Okej, det ställer ju allt lite i proportion. Jag antar att du menar Breeders i Norge? Mina tankar runt det är att för att konkurrera i unghästklasser måste hästen ha riktigt vassa gångarter idag, samt matchas väl. För att placera sig måste den också vara lite högställd och modern exteriört. För att producera en sådan häst hade jag först sett till att stoet har en hög chans att producera en avkomma med tillräckligt bra gångarter, och sedan valt en modern hingst som matchade henne och min vision. Idag är det också viktigt att dressyrhästarna har tre bra gångarter, tiderna då skritten var mindre viktig är förbi.Tack för input! Nu är det inte tänkt att fölet ska säljas, men man vet ju aldrig med ekonomin och allting i dagens läge. Hoppas dock kunna ingå ett samarbete med en duktig dressyrryttare som kan rida och tävla den i alla fall från 3-7 års ålder, med sikte på Breeders etc. Men lite tidigt att planera för det nu kanske...
Tycker det känns hopplöst om inte hingstarna är gamla nog för att ha fått egna avelsindex, särskilt som jag inte är så insatt i dressyraveln... Gissar att om man känner de olika linjerna vet man bättre vad man kan förvänta sig.
Stoet är visserligen född 2002, så inte supermodern, men inte direkt omodern typ tycker jag (hon är väl 11-12 år på ridbilden, och 19 på bilderna med fölet - hittade tyvärr ingen bättre uppställd bild)
Av de du nämnt hade jag använt Fürst Romancier för hobby/temperament, Fürstenball om avelsmålet är Grand Prix och Freetown eller något i den stilen om målet är unghästklasser.
Ditt sto ser fin ut på bilderna, modern för sin tid som du säger. Har för mig att du vill ha Jazz fritt - hur skrittar stoet? Tittar du på tyskt för genomsläppligheten eller kan holländskt vara ett alternativ?