Hingstägare

Sv: Hingstägare

Det är ju precis så det är!
Stoets ägare betalar för att få stoet betäckt eller seminerat med hingsten. När stoet har blivit dräktigt så HAR hingstägaren fullgjort sin del av affärsuppgörelsen precis på samma sätt som att Icabutiken har fullgjort sin del av affärsuppgörelsen när du har betalt mjölken du plockade med dig från kyldisken.
Brukar du skylla på affären ifall mjölken surnat för att du glömde ställa in den i kylskåpet? Eller går du tillbaka och kräver ett nytt möjlkpaket om du tappar det så det går sönder ute på parkeringsplatsen utanför affären? Nej, jag trodde inte det va?
Då ska du inte heller skylla ett eventuellt förlorat foster på att hingsthållaren inte tar sitt ansvar... Hingsthållaren HAR uppfyllt sin del.
För den som tycker det är för mycket pengar att gambla med finns fosterförsäkringar att teckna.

Själv är jag överlycklig bara mitt sto blir dräktigt, skulle gladeligen betala ännu mer om det fanns dräktighetsgarantier...

Nej jag brukar inte skylla på Icabutiken att Mjölken /Grädden är sur om JAG glömt ställa in den i kylen !
Däremot så har inte Icabutiken gjort sitt när man sålt SUR grädde och frågan är då Surnade grädden på vägen hem ??
Det borde vara i bägges intresse att grädden håller hela vägen till mitt kylskåp och ska jag betala fullt pris innan den nått dit ?

Och detta är med tanke på trådskaparen som skulle betala både språng och levande föl i samma paket ?!

Hur gör ni med betalning?

Nu när jag letat hingst tycker jag det är lite olika, vissa tar språngavgift och sedan resten vid levande föl.
Vissa tar allt på en gång.

Nu när jag letat nordsvensk hingst har jag märkt att alla de jag kollat på tar allt betalt på en gång, jag skulle själv föredra språngavgift och sedan levande föl.
Hur gör ni och varför?

Är inte frågan denna som vi diskuterar ?
Och om jag förstått alla här så tycker ni att hingstägaren ska ta betalt för allt på en gång dvs levande fölavgift och språngavgift direkt vid hämtning av stoet ?

För hingsten har ju då gjort sitt ?

Man får ju vara tacksam att inte alla resonerar som du gör.
Att jämnföra stora miljonomsättande företag som Flyinge o Tullstorp med övriga privata hingsthållare är svårt. Det är bra att valfriheten finns att det finns dom som kan hålla hingst och inte ta betalt.

Men om ditt sto kommer hit och smittar mina hingstar med t.ex något luftburet och min hingstsässong är över, delar du den kostnaden med mig då?
Vi tar prover och löser licenser och håller våra hingstar till förfogande. Att samla en hingst för semin kostar en slant varje gång, att betäcka ett sto naturligt är inte förenat med någon kostnad varje gång.
Det är inte så att vi hingstägare sitter och roffar åt oss en massa lättförtjänta pengar, från frö till godkänd avelshingst har det kostat en slant på vägen att sedan göra iordning sin hingst för betäcknings sässongen kostar också en slant varje år.
Alla hingstar får inte 50-100 ston utan en del får 10 ston och det går med nöd o näppe ihop.
Ska dom hingstägarna som kämpar med lägre antal ston ta sina hingstar ur avel för att dom ska bära ett ansvar för stoet också hela vägen fram till föl.

Jag som hingstägare säljer inte levande föl utan jag säljer en tjänst d.v.s jag säljer en betäckning hur vida stoet blir dräktig eller inte kan jag inte riktigt styra över det enda jag kan styra över är att min hingst har godkända prover licens och att hans spermier har en god kvalite. Sedan är det sto ägarens ansvar att se till stoet och att hon är i ett skick att hon blir dräktig och kan behålla sitt foster.

Att sitta och säga att vi hingstägare är ansvariga för att ett föl SKA födas är väl att dra ansvaret en bit för långt.
Om du fick ha ditt sto under lika nogrann kontroll som hingstarna står under skulle nog chanserna öka att det blir fler föl födda.

Flera av mina hingstar har prover på sina spermier från Hollands universitet i Utrecht och där har dom innan licens i Holland fått lämna flera prover jag vet vid det till fället att t.ex mindre än 1% av alla spermier är abnorma eller skadade. Det är inte troligt att en abnorm spermie som är skadad vid leverans ska slå de andra 1000 miljoner spermier som semineras in i ditt sto och vara just den som befruktar ditt sto.
Jag kan nog garantera att spermien som tar sig in är helt frisk och det är något fel kanske med ägget eller att stoet har systor eller en liten infektion eller något annant som kan skada den friska spermien som vann loppet till ägget.

*kl*

Jag tror att många hingsthållare som har inte så dyra hingstar, ex shetland, nordsvensk, mfl ponny och kallblodsraser väljer att ta hela summan på en gång därför att det är inte så mycket pengar och därför att det faktiskt är en hel del merarbete att hålla koll på 45 eller 90 dagars dräktighet. Det är inte alla stoägare som ens dräktighetsundersöker sina ston, och det finns många hingsthållare som kräver pengarna direkt i handen innan stoet får lämna gården, just för att dom blivit brända och blåsta på pengar så många gånger.....

Tror att det skiljer sig ganska mycket mellan "halvblodsfolket" och oss som håller på med raser som är billigare, både i inköp och betäckningskostnad. Tyvärr är det oftast så att ju billigare det är desto fler "oseriösa"avlare råkar man ut för. Kostar det 2000 kr är det lättare att tänka Ja, vad kul med ett föl...... Kostar det 10 000 kr tänker man efter mer så är det bara.

Häls Embla

Man får ju vara tacksam att inte alla resonerar som du gör.
Att jämnföra stora miljonomsättande företag som Flyinge o Tullstorp med övriga privata hingsthållare är svårt. Det är bra att valfriheten finns att det finns dom som kan hålla hingst och inte ta betalt.

Jag som hingstägare säljer inte levande föl utan jag säljer en tjänst d.v.s jag säljer en betäckning hur vida stoet blir dräktig eller inte kan jag inte riktigt styra över det enda jag kan styra över är att min hingst har godkända prover licens och att hans spermier har en god kvalite. Sedan är det sto ägarens ansvar att se till stoet och att hon är i ett skick att hon blir dräktig och kan behålla sitt foster.

Att sitta och säga att vi hingstägare är ansvariga för att ett föl SKA födas är väl att dra ansvaret en bit för långt.
Om du fick ha ditt sto under lika nogrann kontroll som hingstarna står under skulle nog chanserna öka att det blir fler föl födda.

Flera av mina hingstar har prover på sina spermier från Hollands universitet i Utrecht och där har dom innan licens i Holland fått lämna flera prover jag vet vid det till fället att t.ex mindre än 1% av alla spermier är abnorma eller skadade. Det är inte troligt att en abnorm spermie som är skadad vid leverans ska slå de andra 1000 miljoner spermier som semineras in i ditt sto och vara just den som befruktar ditt sto.
Jag kan nog garantera att spermien som tar sig in är helt frisk och det är något fel kanske med ägget eller att stoet har systor eller en liten infektion eller något annant som kan skada den friska spermien som vann loppet till ägget.

Jaha då handlar det om att det hänger på stoet om det blir något fel på avkomman enligt dig och jag kan bara säga att även jag är tacksam att valfriheten finns med språngavgift och levande fölavgift !

Och jag väljer hellre än hingst med levande fölavgift och det är tur att jag har den valfriheten ;)

Nej jag brukar inte skylla på Icabutiken att Mjölken /Grädden är sur om JAG glömt ställa in den i kylen !
Däremot så har inte Icabutiken gjort sitt när man sålt SUR grädde och frågan är då Surnade grädden på vägen hem ??
Det borde vara i bägges intresse att grädden håller hela vägen till mitt kylskåp och ska jag betala fullt pris innan den nått dit ?

Och detta är med tanke på trådskaparen som skulle betala både språng och levande föl i samma paket ?!

Men när är hingsthållarens ansvar över enligt dig?
När du har en färdig svårklasshäst i boxen?
Skämt åsido...
När stoet är dräktigt på 40 dygn så är det INGENTING som händer därefter som kan härledas till hingsten!
Vi hingstägare kan ju inte gärna komma hem till stoägaren och ställa krav på hur de ska behandla/hantera sitt sto under dräktigheten, så varför ska vi ta ansvar för en situation som någon annan har kontroll över?
Precis som Rodde skrev så genomgår hingstar som verkar i aveln noggranna kontroller före, under och efter varje säsong, så att det skulle verka mängder av "problemhingstar" i aveln har jag svårt att se.
Ditt resonemang håller inte när du först tycker att vi hingstägare inte tar ansvar och delar risken fram till att fölet är fött och sedan hyllar Tullstorp för att de tar full betalning på 45 dygn.

Det konstiga är att stoägarna har två stycken nervösa skeden.
Den ena är om hon tog sig.
Och det andra är att hon fixar fölningen.

På vägen från spermie till föl är vägen lika lång som till ditt kylskåp.
Men då måste du ta vägen över både Indiska havet och Afrika.

Läser här varje år om alla sorters tester det dräktiga stoet ska exponeras för.
Tt.ex Föltester, stoet är med. Och andra visningar halvblod ska delta i.

Sånt är viktigt enligt sstoägaren.

ATT hon utsätts för virusabortsmitta, är skitsamma.
ATT hon står i inackorderingsstall med resande hästar, är skitsamma.

Att hon får åka släp eller annat stressmoment före dag 42 är skitsamma.
(detta är en viktig punkt när det gäller dräktighetsförlopp, men få verkar ha koll på detta utan märra får åka kors och tvärs på DRU kontroller m.m.)
Att hon inte vaccineras är skitsamma.
(dyrt med vaccin, finns inte 100 procent skydd, kan ha alllergi och gud vet allt man läser om)

Vidare när hon fölar:
Ungen klarar säkert av att äta själv, så kan dom göra i det vilda.
Jag ska ha märra föla ute för det är bäst.
(om sedan ungen rullar ner i diket var ju också skitsamma tydligen. Jag vet att det finns dom som har full koll på utefölningar så det är inte den gruppen jag vänder mig till nu)
Kunskap om simpla fellägen..finns den??
Hur många har inte stått med fölunge i säck?? Död??

Ska allt detta hingstägaren lastas för.
NEJ tycker jag.

AM

Tycker det är helt naturligt att man betalar för betäckningen/ semindosen precis som man betalar för allt annat man köper!
Språng-/ dosavgiften betalar man ju för att få jobbet utfört! Jag menar hingsten står till tjänst med sina spermier - det är det denna avgift är till för! Hur mycket man sedan anser att den är värd är ju upp till varje hingstägare...
MEN, det är också förenat med stora kostnader och framför allt RISKER att ställa sin hingst till förfogande! Som någon skrev kan det ju komma in både den ena och den andra smittan via stona, samt skaderisken på hingsten vid naturlig betäckning. Denna risk slipper dock hingstar på semin då de tappas på annat ställe och aldrig behöver ha direktkontakt med stoet.
Någon tyckte det inte var någon kostnad per språng för naturlig betäckning - utan det kostade mer att få seminhingstar tappade. Håller inte med där riktigt! Har man hingsten på naturlig betäckning har man VÄLDIGT mycket mer jobb vid varje betäckning! Stoet ska tvättas före och efter språng, hingst och sto ska skyddas så mkt det går, det blir betydligt fler språng för hingsten - det tar mer på honom. (Vid semin får man väl en dos - tar hon sig inte får man köpa en till, eller??) Man behöver också vara minst två personer varje betäckningstillfälle.
Vart är stoägaren vid allt detta jobb?? - Och sedan vill man inte betala för jobbet!??
Att man sedan oftast tar MINDRE betalt i språngavgift för en naturlig betäckning än för en semindos tycker jag egentligen är konstigt! Vid semin tillkommer ju också seminering och stationsavgift för att få det jobbet utfört!
Vad det gäller att man sedan ska betala levandeföl - dräktighetsavgift - är väl också helt ok för dyrare hingstar. När man vet att stoet är dräktigt så har hingsten gjort det den anlitats till att göra! Sedan är det bara att hoppas att resterande dräktighet förlöper normalt! Det är det INGEN som kan rå över! Man vet konstaterat att stoet var dräktigt vid den tidpunkt man ska betala - det är väl inget konstigt med det!? Är man gravid så är man - det finns ingen att skylla på om det går snett sedan!

Kl..

Funderingen är varför fler och fler hingstägare väljer att ta betalt i "förskott"..på ridhingstavdelningen..:crazy:

Så var det inte "förr" i tiden.

Måste ju finnas en giltig orsak till detta.

AM

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker?

"Förr i tiden" betalade man enbart språngavgift på halvblodshingstar, oavsett om stoet blev dräktigt eller inte.
Fast du tänker kanske inte lika långt tillbaka i tiden som jag;)

Tänker på 70 talet..

Har för mig att det betalades vid levande föl..
Typ 400-800 kronor.. :D

Men du har nog rätt. Det var nog vid språng..

AM

Nu tror jag att du inte är speciellt insatt hur det går till att samla en hingst för semin.
Det är betydligt enklare att betäcka ett sto naturligt! Kostnaden för naturlig betäckning är 0 om du inte köper nya benlindor varje gång du lindar benen.
Man lindar vanligtvis benen även på en seminhingst.
man är två när man samlar, minst ska det vara teaser sto behövs en till att hålla stoet också.
Till "lösvaginan" behövs nytt material vid varje hopp, som kondom, vaselin mjölkfilter etc etc.
När man sedan har spermierna i "burken" ska man kolla allt i microskåp och då går det år saker till det, sedan ska koncentrationen kontrolleras och då behöver man sterilt vatten och engångsprovrör sedan ska man räkna...
För att sedan kunna skicka spermier eller förvara dem behövs spädningsvätska och det är oftast Kenny ca 100:-/påse + sterilt vatten som räcker till 1 dl spermier.
När du sedan har gjort klart allt som har med sperman att göra har du säkert betäckt flera ston naturligt!
Har du egen semin station tillkommer allt för att seminera stoet, har du inte det utan du måste köra din hingst till en station och samla den där, då tar den stationen förmodligen hela språngavg som avg för att göra jobbet åt dig.
Att inköpa material till att kunna samla sin hingst går på ca 30-40,000:- kr med värmeskåp, microskåp bock, colorado etc.
Ska du sedan ha seminspilta tillkommer en sådan.

Att ta sin hingst och gå ut och betäcka naturligt är det billigaste sättet att betäcka ett sto på! Så när en seminhingst tar 1500:- i språng och en som är på Naturligtbetäckning tar lika mycket är det en väsentlig skillnad i de olika hingsthållarnas kostnader.
Sedan kan ju en seminhingst få flera ston på samma språng, men då vill det till att det är en hingst som är populär och har många ston.
Vi har hingst både på semin o på naturlig betäckning.

Vid semin får man inte köpa en ny dos om stoet inte tar sig! Det är oftast bara vid frys det är så.

Mina hingstar betalar man en engångssumma för och sedan kan du seminera hela säsongen, se ovan.

Tack till Rodde för beskrivningen av hur mkt jobb det är med semin.

Vi har i år

3 st Ridponnyhingstar (semin)
1 st Sek B Welsh Naturlig betäckning
1 st Halvblodshingst (semin) Cairo 869

I mina gamla hingstkataloger står det att det var vid språng så jag antar att det var så. Var själv inte med på den tiden;)

När du sedan har gjort klart allt som har med sperman att göra har du säkert betäckt flera ston naturligt!
Har du egen semin station tillkommer allt för att seminera stoet, har du inte det utan du måste köra din hingst till en station och samla den där, då tar den stationen förmodligen hela språngavg som avg för att göra jobbet åt dig.
Att inköpa material till att kunna samla sin hingst går på ca 30-40,000:- kr med värmeskåp, microskåp bock, colorado etc.
Ska du sedan ha seminspilta tillkommer en sådan.

Att ta sin hingst och gå ut och betäcka naturligt är det billigaste sättet att betäcka ett sto på! Så när en seminhingst tar 1500:- i språng och en som är på Naturligtbetäckning tar lika mycket är det en väsentlig skillnad i de olika hingsthållarnas kostnader.
Sedan kan ju en seminhingst få flera ston på samma språng, men då vill det till att det är en hingst som är populär och har många ston.
Vi har hingst både på semin o på naturlig betäckning.

Nu är du lite enkelriktad i ditt resonemang...
En hingst på semin har i stort sett bara fördelar gentemot en på naturlig betäckning.
När det gäller kostnader så ser de flesta till att ta betalt för tappningsavgifter av varje sto.
Du räknar inte med riskerna vid naturlig betäckning. Hur ska man sätta en prislapp på att riskera sin hingst? Det är just det man gör varje gång han hoppar på stoet - du som har egen hingst vet ju det.
Inköp av material såsom bock osv är långsiktiga investeringar som du slår ut på ett stort antal år, du sliter ju inte ut den på en säsong direkt.
När man tar 1500 kr i språngavgift vid naturlig så är det bara ett sto som betjänas med det faktiska språnget! En seminhingst kan med samma språng betjäna tjugo ston - vad är mest ekonomiskt?
Om det vore så att det är bäst ekonomi i att ha hingst på naturlig så skulle det inte finnas AI, Money makes the world go around ;) .

Nu talade vi inte om riskerna, det är inte helt riskfritt att hoppa på bock. Det är p.g.a riskerna vi har våra hingstar på semin då vår hingst på Naturlig betäckning är svårt sönder sparkad av "glada" ston. Men man ska veta att det inte heller är riskfritt för stoet att betäckas naturligt.
Men det är få hingstar som servar 20 ston vid varje hopp på bocken.

Min beskrivning var mest för att om man inte är insatt så tror folk att det är bara att samla hingsten sen är det klart, som den sa som jag svarade, det är mycket jobb med att betäcka naturligt man måste tvätta stoet och linda benen på hingsten!
Det är oehört mycket jobb med att samla en hingst på bock det ska man inte underskatta.

Du har helt rätt i att det är mycket jobb med semin, och det är ju inte minst mycket mera noggrant med hygienen!
Grattis till Cairo, hoppas att ni får en bra säsong.
Har du förresten hört av ngn från seminkursen?

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 060
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
628
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V