Hingsten Luxus!

Sv: Hingsten Luxus!

Där tog tråden fart ja...;)

Ja lite så är det väl som nån skrev "mina barn andras ungar".. och innerst inne vill man ju försvara sina egna. Det jag upplever hos min häst, tycker kanske nån annan är helt upp åt väggarna..
Det jag sökte när jag frågade efter när ja frågade vilka ston han passade till, samt styrka/svagheter va ju så klart om han skulle kunna matcha delvis mitt sto om nån tryckte på vissa punkter, ex att hans styrka är en bra galopp och en svaghet en för kort dåligt ansatt hals,taskig trav el ngt.. ( obs!!! dåliga exempel tagna ur luften, men ni förstår nog hur jag menar!!
Skulle sen jag tex intressera mig för denna hingsten så pass att jag väljer honom för avel så kontaktar jag även ägaren för att höra hennes version om hästen.
För mig är psyket fruktansvärt viktigt. Både på sto och hingst.
EN svaghet kan kanske vara just det som tagits upp tidigare, att han haft passtendenser i skritten, det var ju det som sänkte honom förra året.
Jag har också för mig att jag sett någon avvikelse i benstället på honom, men det står säkert med i hans exteriöra beskrivning.
 
Sv: Hingsten Luxus!

Men det är väl svårt med "ärliga" svar - alla skriver utifrån sina ideal, sina kunskaper, sina preferenser.

Man kan väl knappt få "ärliga" svar när det är så mycket tyckande inblandat? Att en häst passar, kan alla se - så just det är ett dåligt exempel - det är ren fakta.

Däremot kan ju tio personer tycka att en hingst har en fantastiskt bakkärra medan tio andra inte är ett dugg imponerade. :laugh:
 
Sv: Hingsten Luxus!

Och mej faller han inte i smaken, på tok för mycket vitt (som Briar..) och för "slätstruken", inget wow. Smaken är som baken o tur är väl det :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hingsten Luxus!

Knapplån.

Såg några bilder på årets föl efter han (betäckte ju några efter att ha blivit godkänd oldenburg förra året). Tycker ser ut att ha fått sin fars resning iaf! Bara föl dock så allt kan ju hända...
 
Sv: Hingsten Luxus!

kl
Jag har varit och tittat på några av hans föl live, och jag är MKT imponerad av hur han har präglat dem, både typ, ben och framför allt gångarterna.
 
Sv: Hingsten Luxus!

*kl*

Jag har följt hans avkommot på fejan och dom är långt över förväntan! Han präglar ungarna med färg och tecken och de rör sig med en härlig lätthet. En av ungarna blev bedömd med en 10 för sin trav:).

Luxus fortsätter vara min favvohingst i SWB-aveln:).
 
Sv: Hingsten Luxus!

Jag följer också hans ungar med spänning och är riktigt frälst! Superfina föl! När jag väl har ett sto igen vet jag vilken hingst som står högst på listan. :angel:

Men jag är också fundersam på storleken, såg en som var STOR, men resten vet jag inte?
 
Sv: Hingsten Luxus!

Såg att det diskuteras hur stora avkommor Luxus CML får o då måste jag få berätta om mitt föl som nu är 8 månader. Långbent o stor, med mycket hingstkaraktär, mörkbrun (som en pralin ungefär:)) med liten bläs o strumpor på tre ben. Han blev premiumföl på Oldenburgs fölmönstring i somras.
Mitt föl, eller åring rättare sagt, har två systrar som båda är under 160. Mamman, efter Master, är 166 cm, men har alltså lämnat två små dockor med hingstarna Dday o Briar (detta var innan jag köpte henne). Att använda en hingst som inte var provad i avel är alltid ett rikstagande men efter att ha kollat Luxus mammas BLUP satsade jag på Luxus, som inte är så himla liten egentligen - 167. Luxus mamma ger storlek o jag vet att Florencio-hästarna växer sent (enligt ägaren till Nijhof). Som min prins utvecklas blir han 170 enligt alla beräkningar, o det är stort nog åt de flesta. Själv hade jag varit mycket nöjd om han stannade på 165.:) O det bästa av allt: prinsen har fått ett temperament som är helt fantastiskt. Coolare kille får man leta efter. Är så himla nöjd med honom o kan tänka mig en till likadan.
Såg på Luxus CMLs Facebook att det finns en ny film på honom: http://www.youtube.com/watch?v=DC1UPpt0Eg0&feature=player_embedded
 
Sv: Hingsten Luxus!

Åh vad roligt att höra att du är så nöjd med din "Luxusunge"!Vi väntar föl efter Luxus i april.Stoet är efter De Noir och har ett underbart temperament,sansad och trygg,dessutom oerhört rörlig och ridbar!Har hört så mycket gott om "Luxusungar" och om Luxus själv,så förväntningarna är stora nu!Har du visat din unge?Lycka till med honom och uppdatera gärna hur det går!
 
Sv: Hingsten Luxus!

kl

Vad fin han var på videon länkad ovan. Superfin, han har klart utvecklats kanon!
Visade min man videon och han trodde inte att det var samma häst som vi sett i somras.

Såg honom i Falsterbo och tyckte att han var fin men lite medioker. Det jag älskade var ryttaren! Såg ekipaget vid avskrittningen och ryttarinnan såg ut som "en miljon" - hon var så lycklig och SÅ glad ut. Underbart att se!

Luxus var fin men jag kommer ihåg hur supernöjd ryttarinnan såg ut!

Har sett ett föl (kommer inte ihåg mödernet...men det var gammal svensk stam tror jag) och den var superfin, långa ben - trevlig typ. Såg mamman och hon var lite "lastvagnstyp", grov och lite kortare ben. Fölet rörde sig mycket lätt och bogfritt, fin. Skulle gärna ha en sådan själv ;)

Summa sumarum - trevlig hingst som jag faktiskt tror på i aveln.
 
Sv: Hingsten Luxus!

:love::love::love: SÅ LÄCKER!!! tänk om man blev garanterad att avkomman såg lika dan ut :rofl:

Av avkommorna jag sett så är det snudd på nästan ;). Han präglar dom starkt! Håller med ovanstående talare, jag är mkt imponerad över hans avkommor i år - bättre än jag förväntat mig. Sånt kan man bara glädjas över!
Han har utvecklats massor och med rätt matchning tror jag att där finns så mycket mer att ta fram. Det var en upplevelse att få se honom med SS på ryggen på Unghäst-VM, eloge till ägaren som satte upp ett proffs under det stora sammanhanget :bow:


Som Mejram här ovan avslutar med - summa sumarum. Tror också efter denna första årskullen alltmer på Luxus inom aveln. Ser fram emot 2013 års kull föl.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingsten Luxus!

Hej!
Vad tycker ni om hingsten Luxus?, finns det ngt som träffat honom o vet hur han är i temperament osv.
Sj tycker jag att han är vacker men har ju dock bara sett bilder på honom.

Nån som har ngt att säga om honom?:)

Luxus är nog en av de vackraste hästarna jag har sett. Träffade honom live som åring och slogs då av hans mycket trevliga sätt.

Jag tror inte du kommer bli besviken om du använder honom till ditt sto!
 
Sv: Hingsten Luxus!

Vilken underbar fölunge,rör sej så stabilt och smidigt och hela tiden i "uppförsbacke",lyfter sina fyra ben hur lätt som helst!Mamman är ju också väldigt fin!Får vi en sån "unge" så blir man lycklig!
 
Sv: Hingsten Luxus!

Finns det fler som fått föl på Buke som kan säga något om eventuell storlek?
Har ett stort sto minst 175 (ej mätt efter 3 års) 8 år och jag funderar på Luxus till henne men är lite osäker eftersom man inte vet storleken på avkommorna. Vill inte ha en så stor i slutänden...
 
Sv: Hingsten Luxus!

Jag har fått fem Luxusföl 2012 och det är bara en som sticker ut lite genom att bli stor..

De andra följer sina mödrars storlek rätt bra och blir storleksmässigt vad man kunnat räkna med.
 
Sv: Hingsten Luxus!

Spännande.
Vet du om det finns fler föl filmer? Den som visas här är ju läcker.
Stoet jag har har gångartsdiplom å klass 1 i hoppning. e. Don Romantic ue. Cortez. Dock stor som ett hus men dansar fram på marken.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: Willys
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: L(i)FE
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 415
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp