Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Sv: Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Om man tittar på domarsiffrorna från Skövde så var det väl inte alla connemarahingstar som var nåt att rida på, även om dom nu blev godkända? Eller hur ska man tolka det, ni som var på plats? Var domarna hårda?

Jag tycker också att de var okej i sin bedömning.

Vad jag tycker är lite märkligt är att man kommer med hingstar till provet som inte enas går på tygeln. Jag vet inte om samma gäller NF men det har ju varit en eller ett par connemaror de sista åren som inte gått i form.

Ja något var ju fel. Men det såg ju inte heller ut som det var första gången han gjorde så och när han väl galopperade så var det ju väldigt obalanserat och stötigt.

Har inte sett många med "gjordtvång" men de få jag sett har skjutit mer med ryggen än sparkat bakut.

Gjordtvång kan ta sig många uttryck, en del bockar,eller skjuter rygg, andra slår och sparkar, en tredje sort är de som i panik lägger sig ner på marken...

Jag har lite svårt att förstå varför somliga blir så "aggressiva" i den här tråden. De hingstar som gick igenom är självklart värda det - och det är väl inget att diskutera mer?
Det ena utesluter faktiskt inte det andra och ju fler bra hingstar det finns att välja mellan desto bättre! Jag är själv väldigt förtjust i exempelvis Poetic Justice!

Det jag tycker är synd, och det är det jag vill ha sagt!, är att Finney Master-blodet faktiskt försvinner i och med att Dajmo blev kasserad. Och eftersom han bara fick 7 på typen betyder det i klartext att det inte är den här, lite lättare varianten av mara som avelsföreningen vill ha.
Och för stoägarna blir resultatet en linje mindre med prestationshästaratt välja på i framtiden - och det tycker jag är synd eftersom det redan är en numerärt liten ras. Men så blir det ju ibland.

Och även om Dajmo själv gjorde bort sig - vilket han säkert varken är den förste eller siste att göra! - så har han en bra stam med många goda tävlingshästar i bakom sig. Så min åsikt är att han borde ha blivit godkänd exterört, med chans att göra om bruksprovet igen nästa år.
Jag har svårt att tro att prem.nämnden som dömde för två år sedan, och som satte in honom i avel som 3-åring, skulle ha haft så fel i sin bedömning av hur hans framtidsutsikter såg ut.

... och därmed återvänder jag återigen till Senior! :bow:

Senast ändrad:

Jag kan inte alls förstå att du tycker jag agerat aggresivt i mina åsikter i den här tråden:mad: :(

Självklart nbehövs prestationsblodslinjer i all vår avel, men individprövningarna ska ju inte bara ta hänsyn till prestationsstammarna, mkt annat ska ju stämma in för att ge en hingst möjligheten att verka i vår avel...

Jag kan inte alls förstå att du tycker jag agerat aggresivt i mina åsikter i den här tråden:mad: :(

Självklart nbehövs prestationsblodslinjer i all vår avel, men individprövningarna ska ju inte bara ta hänsyn till prestationsstammarna, mkt annat ska ju stämma in för att ge en hingst möjligheten att verka i vår avel...

Förlåt, jag menade inte alls dig - jag bara råkade låna din knapp!!!

:bow:

Tror inte alls att blodet kommer "försvinna" Finney Master existerar väl i stammen på betydligt fler än denna hingst? :confused:

Tror inte alls att blodet kommer "försvinna" Finney Master existerar väl i stammen på betydligt fler än denna hingst? :confused:

Ruben var Finney Masters siste son i avel, och Dajmo är hans ende son. Så själva hingstlinjen försvinner ju, vad jag förstår?

Ston finns det ju däremot kvar, men de är ju inte så många ändå, trots allt. Många ston tävlas ju långt upp i åldrarna och får inte så många avkommor.

:)

Nej dajmo är inte rubens enda son.
Han har en till som blir 6 i år tror jag.

Att kalla dajmo prestationshingst tkr jag är fel , visst finns de mkt prestationsblod i honom men han bör prestera innan han kallas prestationshingst, däremot har han prestationsstam.

Är bara att acceptera nämndens siffror och komma igen om dom nu vill de.

Om intet annat är han farfar till Rolls Royce och Juno Rory, och genom den senare farfarsfar till Golden Garlic, som även har Finney Master på mammans sida.:)

Ja, Joppe lever men är inte i avel. Vet sen inte hur mkt som är officiellt. Nupilot kan isf återkomma i frågan.

Jag har lite svårt att förstå varför somliga blir så "aggressiva" i den här tråden. De hingstar som gick igenom är självklart värda det - och det är väl inget att diskutera mer?
Det ena utesluter faktiskt inte det andra och ju fler bra hingstar det finns att välja mellan desto bättre! Jag är själv väldigt förtjust i exempelvis Poetic Justice!

Det jag tycker är synd, och det är det jag vill ha sagt!, är att Finney Master-blodet faktiskt försvinner i och med att Dajmo blev kasserad. Och eftersom han bara fick 7 på typen betyder det i klartext att det inte är den här, lite lättare varianten av mara som avelsföreningen vill ha.
Och för stoägarna blir resultatet en linje mindre med prestationshästaratt välja på i framtiden - och det tycker jag är synd eftersom det redan är en numerärt liten ras. Men så blir det ju ibland.

Och även om Dajmo själv gjorde bort sig - vilket han säkert varken är den förste eller siste att göra! - så har han en bra stam med många goda tävlingshästar i bakom sig. Så min åsikt är att han borde ha blivit godkänd exterört, med chans att göra om bruksprovet igen nästa år.
Jag har svårt att tro att prem.nämnden som dömde för två år sedan, och som satte in honom i avel som 3-åring, skulle ha haft så fel i sin bedömning av hur hans framtidsutsikter såg ut.

... och därmed återvänder jag återigen till Senior! :bow:

Som någon redan skrivit så försvinner ju inte Finney Master-blodet. Det finns i flera hingstar. Att han fick en 7a på typen berodde ju kanske inte på att han är av den ädlare typen utan hur "kroppen ser ut". Han var ganska tunn och det drar ju ner lite. Men jag hörde också att han fått massa mat så han kan ju haft svårt att hålla hullet.

Om de vill kan de ju komma tillbaka med honom nästa år. Jag tror inte att det är så många utomstående stoägare som skulle våga betäcka med honom när han fick så låga ridbarhetspoäng.

Angående "lättare" hingstar så fick tex Kilpatrick Fionn 8a på typen när han gick igenom, Pilgaards Killroy fick också 8a på typ när han gick igenom.

Knapplån...
Nu ligger besluten för connemarahingstarna ute på SH's sida http://www.svehast.se/allm/avelsv07/07CON.htm Alltid intressant läsning, det är inte alltid man hör hela kritiken när man står på läktaren eller med hingst nere i ringen. Jag hoppas även New foresthingstarnas beslut kommer ut på SH's sida inom kort!:)

Hlsn Helena

Knapplån...
Nu ligger besluten för connemarahingstarna ute på SH's sida http://www.svehast.se/allm/avelsv07/07CON.htm Alltid intressant läsning, det är inte alltid man hör hela kritiken när man står på läktaren eller med hingst nere i ringen. Jag hoppas även New foresthingstarnas beslut kommer ut på SH's sida inom kort!:)

Hlsn Helena

Okej. Vad bra! Kul att de är så snabba med det. Hoppas NF kommer snart också då.

Zanchieff har hamnat på vår ridskola :) Supertrevlig och glad, men, valack ;)

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 729
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka