Hingstkatalogen 2009

Sv: Hingstkatalogen 2009

Och ändå svårare blir det att välja då den danska kommit i veckan... Fast väldigt roligt!!!

Här väntas det Terroristbäbis i april:bump:

Grattis!:bump::bump:

Ulf Henriksson hade fått hingstkatalogen (vilket inte jag har) och han sa att Terros bebisar hade högst snitt på insprunget. Försökte hitta det i nätupplagan men såg ingen sådan statistik. Har du katalogen? Har du sett det? Eller har han sett det någon annan stans?

Såg däremot att dom inte hade uppdaterat Terracotta Hut's avkommor så Golden Metallimo finns inte med där. Klumpigt!:cool:

Så, nu tog jag mig tid att titta ordenligt och här är Bebisterroristernas siffror:

Insprunget per avkomma 81 651

Insprunget per start 14 969

11 startade avkommor varav 8 segrat!!:bow::bow:

De flesta i amatörträning!

Imponerande!!!

Men läser man katalogen så får Terroir inte mycket positiv bedömning. :(

Citerar fritt ur exteriör: Oharmonisk, Lågt ansatt hals. Stora platta hovar med understuckna trakter. Långa veka kotor fram och bak. Rak has med påföljande kraftigt genomtramp i kotorna bak. Kort trav utan takt.

Slutomdöme. Fritt citerat. Oharmonisk hingst med svagt benverk.

Med alla dessa dåliga omdömen, vem har då vågat? :confused: Jo, ägaren själv och de som sett hingsten!
Hoppas för ägarens skull att fler vågar nu, när han bevisligen kan nedärva farten :bow:

Det är knappt att ägaren själv vågat. Han har mest använt Swedish Shave och dom har inte visat mycket ännu.

Men har man suttit på Terro och känt hävstångseffekten av dom raka hasorna så vet man i alla fall att det kan gå fort!:D Ibland gick det så fort att gummisnoddarna i mina flätor blåste bort!:angel:

Hans stam är dessutom ruggig!:bow:

Alla dessa hingstar, nu vill jag hitta ett sto :d

Har du kollat Diaghlyphardstoet här?? Hon är jättesöt och bra stam! Har inte tittat på hela stammen men med Diaghlyphard och Funambule borde Troon passa bra!

Inte ett dugg svårt att köpa ett sto :angel: Själva står vi med 5 stycken att betäcka med lämplig hingst...
Går att köpa fina fölston billigt. Exempelvis finns på danska galoppsidan en mängd till salu.

Som hingstägare hade man fram till för 2 veckor på sig att redigera sin sida. Så sent som 1 dag innan tryckning kunde man uppdatera. Fin service tycker jag. Trist då att inte hingstägaren utnyttjade sin möjlighet. Håller med om att en uppdatering vore på sin plats, men knappast klumpigt av tryckeriet.

Inte ett dugg svårt att köpa ett sto :angel: Själva står vi med 5 stycken att betäcka med lämplig hingst...
Går att köpa fina fölston billigt. Exempelvis finns på danska galoppsidan en mängd till salu.

Tack för tipset om den danska sidan!
Jo, det finns en del ston, jag ska bara tillåta mig själv att vara lite kräsen med stamtavlan :angel:
Pm:a gärna om du ser eller hör ston till salu. :laugh:

Jag har två ston att betäcka men har fortfarande inte bestämt mig. Var helt 100% på en hingst till den äldsta men nu är jag virrig igen:D
Blir som ett barn i leksaksbutik;)

Ni andra här som ska betäcka. Vilka har ni valt och vilken stam är det på stona?
Inte för att det kommer hjälpa mig, bara förvirra mig mer:confused:

Jag har två ston att betäcka men har fortfarande inte bestämt mig. Var helt 100% på en hingst till den äldsta men nu är jag virrig igen:D
Blir som ett barn i leksaksbutik;)

Ni andra här som ska betäcka. Vilka har ni valt och vilken stam är det på stona?
Inte för att det kommer hjälpa mig, bara förvirra mig mer:confused:

Ett tips bara, glöm inte teckna FOSTERFÖRSÄKRING direkt som dina ston är konstaterade dräktiga. Måste även göras samma dag som veterinären är där, annars gäller det inte (i alla fall hos Agria).

Lycka till med hingstvalet, det är inte lätt. Men oftast är ju första valet det rätta. Sedan är det lätt att ändra sig hundra gånger när katalogen väl kommer genom dörren... :p

I IF ingår fosterförsäkring, vid förlust av foster efter 90 dygn. Max 12000 kr tror jag de ersätter. I Agria betalar man väl extra och sätter själv beloppet? Men det måste nog även där ha gått 90 dygn och vet skriva dräktighetsintyg.

I IF ingår fosterförsäkring, vid förlust av foster efter 90 dygn. Max 12000 kr tror jag de ersätter. I Agria betalar man väl extra och sätter själv beloppet? Men det måste nog även där ha gått 90 dygn och vet skriva dräktighetsintyg.

Jag vet inte vad du menar med extra, utan man tecknar en 'ny' försäkring på fostret som då kostar X-antal kronor beroende på vad du tecknar. Sedan ska man ju då inte överdriva priset eftersom att du ska skicka in kvitton på språng och konstaterad dräktighetsavgift.

Dock vill jag passa på och ge dom dagens Ros för snabb behandling av mitt ärende och inga problem med utbetalning av fölet som jag miste. :bow:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 328
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 514
Senast: lizzie
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Otherside
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 416
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar