Hingstkontrakt?

Inelin

Trådstartare
Lovande unghingstar säljs ibland med hingstkontrakt har jag sett...
Någon här som sålt sin unghingst med hingstkontrakt, eller köpt en?
Hur var kontraktet utformat? Vad för slags summa tillföll uppfödaren när hingsten godkändes? Gick det hela smidigt?
Undrar Inelin som går i hingstköpartankar. :d

Sv: Hingstkontrakt?

Kortfattat så handlar det oftast om att du betalar en summa vid köpet av hingsten och sedan betalar du en summa till om hingsten går igenom och blir godkänd vid bruksprov.

Det finns även dem fallen där endl inte betalar något förrän hingsten blivit godkänd. Tillvägagångsätten är många fler än dom som jag angivit här.

Summor går aldrig att diskutera rent generellt i sådan här sammanhang då det är högst individuellt.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Är också lite nyfiken på hur dessa kontrakt ser ut... Har själv fått bud på min ettårshingst där köparna är villiga att skriva under ett hingstkontrakt - vilket inte har varit aktuellt då han inte är till salu.

Men det är ju ganska vanligt på shetland - som jag antar att det är du ska köpa?

Men om man ska betala mer efter bruksprovet så står väl uppfödaren för kostanderna runt bruksprovet?

hanna_shetland skrev:
Men det är ju ganska vanligt på shetland - som jag antar att det är du ska köpa?

Yes, stämmer. Jag är spekulant på en unghingst som säljs med hingstkontrakt. Vill bara innan ev. köp bena ut vad det är jag skriver under... Har inte tagit kontakt med ägaren och läst kontraktet ännu.

Mitt förslag är att du tar kontakt med en redan etablerad hingsthållare på marknaden som kan hjälpa dig och titta på kontarktet.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Kan du inte be säljaren skicka en kopia på den han/hon begär? Så man vet vad denne vill? Man vill ju inte skriva under vad som helst.

Tycker det är lite fel med hingstkontrakt. Jag skulle aldrig kunna sälja en opremierad hingst med hingstkontrakt. Är den nya ägaren duktig och visar fram hästen och får den godkänd är det ju bara en fin merit för mig som uppfödare. Men det är väl som allt annat, gäller att tjäna pengar på allt ;)

Hoppas det fixar sig :)

Förresten, de hingstar jag sett (shetland) som sålts med hingstkontrakt har oftast vart köpesumman plus ett hingstkontrakt på ca 5000:- plus moms. Vet inte vad de begär för den du ska köpa men det kanske är en hint i alla fall.

Men om man ska betala mer efter bruksprovet så står väl uppfödaren för kostanderna runt bruksprovet?
När det nu handlar om shetland så är bruksprovskostnaden under tusenlappen...
Skälet tilla tt man gör på detat sätt är att uppfödaren vill kunna få hyfsat betalt för en bra avkomma. MEn inom shettisrasen är det svårt att få det för det finns överskott på hingwstföl som ingen vill ha. Ett lägre pris vid försäljningen gör att de ändå kan bli av med dem och att de sedan kan få en slant till OM hingstne blir godkänd. NÅGOT kan man väl få om man lyckas föda upp en bra ponny...

Jo, men vad jag har förstått på halvblod så är det inga småpengar det rör sig om att matcha fram en hingst. Att låta köparen få betala allt för att uppfödaren ska ha äran låter lite magstarkt.

Å andra sidan så kanske man inte säljer med hingstkontrakt på halvblod. Jag har i alla fall aldrig hört det annat än på små ponnyer med låga marknadsvärden..
Bra halvblod kan du ju få bra betalt för oavsett om de har kulorna kvar eller inte..

Kan tänkas. En kompis till mig köpte en lipizzaner med hingstkontrakt, men det är nog den enda jag vet.

Senast ändrad:

Det finns liknande uppgörelser på halvblodssidan också.
Vet ett par exempel där det betalades x kr och om/när hingsten sedan blev godkänd betalades lika mycket till.

Om det sedan är vanligt eller inte har jag inte en aning om.. :smirk:

Jag har köpt en hingt med "hingstkontrakt". Jag är tvingad att visa honom för avelsgodkännande, och anser jag att jag inte klarar av honom som hingst eller klarar av att visa honom, så måste jag kontakta uppfödarna. Dom måste säga sitt först vid ev kastrering innan visningsdagen. Om han blir godkänd så ska jag betala 1/3 av köpeskillingen till uppfödarna. Om jag säljer honom innan visning ska kontraktet följa hingsten.

Senast ändrad av en moderator:

va det låter ju jobbigt!

Skulle nog inte köpa en häst med ett sådant kontrakt och inte sälja med det heller :crazy:

min ena hingst köpte jag med hingstkontrakt. det stod inte så märkvärdigt i kontraktet förutom att om hingsten blir godkänd som avelshingst så ska jag betala x antal kr till, utöver köpesumman till uppfödaren.

vad är det för hingst du funderar på att köpa? stam? :)

Det finns hur många möjligheter som helst till missförstånd och osämja. Om det rör sig om en hbl hingst så får man räkna med att bruksprovet kommer att hamna på en kostnad av ca 100 000kr, vem skall stå för det, Mitt råd är att köp en hingst som du bestämmer helt över själv och helt utan förbehåll planerna kan ju från din ändras och du kanske finner det lämpligare att kastrera hingsten

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 218
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 351
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka