Mabuse

Trådstartare
Jag har aldrig hanterat hingstar efter någon ordning, så jag vet inte så mycket om hur de är, så jag har en lite dum fråga kanske - men vad är det egentligen hingstar gör när man säger att de är "hingstiga"?

Oftast beskrivs det ju som något negativt, när Quintero pensionerades häromsistens t ex så beskrevs det som en av hans goda egenskaper att han inte alls var hingstig. Så, hur är en häst när den är hingstig, rent konkret? Vilka (oönskade) beteenden är det man pratar om då?

Sv: Hingstig?

Det är väl främst att dom kan vara ganska brötiga när det kommer till andra hästar, deras naturliga instinkt är ju att eliminera diverse andra manliga individer och få alla ston till sig själv = Hans gener kommer vidare.

Men med en bra grund uppfostran och sunt hästvett samt att man har extra mycket koll så tycker jag inte att hingstar ska kallas "monster" som de ofta tyvärr gör, folk blir rädda bara dom hör hingst och skriker och gapar så fort man kommer ledande med en! :crazy:

Att dom showar lite och "pratar" tycker jag är helt okej, det tillhör ju "manligheten" så att säga, jag har aldrig haft problem med några hingstar jag har hanterat.

Det var en som betäckte väldigt mycket och han fick man passa lite extra då han var extremt ilsk mot andra valacker/hingstar men planerade man förflyttningar väl så var det inga problem där heller.

Så när dom säger att Quintero inte är speciellt "hingstig" så menar dom förmodligen att han är väldigt väluppfostrad och inte bryr sig nämnvärt om andra hästar på ett "brötigt" sätt utan lyder och fokuserar på sin människa oavsett om det är ston i närheten. Han har förstått när han får vara "på" och när han inte får det.

Min erfarenhet av hingstar som inte är välhanterade är att de tenderar att "prata" mycket när de är bland andra hästar, de tenderar även att blåsa upp sig och vilja steppa runt och "stänger av" -slutar lyssna på människan och blir svåra att påverka. De blir även lättare aggressiva och har nära till att slå med frambenen och stegra.

En hingst som är välhanterad gör generellt sett inget av ovanstående men kan ändå överaska om man inte är med.. Har för mig att Coupe de Coeur som vid en veterinärbesiktning slet sig för att attackera en annan häst..

Fast det verkar ju inte ha bara med hanteringen att göra, Casall brukar ju beskrivas som hingstigare än Quintero, och de har ju haft samma liv och hanterats av samma personer. Likadant beskriver ju Hans-Peter Minderhoud, att flera av hingstarna han ridit har fått bli avelshingstar på heltid för att de blir för hingstiga för att kunna tävla om de är i avel samtidigt. Och det är väl inte riktigt rimligt att det bara skulle bero på att han och Edward Gal inte vet hur man ska uppfostra en häst?

Och vad gör de rent konkret när de är "brötiga" då? Är aggressiva? Skriker? Försöker betäcka allt som rör sig? Allmänt vimsiga och ofokuserade?

Ja alla hingstar har sin personlighet, även hästar kan vara mer eller mindre Gentlemen så att säga! :)

Och en typiskt brötig hingst hummar och brummar mycket, vill gärna showa och slår gärna med framben samt kan vara svåra att "lossa" ifrån ett mål, tex ett sto eller en valack/hingst han "vill ha bort".
Är dom väldigt höga i sin hingstighet kan det vara svårt att hålla detta borta under tex tävling och resultaten blir sällan bra om hästen bränner allt på att spänna sig.

Casall skrittade ju fint bredvid en annan häst nu under hoppningen på GHS tex, det är en icke hingstig hingst anser jag.
Eller snarare en hingst som gillar att tävla och kan hantera att både tävla och fokusera där och då och samtidigt sköta sitt på bocken! ;)

Senast ändrad:

Jag tycker det är lite fascinerande att man gärna använder hanteringen som orsak. Som nån skrev, det är ju individer, en hingst blir inte automatiskt ohingstig för att den hanteras av kunniga människor.

Jag red ett sto ett tag som kunde bli ganska hingstig när hon brunstade. Då blev hon hårdhänt, lyssnade inte på en och pratade mycket med en basröst.

ja det är mer eller mindre lätt beroende på hur hingstiga de är. Men rent generellt så är min erfarenhet att de flesta hingstarna inte vanligtvis visar upp ett särskilt hingstigt beteende om de är välhanterade även om det kan slå lite slint för dem också.

Nej, Casall är tydligen inte alls hingstig på tävling, utan bara hemma. Problemet med Minderhouds hingstar var inte bara att de spände sig och stökade på tävling, utan att det påverkade hela tiden, så att man inte kom nånvart med träningen heller.

En hingstig hingst som är välhanterad tycker jag är lättare att hantera än en hingstig hingst som inte är lika välhantwrad. Så även om det självklart i grunden beror på individen så spelar hanteringen viss roll.

Jag vet en 4 årig fullblodshingst som är frommare än ett lamm ;) Räcker att man säger hans namn lite strängt dom få ggr han visar upp minsta lilla hingstbeteende så säger han förlåt och går undan :p

Hur hingstig en hingst är påverkas inte ett dugg av hur välhanterad den är utan av hur starka hormondrifter den har, naturligtvis påverkar det hur den sen är att reda ut i hanteringen av hur väluppfostrad den är. Har en hingst väldigt mkt hormonspel kan den vara hur väluppfostrad den vill den blir ett monster ändå.
Hingstighet eller rättare sagt hormonnivåer är ofta nedärvt så inte mkt man kan påverka.
Som tur var inser de flesta att de riktigt hingstiga hingstarna skall inte vara hingstar och de skärs ganska omgående när beteendet börjar slå över därav ser man dem inte så ofta som tur är.

För mig är den negativa betydelsen av hingstig att det är svårt att få tillbaka fokus och ännu värre att få en häst som svarar emot och blir värre vid tillsägelse. Det kanske "bara" har med uppfostran att göra men jag personligen har aldrig varit med om ston/valacker som svarar emot med muck/strid. De kan svara emot men jag har inte upplevt det alls på det sättet. Har dock inte hanterat hingstar mycket alls just pga att jag känner att jag inte alls klarar av sådana situationer, jag blir bara rädd och/eller arg och det vet jag åtm inte funkar :D Får jag bara sitta på ryggen är det dock inga problem. Jag tycker det läskiga är hästar som vill slänga upp framben och bog på en och det uppelver jag mycket mer i närheten av hingstar. Sitter man uppepå finns ju inte det problemet.

För mig är "hingstig" inget negativt. Utan något naturligt. Alla hingstar är egentligen "hingstiga" på ett eller annat sätt. Jag personligen anser att hingstar har något som de andra saknar. Dock ser jag ingen anledning till att folk behåller sina hingstar bara för en "rolig grej". Antingen bör de vara avelsgodkända eller riktiga tävlingshästar för att man ska behålla dem som hingst. När jag menar riktiga tävlingshästar menar jag inte att skutta runt på LA-nivå utan det ska gå hela vägen till GP.
Enl. min egen erfarenhet så finns det två olika typer utav hingstbeteende.
Typ 1: Oftast buffliga, skrikiga, gärna fäktar med framben osv. (det typiska hingstbeteendet)
Typ 2: Inåtgående beteende, kan vara ängsliga osv.

Kan hålla med om att det är mycket hormoner som påverkar hingstens beteende. Men även hanteringen utav hingstar spelar stor roll. Om man studerar en ensam hingstägare i ex. Sverige, där hon/han bara har en hingst VS. stora hingststall i ex. Tyskland. Skillnaden är oftast enorm, dock när det väl är dags för bocken, så är det svårt att påverka hingstarna genom hantering.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 954
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar