Hingstförslag till arabston?

Arabis

Trådstartare
Bara lösa spekulationer än, men vad betäcker man två arabston med? Med tanke på alla kostnader för att få fram/ registrera ren arab börjar tankarna skena iväg till att använda ngt annat. Vad finns det för fullblodshingstar godkända för angloavel? Ngt annat som kan vara intressant. Bara nyfiken just nu...

Sv: Hingstförslag till arabston?

Då jag inte vet vad det kostar att ta fram ett arabföl kan jag inte säga om det är billigare att välja någon hingst ur en annan ras.
Halvblodshingstarna kostar ju en del, mer specificerat finns på asvh´sida!

Tror att TS menar att det är dyrt att regga föl i arab, dyrare än i många andra avelsföreningar. Inte att hingstarna skulle vara dyrare att betäcka med.

Kilroy X (obs jag är inte helt opartisk här! =D ) då får du ju föl med lite mer arab i än fullblod....

Jo jag menade just detta. Sen kanske det kan finnas en efterfrågan av en " arab" modell större. Mitt hjärta brinner för distansen, & kanske kunde ngn korsning vara intressant för de lite större ryttarna???

På tal om annat, har en blivande tvååring ute på annons, grundhanterad, men inte mkt mer, ej uppbunden, ej åkt släp. Men dagligen ledd sen födslen, van vid täcke osv. Reggad, chippad & vaccinerad. Har satt ut henne för 25´, hade en intressent, jag kunde tänka mig att gå ner till 20`, men nej det var för dyrt. Vad är egentligen våra araber värda???

Om du just har distans i tankarna tycker jag ju att du ska välja en hingst som gjort just det.
En hingst som tex Kilroy är ju en bra brukshäst med mest inriktning på dressyr och ger stora föl.
Men det finns ju många hingstar som just går distans eller galopp....

Jag skrev nyss i en annan tråd om det här med arabavel och jag tycker någonstans att rasen "nedvärderar" sig själv genom att alla hingstar är "godkända". Jag tror att priserna hade varit högre och intresset större för hästar med bättre stammar om det varit högre krav på hingstarna som ska användas i avel. Att man tex. mer försökte efterlikna SWBavelns krav för godkänd hingst och SWBs olikfärgade papper beroende på godkändstam eller ej. Idag kan man ju betäcka hur som haver, vilket jag inte tror gynnar rasen. Jag anser att alla hingstar ska bedömas på exteriör och temperament och med ett ordentligt ridprov som visar deras ridbarhet. Idag handlar det desto mer om ridning än om utställning. När man får betäcka med vad som helst så sjunker priserna för folk vet till slut inte vad som är en "bra" eller "dålig" stam.

Tack för era synpunkter, åsikter & förslag...... Fler?

Håller med i det mesta som skrivits...

Det beror ju lite på vad du vill, men även ridponny eller welsh är ju alternativ om du kan tänka dig att avla ponnyer.

Vad jag vill..... Tjäna så mkt som möjligt, & betala så lite som möjligt=)...

Nej, men ta fram det som är efterfrågat, arab, ponny el "stor häst" e egentligen oväsentligt. Har två hyfsat bra ston, som just nu går i hagen, inte mår dom dåligt av det inte, men skulle jag ge dom en uppgift, så vore det för dom att återigen kliva in i mammarollen...

Därav bara lösa spekulationer, då inget är bestämt...

Tjäna så mycket som möjligt :angel: när det gäller avel borde man kanske istället sikta mot "förlora så lite som möjligt".

Men dina presumtiva föl kommer ju inte att födas förrän 2012 så kanske det är lättare att sälja då.

Hade jag haft ett arabsto så kanske Business x hade varit ett alternativ, men jag tror inte man tjänar något direkt. Men det hade nog blivit fina föl, förhoppningsvis väl lämpade för distans :)

Tja själv är jag väll lite "partisk"...
Men vi har tagit över ett arabsto (foder) som är betäckt med ridponnyhingst.
Ser med spänning fram emot resultatet.
Sedan kikar man på saluannonser så förefaller det som om "arabkorsningar" i ponnyformat är dyrare än renrasiga araber.
Även många av ridponnyhingstarna har arabblod tillbaka. så mitt råd prova en ridponnyhingst.
mvh Appe

Araber och Morgans har visat sig vara lyckade korsningar i USA, även inom distansen, det är numera är en registrerad ras i det landet.

Jag har ett föl efter Business som är heeeelt ljuvlig. :love:

Fin är han också. Lite utåttåad, men det har han av sin kära mor. ;)

Mamman är efter Eldorado-Mercur

Om dina ston bara går ihagen, men skall bli dräktiga för att få en uppgift, så kanske inte avel är det första Du skall tänka på.

Ställ Dig istället frågan; Vad har Dina ston att tillföra aveln? Egna meriter, exteriör etc. Vad har de lämnat för avkommor? Vad har de för blodslinjer m.m. m.m.

Eller kan Du hitta någon annan uppgift för dem:)

Jag hade nog funderat på en welsh-hingst. Har hört många säga att det blir fina ridponnyer av den kombinationen. Ska man få ut något för avkomman tror jag att man måste behålla den tills den är inriden och helst har debuterat på tävlingsbanorna också. Innan dess handlar det tyvärr om spottstyvers, vilken ras du än använder dig av till dina ston .... Och sparar du avkomman, rider in och tävlar så har du ju alla utgifter för den de åren .... Så tyvärr verkar hästavel mest handla om ideellt arbete numera, vet personligen inte hur det ska gå till för att man ska få någon liten lön för mödan!

Jag väntar faktiskt ett föl av den kombinationen till sommaren, ska bli så spännande! Fast där är det tvärtom, mamman är welsh och pappan arab.

Ang deras "vara, el inte vara" i avel så behöver vi inte disskutera det här, förutsätt att de har extriör & blodslinjer som är värda att föra vidare.

Jag tycker ivf att det finns sämre individer än mina som det avlas på;)

De är röntgade, CA testade & har prestation i stammen, även om de själva inte har gjort speciellt mkt.

Ja, man gör det ju inte för pengarnas skull.....

( Om ngn nu trodde det av att läst mina tidigare inlägg..., vi har hållt på med " hobbyavel" i ngr år nu & fått fram ett 10- tal föl, & inte e jag rik ivf......)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Derivata
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 752
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka