Hingsthjälp!

via

Trådstartare
Vår märr Chocolate Soup som vi från början inte hade tänkt att betäcka alls behöver vi ett hingstförslag till.(Enligt uppgift brukar hon gå över tiden alldeles hiskeligt mycket. Vår bedömning var att det blir för sent. Nu fölade hon ju dock i helt ok tid, vilket gör att vi nu "måste" hitta en lämplig hingst.)

Kriterier:
Det ska vara en ädel hingst, själv är hon modell pansarvagn. Vidare bör herrn ha långa kotor, lång hals och ett ädelt huvud. Storlek är inte så viktigt, men ingen jätte.
Amerikansk eller fransk, vi kan tänka oss båda delarna, men gärna fransk.
HELST inte över 10% i inavel, vilket är svårt på de amerikanska.
Det ska vara en hingst som är attraktiv för marknaden och som inte har 80+ avkommor nästa år.
Får gärna finnas på färsk semin, men fryst är ett alternativ.

Vi hittar ingen hingst där det känns helt rätt, gör ni?

http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&trotter=chocolate+soup

Sv: Hingsthjälp!

Jocose passar bra på de exteriöra kriterierna. Vacker som en dag och var mycket trevlig i humöret under sin tävlingskarriär. Attraktiv för marknaden vet jag inte, det är ju hans första år i aveln men han är iaf inte dyr. Är verkligen ingen avelsexpert men det var honom jag kom att tänka på utifrån de exteriöra kriterier du beskrev...
Inavelsgraden blir 7,4 så det funkar också.

Jag gillar nästan allt med Jocose, ffa extreiören. :d
Dock tycker jag att hans möderne känns en aning tunt.
Men du har helt rätt i att han matchar de kriterier jag ställde upp.

Nu har vi bestämt oss!
Vi lyckades få ytterligare två platser hos Sam Bourbon, så då blev valet plötsligt enkelt. Chocolate Soup och även Zelda går till honom.

:) Jag tycker att han är en riktigt intressant hingst, så det ska bli spännande om nu även de här två damerna blir dräktiga, och få se tre föl efter honom nästa år.

Liknande trådar

Trav Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års. Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: johnpatrik
·
Trav Funderar på att ev skicka mitt sto till hingst. Hon är ostartad p g a virussjukdom som treåring och när hon väl var kvalklar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 858
Senast: Berin
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
Trav Eftersom tråden till vilken hingst skulle handla om de som hade bestämt sig så gör jag en ny till mina sto (och givetvis även andras)...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 769
Senast: Snazzy_Millie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025