig hingst kan ha? I så fall exteriört men knappast prestation. Eller vad tycker ni andra?

Ja något var ju fel. Men det såg ju inte heller ut som det var första gången han gjorde så och när han väl galopperade så var det ju väldigt obalanserat och stötigt.

Har inte sett många med "gjordtvång" men de få jag sett har skjutit mer med ryggen än sparkat bakut.

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 729
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka