Hingstägare

Lycanthrope

Trådstartare
Hur gör ni med betalning?

Nu när jag letat hingst tycker jag det är lite olika, vissa tar språngavgift och sedan resten vid levande föl.
Vissa tar allt på en gång.

Nu när jag letat nordsvensk hingst har jag märkt att alla de jag kollat på tar allt betalt på en gång, jag skulle själv föredra språngavgift och sedan levande föl.

Hur gör ni och varför?

Sv: Hingstägare

det beror nog mest på hur stora pengar man pratar om
Hos shettisarna är det vanligast att man bara tar språngavgift, där kostar det mellan 1000-2000 kr + moms (oftast) och SHavgift totalt. Några har levande fölavgift och vissa tar fölavgift bara om det blir ston. Det finns hingstägare, vad jag förstått, som haft problem att få ut de sista pengarna...

Finns mängder av trådar om detta.

Jag resonerar så här.

Hingstägaren levererar semin. Stoet blir dräktigt. Där är hingstägarens jobb klart så att säga. Om något händer under dräktigheten så är det ju inte hingstägarens fel. Varför ska hingstägaren stå för den kostnaden?

Samtidigt så är det en risk med avel. Allt kan hända. Dessutom så vill ju varje hingsthållare lika mycket som stoägaren att det ska bli ett föl. Därför väljer vissa hingstägare att vara med på en del av den "risken" som dräktigheten är. Genom att ha levandeföl-avgift.

Vi tar 60% av den totala kostnaden vid betäckning. Då får man seminera hur många brunster man vill. Är stoet konstaterat dräktigt betalar man resterande 40 % vid 70 dagars dräktighet. Det tycker jag är en helt rättvist.

Sen finns det lika många olika system för detta som hingstar!

Finns mängder av trådar om detta.

Jag resonerar så här.

Hingstägaren levererar semin. Stoet blir dräktigt. Där är hingstägarens jobb klart så att säga. Om något händer under dräktigheten så är det ju inte hingstägarens fel. Varför ska hingstägaren stå för den kostnaden?

Du anser då att jobbet är gjort är det igentligen bara stoägaren som ska stå för den *chansningen* och hingstägaren får ut sina pengar OCH vad säger att stoet kastar fölet för att det är fel på stoet ?
Eller kan det vara för att fölungen/fostret är sjuk eller missbildad då har INTE hingsten gjort sitt !

Visst med en sjuk spermie men jag köpte en frisk simmare !?

Tycker att det borde vara delad vårdad om betalningen tills det födds en livskraftig fölunge dvs levande fölavgift !

Mvh Mia

Tycker att det borde vara delad vårdad om betalningen tills det födds en livskraftig fölunge dvs levande fölavgift !
Mvh Mia

Håller inte riktigt med dig.
Det finns alldeles för många stoägare som dräller bort sina föl i både virusabort och total okunskap vid fölning.
Och det har hingstägaren ingen del i.

AM

Jag tycker nog att språng betalar man vid språnget, speciellt då det är semin för det är inte helt kostnadsfritt att samla sin hingst. 90 dygn är väldigt rimligt då det ska mycket till för att något ska hända efter 90 dygn och det kan väl knappast ha med hingsten att göra. Vi har språng + 90 dygn. Men vi har samtidigt betäckt ett sto med hingst från annan station och dom har hela avgiften på 45 dygn, helt ok enligt mig.
Vi som håller hingst, hur långt sträcker sig vårt ansvar kontra den som betäcker sitt sto?

Läs Nafayettes resonamang. Det är inte hingsthållarens fel om stoägaren väljer att ha stoet uppstallat tillsammans med tävlingshästar, fortsätta åka och träna osv.

Men läs också hur vi gör, vi väljer att dela risken genom en 60-40-betalning för stoägarens skull!

Läs Nafayettes resonamang. Det är inte hingsthållarens fel om stoägaren väljer att ha stoet uppstallat tillsammans med tävlingshästar, fortsätta åka och träna osv.

Men läs också hur vi gör, vi väljer att dela risken genom en 60-40-betalning för stoägarens skull!

Jag tänkte inte på om de
stoägare som åker och tränar eftersom jag själv har mina ston hemma och jag ser till att inte träffa andra hästar under dräktighet i den mån det går .

Sen har inte alla den möjligheten att ha det som jag gör i mitt stall.

Men jag kan ändå inte se att hingstägaren bara kan säga att min hingst har fått ditt sto dräktigt och då har man fullgjort sitt åtagande !?

Fölen som kastas virusabort ,missbildningar eller handlar det enbart att detta har med stoet att göra ,att det är stoets FEL att den kastar ?

Vet inte om jag är ute och cyklar men samtidigt känns det som att det enbart är stoägaren som får stå för dessa kostnader som man sen inte i allafall kan råda på ?

Men vem vet jag kanske ändrar mig om jag en dag själv blir hingsthållare .

Vidare kan man även se till då att som man har på Flyinge 16-17 dagars dräktighetsavgift/språngavgift torde vara mer rimligt att betala hingstägaren *när *stoet är dräktigt och sen en 90 dagars avgift då har man delat lite på risken .

Men då kommer man till *problemstona* eller till *problemhingstarna* så hur man en vänder och vrider på saken så har det 2 sidor .

Mvh Mia

Senast ändrad:

Jag kör endast stpångavgift då det inte rör sig mer än 2000kr men då har vi garanti att stoägaren får komma på gratis språng nästa år om hon inte tagit sig år 1 gäller dock inte om stoet kastat under höst o vinter.
Vår ena hingst som kommer att säljas i höst har vi delat upp avgfterna på.
1000 kr språng + alt 1 2000kr 90 dygn el alt 2 3000kr levande föl. Detta för att vi inte har någon garanti på honom.

Språngavgift är ju ändå en betalning för att hingsten släpper till sin sperma. Oavsett om det är handbetäckning, fribetäckning el semin så är det ett visst jobb med det hela. Många sto ägare glömmer bort allt pappersarbete och avgifter som skall betala in som vi hingstägare får hålla reda på.

Jag säljer tjänsten att mina hingstar betäcker stona. Vi har som mål att alla ston ska bli dräktiga, annars slår det tillbaka på oss själva och framförallt hingstarn. Det känns som att en del stoägare snart kräver betalt för att de ställer upp med att riskera sina ston för att våra hignstar ska få sina avkommor..........

Senast ändrad:

Men snälla nån, det är väl ingens FEL om ett sto kastar eller fölet är missbildat?! Säger du samma sak om en kvinna får missfall eller föder ett missbildat barn, att det är hennes eller pappans FEL?! :eek: Defekta spermier har inte en chans att befrukta ett ägg eftersom de friska simmarna klår dem redan innan upploppet. En hingst med defekta simmare används inte i avel. :crazy:

Mitt ena sto kastade för knappt två veckor sedan, moderkakan hade lossnat. Det är tyvärr sånt som händer, men inte 17 är det fel på varesig henne eller hingsten för att vi hade otur. :mad: Hade fölet dött pga missbildning så är inte heller det stoet eller hingstens fel utan det är sånt som händer! Alla dräktigheter/graviditeter slutar tyvärr inte med en livskraftig avkomma, utan att det är någons "fel". :cool:

Men snälla nån, det är väl ingens FEL om ett sto kastar eller fölet är missbildat?! Säger du samma sak om en kvinna får missfall eller föder ett missbildat barn, att det är hennes eller pappans FEL?! :eek: Defekta spermier har inte en chans att befrukta ett ägg eftersom de friska simmarna klår dem redan innan upploppet. En hingst med defekta simmare används inte i avel. :crazy:

Mitt ena sto kastade för knappt två veckor sedan, moderkakan hade lossnat. Det är tyvärr sånt som händer, men inte 17 är det fel på varesig henne eller hingsten för att vi hade otur. :mad: Hade fölet dött pga missbildning så är inte heller det stoet eller hingstens fel utan det är sånt som händer! Alla dräktigheter/graviditeter slutar tyvärr inte med en livskraftig avkomma, utan att det är någons "fel". :cool:

Jag har inte sagt så men om man resonerar att hingsten har gjort sitt när stoet är dräktigt så finns det ju flera faktorer som inverkar på resten av dräktigheten !

För härmed verkar det som man friskriver sig när man som hingstägare säger att hingsten *gjort sitt*

Det är det jag reagerar mot !

Vidare håller jag på Tullstorp med sin 45 dagars dräktighet eller Flyinge med 17 dagars avgift samt att man får välja 90 dagar eller levande föl ..

Mvh Mia

Men hur kan hingsten påverka resten av dräktigheten menar du då? Den har ju gjort sitt och har inget mer med varesig sto eller dräktighet att göra. Visst är det trist som stoägare att förlora ett föl, men det har inget med hingsten eller hingstägaren att göra.

Det handlar ju inte om vem som är ansvarig för vad utan jag ser det som en affärsuppgörelse på vilka vilkor man "köper" tjänsten från hingstägaren

Men hur kan hingsten påverka resten av dräktigheten menar du då? Den har ju gjort sitt och har inget mer med varesig sto eller dräktighet att göra. Visst är det trist som stoägare att förlora ett föl, men det har inget med hingsten eller hingstägaren att göra.

Men det kan ju även vara defekter på dvs embryot eller att bebis/fölet föds med defekter och detta handlar ju inte om att stoet har blivit utsatt på något sätt .

Det jag menar för att hingstägaren har leverat spermier och stoet är dräktigt så vet man inte varför stoet kastar om det handlar om en missbildning eller vad det nu må vara .

Och det handlar inte om vems fel det är eller inte .

Men med resonemanget att hingsten fått stoet dräktigt så kan man inte garantera att man fått en frisk simmare;)

Annars är det alltid stoets fel att det resorberar eller kastar !? För hingsten har ju gjort sitt och det är detta jag reagerar på .

Mvh Mia

Tycker att det är självklart att hingstägaren ska ta ut en avgift när "jobbet görs" oavsett metod. Det är sen det blir klurigt.
Det är många som tar 90 dagars och många som tar levande föl avgift.
Varför inte dela upp två på tre poster?
Det blir mindre tungt för stoägaren när räkningen kommer och risken är mer fördelad på hela perioden.
Betäckt= en tredjedel, hinsten har gjort sitt och får betalt för jobbet.
45/90 dagar dräktig= en tredjedel, stoet borde nu gå hela vägen.
levande föl= en tredjedel, resultatet säkerställt, alla nöjda.
Tankar?

jag är säkert inne på fel spår men jag tycker inte det spelar nån roll när man betalar.
Man väljer det som passar en, antingen vid 45 resp 90 dygn och en fosterförsäkring så OM det går åt skogen så har man medel till en ny betäckning, eller levandeföl avgif och OM det går åt skogen så har man ingen avgift att betala.
Att det kan bli missbilndingar och dylikt det är bara att ta det kan man aldrig skydda sig emot.
Det var det jag vill säga:o

Fast det jag vänder mig emot är just att det skulle vara någons "fel" att man inte får ett levande föl. Missbildningen sker ju nån gång under fosterstadiet och behöver varken bero på stoet eller hingsten utan är slumpen, något som går snett vid celldelningen.

Självklart är det enklare för mig som stoägare att inte behöva betala förrän jag har ett levande föl vid stoets sida, nu ska jag istället sitta och leta kvitton och fixa med alla papper till försäkringsbolaget då vårt efterlängtade föl dog, men det är ju enbart pga merjobbet för min del, fölet får jag ju inte tillbaka oavsett när det betalades. :(

Jag har inte sagt att det är någons fel !!!

Jag tycker det är fel att hingstägarna anser att är stoet dräktigt så har dom gjort sitt !!!
För det kan vara saker med avkomman som inte spelar någon roll vems fel det är för det finns inget fel att SKYLLA på någon men jag anser att hingstägaren ska inte bara kunna säga att hingsten har gjort sitt för stoet är dräktigt och då kan man ta betalt oavsett om detta gäller 45 dagar eller 90 dagar så anser JAG att levande fölavgift är det som är mest okey för då har man fått en levande förhoppningsvis frisk fölunge !

Vet inte om jag skriver illa till dig och varför du hakar upp dig på vems fel det skulle vara !

Det handlar ju inte om vem som är ansvarig för vad utan jag ser det som en affärsuppgörelse på vilka vilkor man "köper" tjänsten från hingstägaren

Så ser jag det också. Det är en fri marknad och jag som stoägare väljer en hingst med de villkor jag vill ha. Får jag inte det väljer jag en annan hingst. Vill jag absolut ha en viss hingst med villkor som inte tilltalar mig får jag antingen försöka förhandla mig till det jag vill ha eller acceptera villkoren.

Jag tycker det är fel att hingstägarna anser att är stoet dräktigt så har dom gjort sitt !!!
Det är ju precis så det är!
Stoets ägare betalar för att få stoet betäckt eller seminerat med hingsten. När stoet har blivit dräktigt så HAR hingstägaren fullgjort sin del av affärsuppgörelsen precis på samma sätt som att Icabutiken har fullgjort sin del av affärsuppgörelsen när du har betalt mjölken du plockade med dig från kyldisken.
Brukar du skylla på affären ifall mjölken surnat för att du glömde ställa in den i kylskåpet? Eller går du tillbaka och kräver ett nytt möjlkpaket om du tappar det så det går sönder ute på parkeringsplatsen utanför affären? Nej, jag trodde inte det va?
Då ska du inte heller skylla ett eventuellt förlorat foster på att hingsthållaren inte tar sitt ansvar... Hingsthållaren HAR uppfyllt sin del.
För den som tycker det är för mycket pengar att gambla med finns fosterförsäkringar att teckna.

Själv är jag överlycklig bara mitt sto blir dräktigt, skulle gladeligen betala ännu mer om det fanns dräktighetsgarantier...

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 060
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
628
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V