Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

-KL-

Söker förslag, eftersom det verkar bli bråk om att betäcka el ej... Vi ska då ha fölet själva isf.

Här är "monstret" i fråga. http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHistorik&hestId=476961

Min första tanke är faktiskt - varför i hela världen???? :confused:

Nu vet jag ju att det är lite annat som ligger bakom men om det skulle vara jag - NÄ.

OM jag ändå skulle betäcka skulle jag göra det med en hingst som verkat många år i aveln, känd för att leverera avkommor med bra psyke som presterar. Inte sikta på de populära hingstarna utan mer många startande som placerar sig.

Jag har däremot inget tips, utan det är bara en teori om vad som skulle kunna ge de bästa förutsättningarna från början.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Min första tanke är faktiskt - varför i hela världen???? :confused:

Nu vet jag ju att det är lite annat som ligger bakom men om det skulle vara jag - NÄ.

OM jag ändå skulle betäcka skulle jag göra det med en hingst som verkat många år i aveln, känd för att leverera avkommor med bra psyke som presterar. Inte sikta på de populära hingstarna utan mer många startande som placerar sig.

Jag har däremot inget tips, utan det är bara en teori om vad som skulle kunna ge de bästa förutsättningarna från början.

Nej jag vet, och jag förstår helt din tanke. Hittar inte ens en bra hingst på henne själv.. har nog med lusten att vilja göra det. PM:ar dig!
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Näe, jag är för chicken:D Men de som har stoet vill säkert ha den!
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Då jag nu fått veta av en vän att vi blivit omnämnda i detta forum med både bild på min dotter mm vill jag nu ge er alla ett svar på era frågor kring denna häst . Det är rätt att hästen kom till oss på livstids foder ,vi jag och min dotter avgudar denna häst . Jenny är väldigt speciel och har svårt att ty sig till flera personer och jag och min dotter har äran att vara en av dem som hon gillar. Både jag och min dotter har lätt för att ta henne men då någon annan ska gå in i hagen så vaktar hon vilket vi inte har sett som något bekymmer . Att Jenny skulle vara speciellt svår att hantera kan jag bestämt dementera då jag låtit flera av mina elever rida henne då hon aldrig har kastat av elller skenat med någon . Jenny behöver mycket kärlek då hon alltid vill att uppmärksamheten ska vara hos henne . Vi viste mycket väl om vad vi tog hem för häst,men vi har haft möjligheten att se till hennes behov och Jenny har aldrig farit illa hos oss . Jag ställde frågan till din mamma redan förra året om vi fick betäcka henne då det för oss hade varit roligt att ha något kvar och Jenny ligger oss varmt i hjärtat . Då vad det inga bekymmer , men när min dotter började hålla på med trav blev det tydligen en tagg i ögat på er. Att hon börjat med trav har en anledning pg att hon fått en skada i knät som ska opereras då hon vuxit färdigt . Jag skaffade då en vagn åt henne så att hon kunde köra och rida sina hästar i stället vilket passade bra . Du vet mycket väl anledningen till att min dotter var oförkämnd mot dig då hon i sammma veva varit utsatt för en våldtäckt och i det läget tyckte att alla i sin omgivning var dumma Detta skrivande om oss har nu lett till att jag tänker lasta Jenny och köra hem henne till er igen troligt vis midsommar helgen. Jag vill inte på något vis vara inblandad i att en fullt frisk häst avlivas ,genom att vi kan hantera så borde ju du/ni kunna det. Något bråk om att betäcka henne är inte aktuellt och jag vet mycket väl att man inte kan sätta vilken hingst som helst på henne .Jenny kommer alltid finnas med i våra hjärtan då hon gett oss och flera av mina elever som tidigare varit häst rädda ett minne för livet,många skrattt och mycket glädje . Lycka till med henne i fortsättningen och för guds skull avliva inte denna gudomliga häst
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Fast då är ju ändå frågan varför i hela friden man väljer att betäcka ett sto med denna bakgrunden? Inga tävlingsmeriter överhuvudtaget, fruktansvärt dålig stammad och en dåligt temperament (som du beskriver själv, jag tycker inte att en häst som är väldigt speciell och har svårt att ty sig till folk kan kallas ha ett bra temperament?), troligen blir temperamentet ännu värre när hon är i riktigt tävlingsskick, eller hur? Att betäcka en häst bara för att den ligger varmt om hjärtat tycker jag inte är en anledning om allt annat saknas, vilket det gör i det här fallet...

Vill man betäcka finns det otroligt mycket hästar som nästan skänks bort som man kan betäcka med som har både tävlingsmeriter och stam för det...
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Så du anser att det bästa är att ta bort en frisk häst för att "ägaren" har åsikter om den . Hur en häst är beror mycket på hur man hanterar den.Nu verkar det som att de själva är intresserade av att ta föl efter henne enligt tidigare inlägg ,såså illa kan hon ju inte vara.
Hon har aldrig varit någon tävlingshäst och kommer aldrig att bli ,men för den skull slutar man ju inte att hantera den.,eller?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Det är väl ingen som har påstått det eller? Nu var ju frågan om man skulle betäcka den eller inte, resten av ert gnabb får ni väl hålla för er själva? Men nej, en häst med dåligt temperament, som varit i träning men aldrig fått några tävlingsmeriter och rent ut sagt kass stam, en sån är det nog bättre att ta bort än att betäcka, JA. Om det är alternativen då...
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Jag skulle aldrig i livet avla på en sån märr. Det psyke du beskriver låter inte som nåt man ska riskera att föra vidare. Hur många märrar får en bestående humörsförbättring efter att de fölat förresten? De jag träffat på har blivit sig lika mom an fortsatt jobba med dem när ungen varit avvand. Och en märr som vaktar i hagen, kommer hon att låta nån människa gå nära avkomman?

Mödernet fullt av ickepresterande märrar med ickepresterande avkommor under 40 år och en hingst som knappt 30% kommit till start efter?

Sen tycker jag faktisskt att ni kan hålla era interna tvister utanför det här forumet, vad jag vet har jag inte sett bild på din dotter på Trav?

Det BitterAss skrivit är att nu vill betäcka - de äger hästen = att det inte bara är att dra iväg till hingsten med märren.

Sen vet jag väl inte om jag tycker att BitterAss inlägg tyder på att hon tycker det är så lämpligt att avla på märren? Vad BitterAss mamma tycker vet vi inte då hon inte hänger här.

Och om att ta bort eller ej, i vissa fall är det faktiskt sjysstare MOT HÄSTEN att ta bort en frisk häst än att den hamnar "runt hos folk" som inte förstår sig på den.
Och med det menar jag inte att ni inte skulle förstå hästen utan att ni intehar koll på vad som händer med den när den lämnat er.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Håller helt med ,strider emellen oss ska inte hållas på detta forum men du måste förstå att det är inte kul när folk ringer till mig och berättar att det finns inlägg från bitterass som handlar om oss med bilder osv . De kunde ha ringt även oss då hästen på pappret är deras och det är inte speciellt långt att åka till oss ca 30-40 mil för att hälsa på den någon gång då alltid är välkommna. Hästen har inget dåligt psyke den har varit felhanterad vilket är en himla skilnad.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Inte heller jag har sett någon bild på din dotter,det måste vara något missförstånd?
Vad gäller märren måste jag håll med om att den är ruskigt dåligt stammad och verkligen inte har i aveln att göra.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Håller helt med ,strider emellen oss ska inte hållas på detta forum men du måste förstå att det är inte kul när folk ringer till mig och berättar att det finns inlägg från bitterass som handlar om oss med bilder osv . De kunde ha ringt även oss då hästen på pappret är deras och det är inte speciellt långt att åka till oss ca 30-40 mil för att hälsa på den någon gång då alltid är välkommna. Hästen har inget dåligt psyke den har varit felhanterad vilket är en himla skilnad.

Nä jag förstår inte varför du lägger ut er dispyt för hela världen till beskådan (om nu hela resten av världen skulle kunna svenska.)

Nu sitter du ju och tycker vad "din" hästägare (så benämner jag årminstone ägarna till båda mina leasinghästar trots att jag faktiskt står som riktig ägare på båda) borde göra igen?

Som tur är ryker snart de här inläggen eftersom de inte har i en avelstråd att göra. :D
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Inte heller jag har sett någon bild på din dotter,det måste vara något missförstånd?
Vad gäller märren måste jag håll med om att den är ruskigt dåligt stammad och verkligen inte har i aveln att göra.
Avelsindex: 81
Född: 1999
Innebär att hon tillhör de 2,6% ston med lägst avelsindex i sin kull.
Bara 37 (av 2542 ston) har sämre index i hennes kull.

Däremot såg jag på ett annat forum att hennes moderslinje värderades som "medel" och tillsammans med en "låg/medel-prishingst" skulle den avkomman också värderas som "medel". Det råder alltså delade meningar om avelsvärdet.

Det kan ju finnas andra orsaker med avel, än att få en tävlingshäst. Är det en tävlingshäst man vill ha, så bör det finnas bättre alternativ. Är det en "häst" man vill ha, så spelar det ingen roll vilken hingst man betäcker med. Typ "billigaste" alternativet. Sedan är ju frågan hur det är med lynnet på stoet. Det råder tydligen delade meningar om det är arv eller miljö...men jag skulle inte chansa.

Hur eller hur, så hoppas jag att ni löser era tvister...och att ni inte gör det här. Lycka till!
 
Sv: Vilken hingst?

Vad vill ni ha ut av avkomman? Sälja eller behålla?
Vad har märren för styrkor och svagheter? Vad vill ni för bättra?
Vad har ni för prisbild? Ska hon betäckas i år? Det börjar ju bli rätt sent om man ska börja betäcka nu.
 
Sv: Vilken hingst?

Rätt sent är det väl inte?
Börjar man komma fram i till slutet av augusti är det väl det, kanske.
 

Liknande trådar

Trav Går lite halvt om halvt i tankar om att ev betäcka min Heidi i vår....Nån som har några ideer om Gift Kronos, So Perfect eller nån annan...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Buffe
·
L
Trav Vill ha lite feedback gällande val av hingst till mitt sto.. Vad tror ni om dessa val...
Svar
3
· Visningar
1 749
Senast: oki
·
Trav Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års. Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: johnpatrik
·
Trav Funderar på att ev skicka mitt sto till hingst. Hon är ostartad p g a virussjukdom som treåring och när hon väl var kvalklar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 855
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp