Hingsten Luxus!

Sv: Hingsten Luxus!

Kunde inte ha sagt det bättre själv :bow:, dock förstår jag att han inte gick igenom förra året (jämn o fin absolut, men det årets bristen, som nu är borta, var svår att väga upp), men att han gjorde det iår istället :)
Tror också att han kan komma lämna många trevliga, ridbara och snygga hästar för gemene man :).
Han kan nog komma passa många ston, enda man kan behöva ha i åtanke är att stoet möjligtvis inte själv har stor skritt med tendens till pass då det var det som han föll på första året, att han passade i skritt även medans han leddes. Iår visade han inget vilket i sig visar på bra utveckling (ridbarhet och läroförmåga).

Spännande att få se föl efter honom redan iår!
 
Senast ändrad:
Sv: Hingsten Luxus!

vilken typ av sto tror ni han kommer passa på? Vad är hans svagheter/resp styrka?

:laugh:
 
Sv: Hingsten Luxus!

vilken typ av sto tror ni han kommer passa på? Vad är hans svagheter/resp styrka?

:laugh:

Jag tror, med tanke på att både uppfödare och ägare är verksamma på forumet, att du knappast kommer att många få svar på frågan om svagheter. Men jag tänker mig på honom ungefär som Belamour. Kunde vara lättare i typen, mer elegant, och ha mer mekanik. Men har man ett sto som har mycket mekanik och ädelhet finns ju å andra sidan ingen orsak att välja en hingst som inte har det, eftersom det är egenskaper man gärna vill dubbla. Och bra huvud har ju de flesta godkända hingstar som tävlas numera.

Generellt skulle jag - oavsett hingst - vänta med att betäcka tills de första fölen har visat fram sig. Utbudet är så stort att det inte finns anledning att chansa, tänker jag.
 
Sv: Hingsten Luxus!

Jag tror, med tanke på att både uppfödare och ägare är verksamma på forumet, att du knappast kommer att många få svar på frågan om svagheter. Men jag tänker mig på honom ungefär som Belamour. Kunde vara lättare i typen, mer elegant, och ha mer mekanik. Men har man ett sto som har mycket mekanik och ädelhet finns ju å andra sidan ingen orsak att välja en hingst som inte har det, eftersom det är egenskaper man gärna vill dubbla. Och bra huvud har ju de flesta godkända hingstar som tävlas numera.

Generellt skulle jag - oavsett hingst - vänta med att betäcka tills de första fölen har visat fram sig. Utbudet är så stort att det inte finns anledning att chansa, tänker jag.

Hmm tack för att du svarade och jag förstår hur du menar/tänker men lite synd att folk inte vill/vågar/känner för att prata om svagheter hos individer oavsett vem det gäller då alla, människor som djur faktiskt bär på svagheter! ;) Det är ju inte att tala ner någon utan hur man själv upplever en viss sak el hur jag ska säga. Men hur som haver, jag förstår även tanken med att vänta in o se vad för föl som nedkommer av honom då vi har många verksamma hingstar.


Han är gudomligt fin i alla fall i mina ögon och jag hoppas på att få se mer av honom!
 
Sv: Hingsten Luxus!

Jag tror inte att Buke är ett sånt forum som undanhåller svagheter för att ägare och uppfödare finns här faktiskt. Så jag tror nog du kommer få svar på det.
 
Sv: Hingsten Luxus!

Jag tror inte att Buke är ett sånt forum som undanhåller svagheter för att ägare och uppfödare finns här faktiskt. Så jag tror nog du kommer få svar på det.

Där har du faktiskt helt fel, det är inte första gången en gammal populär användare har hingst i avel och på samtliga av dessa så blir diskussionerna väldigt vridna och inte lika rättvisa som på fristående hingstar.
Positiva reflektioner är ingen osäker att skriva men negativa bitar väljer de flesta att vara tyst om för att inte göra sig "ovän" med en användare de tycker om.

Så det är en sak man klart skall räkna med här inne att man får inte en helt oberoende diskussion om någon hingst som hör ihop med någon av användarna och då främst de "äldre" användarna, nya kan sticka in hakan och bli halshuggna.

Alla vet väl att klanka på någons häst är som att prata skit om deras barn ;)

Så vill man ha en helt ärlig diskussion om styrkor och svagheter ang dessa hingstar så får man vända sig till något annat ställe där inte ägare/uppfödare är involverade vilket alltså gäller alla hingstar som har anknytning till aktiva användare och inte bara specifikt denna.
 
Sv: Hingsten Luxus!

Victovie har ju t.ex tagit upp en svaghet, så uppenbarligen känner inte alla att dom måste "vara vän" med hingstägare eller uppfödare. Men om det stämmer det du skriver så är det ju synd. En hingstägare måste ju kunna se sin hingst svagheter och kunna avråda ston efter det. Jag hoppas förstås att det gäller även Luxus ägare. Vilket jag väljer att tro.
 
Sv: Hingsten Luxus!

Jag tycker att jag får ärliga svar om sånt som är obekvämt att höra här. Inte alltid kul, men nyttigt. Jag tror att hingstägaren också är medveten om de svagheter som finns.

Själv tycker jag det är jättetråkigt att alla helatiden avvaktar för att se vad det blir för föl efter en ny hingst, om alla gör det, hur f*n ska det födas några föl? Det handlar ju om att nya hingstar ska provas i avel.

Jag är jättebesviken att Chasmir inte användes mer, jag hade betäckt med honom om han funnits kvar, men tvekan och "vänta och se" mentalitet gör att unga förmågor sållas bort och kvar finns de gamla matadorerna och aveln går inte vidare...

Uppmanar till mer mod i aveln, våga satsa på en hingst du tror på även om den är ung!
 
Sv: Hingsten Luxus!

Det är en helt annan sak att en hingstägare själv uppger en svaghet hos sin hingst jämfört med att någon annan gör det speciellt om det kanske är något hingstägaren själv inte anser är en svaghet. Som du vet finns det lika många åsikter som det finns människor och smaken är som baken väldigt delad.

För övrigt var just Victovies inlägg ett bra exempel på att man inte vill skriva vad som helst eftersom jag läste inlägget innan hon redigerade det vet jag också att hon "fegade" och redigerade bort en åsikt efter hon postat det första gången.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingsten Luxus!

Uppmanar till mer mod i aveln, våga satsa på en hingst du tror på även om den är ung!

mm, och hur kul är det när fölet sedan inte går att sälja, och i slutändan kostar uppfödaren tredubbelt så mycket pengar som det går att ta ut i pris? Du får gärna chansa med nygodkända hingstar, och jag kan också tänka mig att göra det - om hingsten heter något i stil med Totilas, Jack Sparrow, Bretton Woods, Sezuan eller Apache. alltså är exceptionell i någon mån och dessutom har eftertraktade, unika blodslinjer. Att ha som mål att avla ganska medelmåttiga hobbyhästar som "alla" kan rida känns inte heller särskilt vågat, om jag nu får säga det. Då är det nog en bättre affär att helt enkelt låta bli. Dessutom har vi en annan faktor att vara försiktig med nya hingstar, och även exporthingstar för den delen, och det handlar om fertiliteten. Man vill ju gärna se att det blir något föl också.
 
Sv: Hingsten Luxus!

Victovie har ju t.ex tagit upp en svaghet, så uppenbarligen känner inte alla att dom måste "vara vän" med hingstägare eller uppfödare. Men om det stämmer det du skriver så är det ju synd. En hingstägare måste ju kunna se sin hingst svagheter och kunna avråda ston efter det. Jag hoppas förstås att det gäller även Luxus ägare. Vilket jag väljer att tro.

Nej, det har jag inte sett mycket av här, i ärlighetens namn. Snarare tvärtom.
 
Sv: Hingsten Luxus!

Jag såg honom på Eklunda, tyckte att han såg väldigt mogen och trevlig ut för sin ålder. Skickar med några bilder också

18.jpg


8.jpg


5.jpg
 
Sv: Hingsten Luxus!

Fast att inte kunna prata om sin hingsts svagheter är inte professionellt och jag vet att både Luxus ägare och uppfödare är professionella och väldigt ärliga. Det finns exempel på där ägaren frenetiskt försvarar sin hingst och sedan tycker att alla andra är jävla amatörer i tråd efter tråd efter tråd (oavsett vad tråden handlar om) men då är man inte professionell.
 
Sv: Hingsten Luxus!

Kanske dags att du läser vad som skrivs innan du svarar ? Det handlar inte om vad ägaren talar om, ägaren får för övrigt inte tala om sin hingst alls här inne längre, därav handlar det inte alls om vad ägaren talar om eller inte. Om du hade läst vad som skrivs så att hade du sett att det handlar om vad andra skriver för åsikter eller håller för sig själv för att ägaren/uppfödaren är involverade i forumet, det är samma sak med alla hingstar som har anknytning här inne oavsett om det är uppfödaren, ägaren, hingsthållaren eller seminimportören som är en gammal användare här inne. Det är knappast hingstägarens åsikter om sin hingst som TS efterfrågar det är andras åsikter.
 
Sv: Hingsten Luxus!

kl
Nu tror jag också att det är så att iom att hingstägare inte får skriva om sin hingst så gör det att folk är extra försiktiga. Vet andra hingstägare som tyckt det varit jobbigt att inte kunna få bemöta det som skrivs om deras hingstar vilket jag har full förståelse för.
Syftar inte på Luxus med det sista inlägget utan andra hingstar.

Sen tycker jag personligen att Luxus är mycket snyggare än Belamour!:D
 
Sv: Hingsten Luxus!

kl
Nu tror jag också att det är så att iom att hingstägare inte får skriva om sin hingst så gör det att folk är extra försiktiga. Vet andra hingstägare som tyckt det varit jobbigt att inte kunna få bemöta det som skrivs om deras hingstar vilket jag har full förståelse för.
Syftar inte på Luxus med det sista inlägget utan andra hingstar.

Sen tycker jag personligen att Luxus är mycket snyggare än Belamour!:D

ja, det kan jag hålla med om! Jag tänkte mer på psyke och rörelser. :laugh:
 
Sv: Hingsten Luxus!

Fast att inte kunna prata om sin hingsts svagheter är inte professionellt och jag vet att både Luxus ägare och uppfödare är professionella och väldigt ärliga. Det finns exempel på där ägaren frenetiskt försvarar sin hingst och sedan tycker att alla andra är jävla amatörer i tråd efter tråd efter tråd (oavsett vad tråden handlar om) men då är man inte professionell.

Klart att de är ärliga, ingen skulle väl påstå något annat. Jag tror att de flesta ägare och ryttare i åtminstone någon grad är förtjusta i sin egen häst på ett sätt som inte andra är. Det är ju inget konstigt.
 
Sv: Hingsten Luxus!

kl
Nu tror jag också att det är så att iom att hingstägare inte får skriva om sin hingst så gör det att folk är extra försiktiga. Vet andra hingstägare som tyckt det varit jobbigt att inte kunna få bemöta det som skrivs om deras hingstar vilket jag har full förståelse för.
Syftar inte på Luxus med det sista inlägget utan andra hingstar.

Sen tycker jag personligen att Luxus är mycket snyggare än Belamour!:D

Exakt kan tänka mig att de får sätta sig på händerna frustrerat muttrande över att inte få svara, blir samtidigt lite tokigt att de inte får skriva någonting.
En sak jag tycker är lite fel är tex om användaren hela uppväxten varit aktiv tex i sin årgångstråd så är det totalstopp för att ens visa en bild i den tråden efter ett godkännande, det är att gå lite för långt tycker jag. Men det är väl någon som missbrukat detta för reglerna stramades upp just gällande andra trådar för några år sedan.

Det gör ju också att vissa tidigare aktiva användare försvinner eller blir nästintill osynliga på forumet så snart de har en gdk hingst i stallet.
Många man saknar här på avel just pga det.
 
Sv: Hingsten Luxus!

Där tog tråden fart ja...;)

Ja lite så är det väl som nån skrev "mina barn andras ungar".. och innerst inne vill man ju försvara sina egna. Det jag upplever hos min häst, tycker kanske nån annan är helt upp åt väggarna..
Det jag sökte när jag frågade efter när ja frågade vilka ston han passade till, samt styrka/svagheter va ju så klart om han skulle kunna matcha delvis mitt sto om nån tryckte på vissa punkter, ex att hans styrka är en bra galopp och en svaghet en för kort dåligt ansatt hals,taskig trav el ngt.. ( obs!!! dåliga exempel tagna ur luften, men ni förstår nog hur jag menar!!
Skulle sen jag tex intressera mig för denna hingsten så pass att jag väljer honom för avel så kontaktar jag även ägaren för att höra hennes version om hästen.
För mig är psyket fruktansvärt viktigt. Både på sto och hingst.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: Willys
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp