Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Sv: Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Men enligt utlagd poängrad här så är benen det bästa på hela den hästen.Betyg 8:confused:

Men enligt utlagd poängrad här så är benen det bästa på hela den hästen.Betyg 8:confused:

Nej, det fick han väl inte? :confused:

Han fick väl poängen: 8 8 6 6 7 = 35p. Galopp: 7.

*lånar från Aramennoc* :

8 - Hingst av god rastyp, maskulin.
8 - Rastypiskt huvud, lång något lågt ansatt hals, något outvecklad manke.
6 - Tät och tåvid fram.
6 - Taktmässig energisk något kort skritt.
7 - Bra påskjut i trav men faller på bogarna.

Galopp: 7 - Vägvinnande elastisk galopp, faller fram.

Synd att han inte gick igenom. Ser väldigt trevlig ut på bild iaf, och har ju en mycket fin stamtavla! :)

Nu blev det visst förvirrat. Tog bara min fåle som exempel, på honom var benen för smala. Daimond kanske var för späd rent allmänt och har därför fått sämre på de andra bedömningspunkterna. Det slår ju ner på typen mm.

Det var Diamond det var frågan om, inte Kenny :)

ok då är jag med.. funderade bra länge på vad du menade där ett tag haha.

ja chili är helt underbar.
Pratade lite snabbt med Karolina idag och domaren hade sagt ngt om att dajmo inte var tillräckligt kraftig eller nå sånt. i exteriören då.

Tror dom menade att han inte "musklats" mer sen sist.

Nej, det fick han väl inte? :confused:

Han fick väl poängen: 8 8 6 6 7 = 35p. Galopp: 7.

*lånar från Aramennoc* :

8 - Hingst av god rastyp, maskulin.
8 - Rastypiskt huvud, lång något lågt ansatt hals, något outvecklad manke.
6 - Tät och tåvid fram.
6 - Taktmässig energisk något kort skritt.
7 - Bra påskjut i trav men faller på bogarna.

Galopp: 7 - Vägvinnande elastisk galopp, faller fram.

Synd att han inte gick igenom. Ser väldigt trevlig ut på bild iaf, och har ju en mycket fin stamtavla! :)

Omdömmet är från när han blev godkänd, alltså 88888

ok då är jag med.. funderade bra länge på vad du menade där ett tag haha.

ja chili är helt underbar.
Pratade lite snabbt med Karolina idag och domaren hade sagt ngt om att dajmo inte var tillräckligt kraftig eller nå sånt. i exteriören då.

***lånar knappen***

Det är verkligen jättetråkigt att Diamond Surf inte gick igenom - i synnerhet med tanke på att han är Rubens ende godkände son i avel. Därmed försvinner också ännu mer Finney Master-blod ur de svenska linjerna - och det är lite märkligt att man låter det ske, med tanke på att Finney Master ligger överst på SCS prestationslista.
Som ett exempel kan nämnas att han har 115 avkommor bedömda och 22,6 procent i högre klass - medan exempelvis Janus (som ju fick en hingst godkänd på Grevagården) på 50 avkommor har 4 procent i högre klass hittills.
Absolut inget ont om Janus för detta - han har ju sina fördelar, om det nu är den typen av hingst man vill ha!

Jag tror dock att det är den här lite ädlare, rörligare connmaravarianten som ska till om marorna ska kunna stå upp mot ridponnyerna på lite sikt - för det är trots allt ponnyer som kan hoppa små hus som går lättast att sälja och få betalt för!
Trevliga allroundponnyer som snällt tuffar runt LD-LC finns det ju faktiskt rättså många av redan, här i världen ...
Både Dajmo och Chili borde därmed egentligen ha hur mycket som helst ogjort i avelsboxen. Rubens halvbror Gräns Robin vann ju SM, som exempel, sonen Lill-Ruben har ju härjat i prislistorna i de högre klasserna ett antal år, och många andra av Grey Ladyfriends ättlingar har också gjort väl ifrån sig på tävlingsbanan.
Tråkigt att man inte tar mer hänsyn till de prestationerna!

Kan ju också påminna er som är tillräckligt gamla att minnas hingsten Irco Marco - han gick ju inte heller igenom först eftersom han ansågs "inkorrekt" av dåvarande prem.nämnd.
Vad hade svensk hopphästavel varit i dag utan honom, kan man ju undra?!

***Ploppan tycker till om avel - som omväxling***

Senast ändrad:

Får väl se till att Cinnas nästa föl blir till en godkänd hingst då ;) Eller hennes dotters avkomma iofs, den lär komma tidigare.
(Cinna är e:Finney Master - Lambay Inver)

I övrigt håller jag med dig. Jag vill inte ha fula eller inkorrekta ponnyer men ser gärna mer prestationsavel. Prestation på både sto och hingst.

Det var väl så att Janus fick två söner godkända?
Den ena fick 9-9 i hoppning, inte så pjåkigt, den andra har vad jag ser både morfar och mormor som tävlat svår klass i hoppning. Kan bli intressant att se vad det blir av den här hingsten, han är i alla fall prestationsavlad kan man ju tycka.
tror du inte det hade kunnat gått vägen om nu hingsten i fråga gjort bättre ifrån sig på bruksprovet? Det gick visst rätt vilt till om man får tro vad dom har skrivit här och vadandra har sagt. Han kanske kan komma tillbaka igen om han blir bättre förberedd? Jag vet faktiskt inte om jag tycker att det finns något dom skulle gjort om han nu fick 112 av testryttaren. (Man får konstiga associationer av sifferkombinationen....ursäkta ;) ) Hur skulle man kunna förklara det om man nu ska avla ungdomsponnyer att släppa igenom en hingst med dom resultaten? Bussiga och ridbara ponnyer är ett adelsmärke inom rasen. Har aldrig hört eller läst om ponnyer som fått så låga poäng innan faktiskt, men kan ha fel.

Robin och Ruben var helbröder, till den skaran hör även mitt avelssto rebecca som gått LA/LA och msv A fälttävlan.
Alla helsyskon (dom är 5 eller 6) har gått minst LA hoppning .

Vad jag förstod på karolina så blev inte ruben godkänd först i ganska hög ålder.
Sen får vi inte glömma rubens halvbror Benjamin som oxå var godkänd.

en annan sak med dajmo är att han inte är så himla stor och har smått bakom sej , iaf på pappas sida. Ladyfriend var bara C ponyn och har gett lite c ponnier oxå.

Jag har ju en 3 årig hingst men den är ju tyvärr för stor, men fin :D

Vad har dessa hingstar Ruben och Benjamin lämnat för avkommor efter sej?

Det var väl så att Janus fick två söner godkända?
Den ena fick 9-9 i hoppning, inte så pjåkigt, den andra har vad jag ser både morfar och mormor som tävlat svår klass i hoppning. Kan bli intressant att se vad det blir av den här hingsten, han är i alla fall prestationsavlad kan man ju tycka.
tror du inte det hade kunnat gått vägen om nu hingsten i fråga gjort bättre ifrån sig på bruksprovet? Det gick visst rätt vilt till om man får tro vad dom har skrivit här och vadandra har sagt. Han kanske kan komma tillbaka igen om han blir bättre förberedd? Jag vet faktiskt inte om jag tycker att det finns något dom skulle gjort om han nu fick 112 av testryttaren. (Man får konstiga associationer av sifferkombinationen....ursäkta ;) ) Hur skulle man kunna förklara det om man nu ska avla ungdomsponnyer att släppa igenom en hingst med dom resultaten? Bussiga och ridbara ponnyer är ett adelsmärke inom rasen. Har aldrig hört eller läst om ponnyer som fått så låga poäng innan faktiskt, men kan ha fel.

Jag var inte där, så jag vet inte exakt vad som hände - men vilken unghingst som helst kan ha en dålig dag och göra bort sig totalt. Det är inte säkert att det betyder så mycket i det långa loppet.

Vad gäller avla fram ungdomsponnyer, så gör ju hingsten mindre än hälften - så en livlig hingst kan få ett bra föl med ett stabilt sto, och tvärtom - har man en hoppetossa hemma i boxen så är det bättre att välja en hingst med ett lite lugnare kynne.
Man får helt enkelt tänka sig för när man avlar vad man vill ha fram! :)
Men ska en ponny (eller häst) nå riktigt långt så MÅSTE den ha "det där" - och "det där" hänger ofta samman med en massa temperament.
Titta på det svenska halvblodet, som förvandlats från en fridsam arméhäst med hyfsade gångarter, till en högbent, smäcker tävlingshäst - på bara 25 år!
Gissa varför vi vanliga emdelålders tanter inte rider hbl längre - utan väljer andra raser som islandshäst, tinker, nsv travare md flera.
Halvbloden är inte länge avlade för att vara en "bra allroundhäst" - nu avlar alla för tävling, och vad vill man ha? Jo, temperamentsfulla, ädla, högbenta individer som står högt i blod - och som inte "vem som helst" klarar av. På gott och ont!
Och samma sak har ni inom ridponnaveln. Inte vill man få fram en ridponny som är snäll och fridsam, nej också här handlar det om tävlingsinriktad avel. Vem avlar ridponnyer för att få fram en bra ridskoleponny? Knappast någon, tror jag ...

Och som sagt - jag har absolut inget emot varken Janus eller hans avkommor! Den ena behöver inte vara sämre än den andra bara för att de är olika. Men det borde finnas plats för båda "typerna" av connemara, tycker jag.

:)

Senast ändrad:

Men ska en ponny (eller häst) nå riktigt långt så MÅSTE den ha "det där" - och "det där" hänger ofta samman med en massa temperament.
Titta på det svenska halvblodet, som förvandlats från en fridsam arméhäst med hyfsade gångarter, till en högbent, smäcker tävlingshäst - på bara 25 år!
Gissa varför vi vanliga emdelålders tanter inte rider hbl längre - utan väljer andra raser som islandshäst, tinker, nsv travare md flera.
Halvbloden är inte länge avlade för att vara en "bra allroundhäst" - nu avlar alla för tävling, och vad vill man ha? Jo, temperamentsfulla, ädla, högbenta individer som står högt i blod - och som inte "vem som helst" klarar av. På gott och ont!
Och samma sak har ni inom ridponnaveln. Inte vill man få fram en ridponny som är snäll och fridsam, nej också här handlar det om tävlingsinriktad avel. Vem avlar ridponnyer för att få fram en bra ridskoleponny? Knappast någon, tror jag ...

:)[/QUOTE]

Var man än läser som connemaror så lovprisar man rasens goda temperament. Jag tror inte man inom är beredd att riskera det för att hamna där du beskriver att halvbloden hamnat. Då får man nog söka sig till en annan ras. Om nu hingsten hade en dålig dag kan han ju komma tillbaka när som helst och göra ett bättre bruksprov. Det var väl så det gick för Flynn? Han har ju bevisat att han kunde bättre än så och ingen är väl annat än glad för det? Och var hingsten nu spänd och inte hade en bra helg, kanske han kan vara bättre i sina gångarter och kan få mera poäng där. Med dom testresultaten kan det faktiskt bara bli bättre.

:)

Jag tror inte att så många som avlar ridponnyer håller med dig ;) . Jag är med i ASRP (för att få rabatt på hästförsäkringen) och läser allt som oftast i Ridponnynytt om hur trevliga barnponnyer hingstarna är. Connermara är min ras, men när jag sneglar på New Forest slås jag av hur man även där lyckas kombinera prestation och trevligt temperament. Omöjligt är det inte.:)

Men jag håller verkligen med dig om att det måste finnas mer plats för prestation inom connemaraaveln :bow: .

(Man får konstiga associationer av sifferkombinationen....ursäkta ;) )

:rofl: :rofl: :rofl:

Måste hålla med Saila.. Om en hingst från en sk. prestationsstam ska gå igenom så är väl det minsta man kan begära att han gör skapligt ifrån sig på ridprovet:confused:
Det är ju dagsformen som bedöms, och uppenbarligen räckte den inte hela vägen denna gången. Bättre lycka nästa år...

Jag var där uppe hela helgen, och mer än en "connemaramänniska" sa att "det är skrämmande att se" hur new foresten gått framåt, både typ och prestationsmässigt, medans connemarorna ännu inte hittat rätt avelsmål...

Kan bara hålla med dom, många connemaror såg ut som små nordsvenskar, mkt snygga iofs ;) men ändå. Och jämngamla new forestar såg ut som nätta "welshar" i jämförelse...

För mig ska connemaran vara en ponny som har enorm hoppteknik i första hand, ngt som tyvärr verkar bli sämre o sämre med.

Jag kan inte rasen i sin helhet, men jag kan ju se att de tappar i marknaden ute på tävlingsbanorna mer och mer. Synd, jag har alltid beundrat deras enorma vilja och kapacitet tidigare.

Hoppas föreningen hinner "vakna upp" innan det är försent...

Jag var där uppe hela helgen, och mer än en "connemaramänniska" sa att "det är skrämmande att se" hur new foresten gått framåt, både typ och prestationsmässigt, medans connemarorna ännu inte hittat rätt avelsmål...

Kan bara hålla med dom, många connemaror såg ut som små nordsvenskar, mkt snygga iofs ;) men ändå. Och jämngamla new forestar såg ut som nätta "welshar" i jämförelse...

För mig ska connemaran vara en ponny som har enorm hoppteknik i första hand, ngt som tyvärr verkar bli sämre o sämre med.

Jag kan inte rasen i sin helhet, men jag kan ju se att de tappar i marknaden ute på tävlingsbanorna mer och mer. Synd, jag har alltid beundrat deras enorma vilja och kapacitet tidigare.

Hoppas föreningen hinner "vakna upp" innan det är försent...

Personligen tycker jag att det är tragiskt när avsteg tas från rasstandarden för att göra en ras mer konkuranskraftig på marknaden! Bevara Connemaran som den är,och för dom som tycker att de svenska Connemarorna är "för kraftiga" så kanske ett studiebesök på Irland vore på sin plats...

Jag menade absolut inte att conemarorna ska ändra sin rasstandard, utan mera behålla den som den varit- OCH framförallt avla medvetet på deras fina hoppegenskaper!

Jag vet mkt väl hur irländarna ser ut- men likt väl så HOPPAR dom som bara den...:banana:

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 729
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka