hingstar med HÖG dräktighet!

Evergreen

Trådstartare
helst utan språngavgift :angel: vilka finns det?
Hip-hop, Tornesch?

vilka hingstar har era "krångelston" tagit sig med direkt?
är det någon som har erfarenhet utav de två ovannämnda?

det blir stoets sista seminering i veckan, hon har inte tagit sig på de 3 tidigare försöken i sommar(samma hingst alla gångerna)

hjälp! :bow:

Sv: hingstar med HÖG dräktighet!

En stallkompis krångelsto (20 år) har tagit sig med Tornesch i år och mitt sto ( ej krångelsto) tog sig direkt med honom i år, jag har tidigare hört att han har bra kvalitet.

mitt sto krånglade rejält förra året... hon bara vägrade bli dräktig med sandakan. han har ju ändå bra kvalitet på sin sperma.
så sista försöket gjordes med qalle. mycket fertil precis som sin far quite easy. hon blev dräktig på sista fösöket. flyinge betalar man på 16 dagars dräktighet.
i år betäcktes hon naturligt med majim och hon blev dräktig på första fösöket(har nog aldrig hänt innan) :)

Vårt krångelsto tog sig på första försöket en seminering med Stokdals Livanos och vårt andra icke krångelsto tog sig också på första försöket med Livanos.

Enligt stationen ska han ha 100% dräktigt, det var ca 1 månad sen jag hörde det..

Ett annat krångelsto tog sig direkt med Tornesch förra året..

Santana 1111 hade hög dräktighet tror det var 85% förra året och ännu högre detta året (står på deras hemsida). Fast du kanske bara var intresserad av hopphästar?

Mvh

Tora

Qalle vet jag har haft hög fertilitet, men han tilltalade inte stoägaren.

Tora:
helst hopphingst ja, men vi är ganska öppna för förslag.
Santana har lite för kort rygg, stoet är ganska kortryggat.

Last Libertys dräktighet låg på 91% för några år sedan så han verkar också vara väldigt fertil! någon som vet om det har hållt i sig iår också? ;)

Corlensky borde väl ha hyfsat bra kvalité? han betäckte ju många ston förra året och fick väl en hög % dräktiga?

Dessutom så är ju Mynta dräktig med honom och henne har dom ju försökt få dräktig i ett par år :smirk:

Tornesch har bra sperma har jag hört, min förra dam tog sig på första semineringen med han, men hon var ju en redig frögurka så det är ju inte till så mkt hjälp. :angel:

KL
Jag har tidigare fått tips om Lambourghini och seminvet tycker att Acacio har väldigt bra sperma i alla fall (fast han har språngavgift...)

Min foderhäst har blivit seminerad med Richfield och trots hon hade vätska och blev spolad så blev hon dräktig på första försöket :)

Mitt sto krånglade hela säsongen förr förra året men när jag bytte till Cuper så tog hon sig direkt. han hade tydligen även lyckats få ett par riktigt krångliga ston dräktiga trots att de gått tomma ett par år.

Cuper har ju dock språngavgift.

Vår tog sig med Hip Hop i fjol, på första trots att hon är känt problemsto.

I år har vi seminerat med Jaguaren och ska kolla dräktighet på fredag. Då har den goa tanten haft såväl ordentlig livmoderinflammation samt förlossningsfång. Veterinären har gjort en jätteinsats precis som min plånbok som pungat ut åtskilliga tusenlappar på antibiotika. Dessutom kom seminavgiften idag och den var på ganska exakt 5000:- . Helt klart värt det om hon blir dräktig -vilket jag fått för mig att hon är.

Gira :banana:

Okeanos ska ha hög fertilitet. Mitt sto tog sig på bara en enda seminering. Nu är hon visserligen inget krångelsto.
Även Lambourgini ska vara bra, alla mina har alltid blivit dräktiga på första försöket med honom.

Fast det är stor skillnad på hög dräktighetsprocent och bra sperma!
Den höga dräktighetsprocenten ska vi nog snarast tacka skickliga seminstationer för, i väldigt många fall!

Det finns hingstar där både ägare och andra sprider ut att de ska ha så himla bra sperma, men när det väl kommer till kritan så är 40% levande spermier (eller ännu sämre, varav hälften rör sig framåt) vid ankomst till mottagarstationen en realitet...

Ärligt talat tror jag faktiskt inte att en hög dräktighetsprocent bara skulle ha att göra men bra seminstationer. De hingstar som har oförtjänt bra siffror på dräktighetsprocenten är försvinnande få och är oftast hingstar med få ston och en hemmestation som sliter hårt för att de få stona verkligen ska bli dräktiga.

Och jag som haft problem i år kan inte förstå varför man inte kan få svar på hur bra sperman är vid fråga - dvs hur många procent levande spermier brukar det vara efter kylning och transport? Borde man som hingstägare inte veta det (eller kunna ta reda på det?). Jag har fått svaret - sperman är bra, det brukar inte vara några problem, det brukar hänga mycket på seminstationen etc.etc.etc. Det klart att det hänger på seminstationen också men om inget lever i sperman när den ska in i stoet kan väl inte ens den bästa seminstation få stoet dräktigt?:devil:

Akribori har god fertilitet och dräktighetsresultat. Ingen språngavgift, utan dräktighetsavgift på 16 dygn eller vad det nu är, och sen levande föl.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 508
Senast: Blyger
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka