hingstar med HÖG dräktighet!

Sv: hingstar med HÖG dräktighet!

tack för svaren. självklart är jag medveten om att stationen har stor del i hurvida stoet blir dräktigt eller ej, men med ett krångelsto kan det ju behövas en hingst med lite extra krut i... ;) speciellt såhär sent på säsongen.

Tornesch blir det nog.

Och jag som haft problem i år kan inte förstå varför man inte kan få svar på hur bra sperman är vid fråga - dvs hur många procent levande spermier brukar det vara efter kylning och transport? Borde man som hingstägare inte veta det (eller kunna ta reda på det?). Jag har fått svaret - sperman är bra, det brukar inte vara några problem, det brukar hänga mycket på seminstationen etc.etc.etc. Det klart att det hänger på seminstationen också men om inget lever i sperman när den ska in i stoet kan väl inte ens den bästa seminstation få stoet dräktigt?:devil:

Oj, vilket bra inlägg !!!!
Naturligtvis borde man kunna få ett svar på det om viljan ( och kvalite´n ) finns.

Efter transport kan ju vara knivigt för hingstägaren att svara på kanske (även om jag inbillar mig att de borde ha intresse av att ta rätt på det), men det borde ju seminstationen kunna svara på?

Allt INNAN skick ska ju hingstens hemmastation kunna svara på ja. Jag hade dock inga problem få fram de uppgifterna när jag frågade. Sen är det ju dock väldigt situationsberoende. Min dam fick två Akriboriskick (efter varandra, i samma brunst alltså) och det skilde sig en del hur det var när det ankom seminstationen. Inget av skicken var dåligt, det ena var VÄLDIGT bra, och det andra var BRA. Men ändock en skillnad.

Nu är det längesen jag jobbade på station, men jag har för mig att vi skrev på rapporten som skickades tillbaka till hingsten station vad motilitetn (om det nu är så det heter...) var när skicket kom fram. En annan sak att tänka på är att kolla om det skickas med tåg el flyg. De tågskick vi fick kom inte förrän dagen efter och det blir ju automatiskt fler som dör under den långa transporten. Kolla upp så att sperman kommer samma dag som hingsten tappas.

Ah när du säger det, när mitt sto kastade sitt foster så fick jag hennes 'journal' från seminstationen för att kunna skicka till försäkringsbolaget.

Bland papprena finns 'Journal över transporterad sperma', där hingsthållaren fyllt i en massa information. Bland annat tidpunkt för tappning, användmetod, initial motilitet, spädningsvätska, vad för sorts antibiotika, spädningsgrad, motilitet efter spädning, inseminationsdos, dosvolym, antal doser som skickats, transporttemperatur, transportsätt och tidpunkt när det skickades.

Sen finns också mottagarsignatur med datum och klockslag då min seminstation tog emot dosen.

Dessutom står datum och klockslag för insemination, samt motilitet vid seminering. Ser dock inte ut som om det ska återrapporteras på just den blanketten iaf, men kan ju funnits flera blanketter.

men iaf, den där blanketten visar ju tydligt det efterfrågade, dvs motiliteten i olika lägen.

(Och blanketten visar att motiliteten knappt sjönk av spädning, men däremot av transporten)

Efter transport kan ju vara knivigt för hingstägaren att svara på kanske (även om jag inbillar mig att de borde ha intresse av att ta rätt på det), men det borde ju seminstationen kunna svara på?

När jag skickar på vår hingst så packar jag ofta en transportbox, likadant som skicken, för att kunna kolla motiliteten dagen därpå.

Så det är inte särskilt svårt för hingststationerna att veta hur sperman ser ut, om man gör så.

Ck - smart. Fast det måste väl ändå finnas en felkälla om man gör så, det kan ju hända saker på vägen i 'verkligheten' så att säga?

Fast det är ju en smal sak för en hingstägare att helt sonika kolla med mottagarstationerna hur skicken klarar transport. Och när det gäller Akribori kunde inte bara hans station, utan även Flyinge svara i generella siffror vad han haft för motilitet, hur den klarat spädning och skick, och också dräktighetsprocent och så såklart.

Så om hingstägaren bara säger 'den är bra', skulle jag endera anta att den inte ÄR så himla bra egentligen, eller tycka att hingstägaren var tämligen ointresserad av hur resultatet blev bara han fick sälja sina skick så att säga.

Dock kanske det påverkar att Akribori INTE har språngavgift, utan dräktighetsavgift, vilket gör att sitta och skicka doser med kass motilitet blir ganska drygt för hingsthållaen. (Flyinge har ju även mitt under avelssäsong gått ut med att hingst X har dålig fertlitet/motilitet, och tagit den ur avel. Dvs de verkar inte bara ha god koll, utan ta ansvar med. Kanske pga att de är de, kanske ppga just det att de inte tjänar några pengar förrän märrarna blir dräktiga..)

Jag har absolut fått uppfattningen att det fortfarande är på det sättet att man från varje seminstation har skyldighet att kolla sperman när den anländer och återrapportera till hingsthållaren.

Den infon har jag åtminstone fått både från "vår" seminstation (som inte har hingst) och den station jag använt i år för ett av stona (som har flera hingstar på station).

Man kollar motilitet på station och rapporterar till hingst hållaren.
Jag sitter och tittar och "räknar" i mitt mikroskåp.

Sen är det inte sagt att alla hingstar med "dålig" motilitet inte får stona dräktiga...för i bland kan man faktiskt känna sig väldigt tveksam när man ser hur lite det rör sig. Och sen blir stoet ändå dräktigt...
Då blir man extra glad!!

//Tina

..glömde

Sen kan jag ju på min station inte svara på hur dräktigheten är på alla hingstar jag får frågor om .

Jag måste ju ha använt hingsten i fråga här hos mig...

Man vill ju inte komma med " jag har hört"....

//Tina

Ck - smart. Fast det måste väl ändå finnas en felkälla om man gör så, det kan ju hända saker på vägen i 'verkligheten' så att säga?

Det som kan hända är ju att lådan transporteras för varmt, eller blir liggandes i solen, så att temperaturen vid ankomst blivit högre än de rekommenderade 5 graderna.
Men det har jag nog aldrig varit med om.

Min tjej valde jag först Fetcher Ntill, hon tog sig ej så jag bytte till Hip Hopför att vara på den säkra sidan, och hon tog sig direkt ! :bump: :banana: Vet. sa att han hade mkt bra fertilitet.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 508
Senast: Blyger
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka