Kookaburra

Trådstartare
Hur är det egentligen att ha en hingst i samma stall som ston? Om han får gå i en egen rasthage, hur stor är risken för att han då under brunst ska röja sönder hagen och försöka komma in till stona? Jag förstår ju att detta givetvis är individuellt - men här i sverige är det ju mycket ovanligare med hingstar och jag har aldrig erfarit hingstar i ett stall med ston tidigare. Det verkar ju vara näst intill omöjligt att få stallplats för en hingst i ett "vanligt" stall - ingen vill ju ha dem :(.

Hur ser era erfarenheter ut?

Sv: Hingst.

enligt min erfarenhet ingen risk alls. däremot sprängde STONA staketen och försökte ta sig in till hingsten, helt galna var dom vid brunst.

:cool:

enligt min erfarenhet ingen risk alls. däremot sprängde STONA staketen och försökte ta sig in till hingsten, helt galna var dom vid brunst.

:cool:

Jag kan bara hålla med dig. En hingst som inte går kvar på två eltrådar bör inte ens vara hingst.

Min klapphingst har inte vållat några som helst bekymmer när vi hade hans dotter i stallet, dom stod till och med grannar i stallet för att vår gammelgubbe inte alls ville stå i mittemellan boxen.

Visst kunde han verka intresserad när hon var brunstig, men dock inte värre än att pep liteoch krökte extra på nacken.

Vad gällande hagarna så var det aldrig något bekymmer, han var med sin kompis i en hage och gammelgubben och stoet i sin hage, inga alls problem.

Jag skulle inte tveka att erbjuda stallplats åt en hingst, om den var hyfsad i hanteringen såklart.

Kan du inte hitta ett stall med bara valacker? Jag kan inte ens ta emot valacker till mitt stall, enbart ston pga att jag har ett sto som blir galet brunstig så fort hon ser en valack. En hingst hade jag definitivt inte tagit emot.

Det är ett stort ansvar att ha en hingst i ett stall och nog sjutton förekommer det att hingstar spränger allt som finns ivägen för att ta sig till stona, även om det är ovanligt.
Jag förstår verkligen alla stallägare som inte vill ta emot hingstar som inhyrningar. Det är ju inte bara stallmiljön och hagarna det handlar om utan även närmiljö och hantering.

Det är alldeles för många som underskattar hingstar och deras hormonellt styrda drifter.

VARFÖR ska du ha kvar den som hingst? Avelshingst? OM inte så är det betydligt bättre för alla parter om den är valack...

Min uppfattning är att ska man ha hingstar så bör man nog ha ett eget stall att ställa dem i, så att man kan ta det fulla ansvaret själv.

Jag tar heldre in en hingst i mitt stall än en pisse märr som gapar och lever jäkel då hon brunstar.

Det är ett stort ansvar att ha en hingst i ett stall och nog sjutton förekommer det att hingstar spränger allt som finns ivägen för att ta sig till stona, även om det är ovanligt.
Jag förstår verkligen alla stallägare som inte vill ta emot hingstar som inhyrningar. Det är ju inte bara stallmiljön och hagarna det handlar om utan även närmiljö och hantering.

Det är alldeles för många som underskattar hingstar och deras hormonellt styrda drifter.

VARFÖR ska du ha kvar den som hingst? Avelshingst? OM inte så är det betydligt bättre för alla parter om den är valack...

Min uppfattning är att ska man ha hingstar så bör man nog ha ett eget stall att ställa dem i, så att man kan ta det fulla ansvaret själv.

Kan inte annat än fullkomligt hålla med. De flesta har nog inte ens sett vad en hingst kan ställa till med, om den tänder till och bestämmer sej för att ta sej ut. Jag har sett en fullkomligt smula sönder en boxvägg tex. Det är inga gosedjur, då....

Ang om de kan vara i egen hage när stona är ute så är det väldigt individuellt. Hingstar är olika precis som ston.
OCh det kan fungerar alldeles utmärkt 364 dagar och den 365:e så händer något som rubbar ordningen på något sätt och hingsten beter sig totalt oväntat och annorlunda.

Kanske skulle det inte vara så märkvärdigt om det fanns fler hingstar, lika många som ston och valacker. Då skulle de flesta också ha vanan. Men så är det ju inte och många har knappt hanterat en hingst öht och då kan deras speciella sidor bli väldigt överraskande:angel:

Hur är det egentligen att ha en hingst i samma stall som ston? Om han får gå i en egen rasthage, hur stor är risken för att han då under brunst ska röja sönder hagen och försöka komma in till stona? Jag förstår ju att detta givetvis är individuellt - men här i sverige är det ju mycket ovanligare med hingstar och jag har aldrig erfarit hingstar i ett stall med ston tidigare. Det verkar ju vara näst intill omöjligt att få stallplats för en hingst i ett "vanligt" stall - ingen vill ju ha dem :(.

Hur ser era erfarenheter ut?

nu blir jag sur :mad:, vad emot hingstar egentligen???????

Jag har själv 4 hingstar, 24, 19, 7, 1 år samt en nu (tyvärr !!!!!!!!!!!!!) kastrerad hingst, 6 år, och 9 ston!!!!!!!!!!!

Har inga som helst problem med detta. Hingstarna går jämnte varann i hagarna och sedan stona , av naturliga skäl i hage jämte dem.

HAr en hingst lärt sig en gång för alla att tråd betyder ström så går de inte ut. HAde förresten den 7 årige hingsten i samma hage med sin far ,24 åringen, men när han busade lite för mkt med pappa så tyckte jag att det var synd om honom.

Men det var bara lite nafs i svansen, inget annat. De stod svans/huvud och viftade bort flugor i godan ro. De ni alla hingst "hatare".

Den gamle hade inte vett nog/ förstånd nog att säga till sin son att så gör man inte.:crazy:

Den gamle gick t ex i 1 1/2 år !!!!!! innan han förstod vad han skulle med sin fästmö som skulle få hingstarnas mamma att bli dräktig.

DE ni. Slå det om ni kan vad det gäller hingstar.

Vi transporterar hingst med sto och hingst med hingst.:idea:

Men jag kan hålla med om att är det någon som går ut så är det stona men de kommer inte längre. Inte hingstarna, så inte är det hingstarnas fel.

nu blir jag sur :mad:, vad emot hingstar egentligen???????

Jag har själv 4 hingstar, 24, 19, 7, 1 år samt en nu (tyvärr !!!!!!!!!!!!!) kastrerad hingst, 6 år, och 9 ston!!!!!!!!!!!

Har inga som helst problem med detta. Hingstarna går jämnte varann i hagarna och sedan stona , av naturliga skäl i hage jämte dem.

HAr en hingst lärt sig en gång för alla att tråd betyder ström så går de inte ut. HAde förresten den 7 årige hingsten i samma hage med sin far ,24 åringen, men när han busade lite för mkt med pappa så tyckte jag att det var synd om honom.

Men det var bara lite nafs i svansen, inget annat. De stod svans/huvud och viftade bort flugor i godan ro. De ni alla hingst "hatare".

Den gamle hade inte vett nog/ förstånd nog att säga till sin son att så gör man inte.:crazy:

Den gamle gick t ex i 1 1/2 år !!!!!! innan han förstod vad han skulle med sin fästmö som skulle få hingstarnas mamma att bli dräktig.

DE ni. Slå det om ni kan vad det gäller hingstar.

Vi transporterar hingst med sto och hingst med hingst.:idea:

Men jag kan hålla med om att är det någon som går ut så är det stona men de kommer inte längre. Inte hingstarna, så inte är det hingstarnas fel.
Tyvärr så tar många hingstarna för monster. Våran dotter som är 9 år hanterar så gott som dagligen våran avelshingst. Hon har tom tagit han vid betäckningar, ridit han i hop med ston.mm Han står i samma stall som stona och går i hagen bredvid dom om han inte går i samma hage. Han har gått med både föl, ston, valacker och hingstar. Inga som helst problem. En rätt hanterad hingst med vett i skallen går inte ut ur hagen om elen inte ens är på.

Håller med om att många hingstar har oförtjänt rykte.
Hade själv en hingst som var gudasnäll. Kunde gå med ston i hagen så länge dom inte brunstade då.
Transport med ston-inga problem, har haft han som handhäst bakom ston.
En tid hade jag honom uppstallad på våran ridklubb och han var den enda hingst som fått gå ut med alla andra hästar och gick i grannhage med sötaste nordis-stoet men det var inga större problem. Vid hennes brunst var han X-tre pratig bara. Och han visste absolut vad man gjorde med ston, för i min ägo blev han far till fyra föl. Så dröm hingstar, visst finns dom=)

enligt min erfarenhet ingen risk alls.

Samma erfarenhet har jag från min uppväxt på föräldrarnas stuteri och då hade vi ju minst 2 uppstallade hingstar året om. Övriga kom för att betäcka eller så skickades fryst sperma in till stuteriet.

I stallet som jag är i finns det i nuläget 2 hingstar, två valacker, 4 ston och två stoföl..
Det går hur bra som helst..
Var tidigare i ett stall med en hingst..
Han stod i samma stall som stona och man var tvungen till att gå förbi en hel spiltrad med ston (väldigt trång, ca 2m bred stallgång, och Boxar på andra sidan) när man skulle rida.. (Han används till betäckning..)
Det enda han kunde göra om någon brunstade var att pipa och "dansa" lite, men så fort man sa till honom så slutade han..
Han reds ihopa med ston, dock så försökte man i den mån det gick att inte sätta honom i svansen på ett sto..
Han var med på ridlektionerna med nybörjare mm.. Gick hur bra som helst..
visst, nu gick han i egen hage och enda gången han har "rymt" var när ett sto skulle ledas förbi till en av beteshagarna en bit bort..
Då var hon tokbrunstig och slet sig, in till honom..
Men det var ju inte hans fel...

Jag har bara positiva erfarenheter av hingstar.. Tycker faktiskt att man i många fall kan använda sig av det där lite extra hingstiga vid olika sammanhang, som tävlingar etc. då dom gärna showar lite extra..
Dom kan ju få utlopp av den "hingstenergin" där istället för hemma..

Jag har haft hingst i "blandstall" 2 ggr. forsta hingsten fick ga i normal hage (utan nagon strom hela vinterhalvaret), stod i box bredvid sto (dock utan att kunna halsa pa varandra) och hanterades precis som alla andra. han var oerhort snall och enda gangen jag haft problem med honom var nar en av ponnytjejerna tappade sin ponny-marr i ridhuset nar hon skulle hoja ett hinder. Da fick jag stalla upp honom i ett horn for att han inte skulle dra efter henne.

Andra hingsten var mkt storre, hordes och syntes mer och pga ett misstag i hanteringen av morgonpersonalen kom han los en gang. Efetr det fick han ga i gruspadock med 2m hogt staket, sta i uteboxarna tillsamans med en annan valack bara och ingen i stallet ville hantera honom oht. sa fort jag kom in i ridhuset gick folket som var dar. :crazy:

Efetr den gangen har jag sagt att jag ska aldrig mer ha hingst i ett inackorderingsstall.. hysteriska barn, foraldrar och folk som tror sig veta allt. inte kul att hora var och varannan dag att ens hast ar "stord eller farlig" nar man mkt val sjalv vet att han har ett hjart av guld- men lite mkt hormoner emellanat.

Efetr det akte jag med honom och jobbade i ett stort dressyrstall. dar hanterades han precis som alla andra hastar (forutom att han alltid leddes med stigbett, som alla andra hingstarna) och dar hade jag aaldrig ett enda problem med honom! han var valdigt snall trots ston eller andra hingstar.

Sa jag tycker du ska gora en grundlig undersokning om vad det ar for manniskor i stallet - vad dom anser om hingsthallning och vad det ar for manniskor som kommer hantera hingsten.

Min erfarenhet sager mig att det ar inte hingsten som ar problemet - utan manniskorna som hanterar dom

Senast ändrad:

Tyvärr så tar många hingstarna för monster. Våran dotter som är 9 år hanterar så gott som dagligen våran avelshingst. Hon har tom tagit han vid betäckningar, ridit han i hop med ston.mm Han står i samma stall som stona och går i hagen bredvid dom om han inte går i samma hage. Han har gått med både föl, ston, valacker och hingstar. Inga som helst problem. En rätt hanterad hingst med vett i skallen går inte ut ur hagen om elen inte ens är på.

Man ska ändå vara medveten om att en hingst är en hingst. Min pålles pappa var en guldklimp att hantera och rida. Med ston, andra hingstar och valacker. Likväl tog han sig ur hagen (kraftiga staket med MYCKET el) och in i stohagen. Idag är jag glad för detta eftersom jag har världens finaste avkomma till den hingsten MEN då det hände var det verkligen inte roligt för någon inblandad....

Bra att någon tycker som jag!:banana: :bump: :bow:

För det är som fler säger här, att det är återigen de som hanterar hingstarna från det var bäbisar och framåt som fostrar dem till mkt trevliga individer.

HAtten av för dessa hingstar.

Jag hadde 1 hingst i boxen brevid mitt sto pga han gillade inte att vara själv och det var inga problem. då var han runt 5 år och hade alltid fått vara själv, stå inne i hörnbox och inte ha några "vänner". Sen på dagarna hade jag honom i hagen brevid stoets och det var aldrig några problem.
Visste i början skrek han lite både inne och ute men när han fattat att det var el i tråden så lugnade han sig och tyckte mest hon var söt att titta på :love: och stå och "prata" med.

Måste även tillägga ett den hingsten kom som ett nervvrak och var "tvungen" att ledas i träns och ha spö med för att han inte skulle gå på bakbenen, men jag plockade av han tränset och ledde han som de andra hästarna och han accepterade det, tyckte väl det var skönt att bli av med tränset och all hårdhänt behandling.

Min fölunge jag har nu är hingst och hade tänkt att behålla han som hingst så länge det går, då de blir betydligt snyggare och mer högresta om de får vara hingstar ;)

Senast ändrad av en moderator:

För det är som fler säger här, att det är återigen de som hanterar hingstarna från det var bäbisar och framåt som fostrar dem till mkt trevliga individer.

.

Nja riktigt så enkelt är det inte. Det kanske man inser först när man träffat ganska många olika. Visst ska hingstar vara fostrade och lätthanterliga, det är en självklarhet och gäller alla hästar.

Men riktigt så enkelt är det inte , att då blir det aldrig problem.

Men visst är det mindre risk för problem om de är väluppfostrade, och välhanterade, absolut. Men det förutsatte jag att de var.:idea:

Bra att någon tycker som jag!:banana: :bump: :bow:

HAtten av för dessa hingstar.
Ska man ha en hingst så skall den vara hanterbar av alla tycker jag. Jag fattar faktiskt inte denna hysterin om jusst hingstar.

Det är inga som helst problem i vårat stall. Han brukar stå bredvid vårt gamla sto, och det funkar helt perfekt. Hingsten går i en egen hage som är lika stor som de andras. När han går jämte våra Haflinger brukar det räcka med några meter emellan hagarna så de inte kan hälsa på varandra... Flyger ett ben upp och fastnar i tråden kan det sluta ganska illa... Men är det andra hästar i hagen bredvid honom, som nu, brukar vi ha betydligt många mer meter emellan, p.g.a. att han försöker jaga dem från sin sidan staketet... Det leder till ganska överansträngda muskler efter ett tag :smirk:

Inte heller några problem när stona brunstar. Han står i sin hage och brummar lite och stona står i sin hage o och pissar :p Han vet att det inte blir betäckning om vi inte tar in dem och låter dem stå inne en stund bredvid varandra.. I och med att vi alltid har våra hästar ute på somrarna så vet han att när han får komma in mitt på dagen och bara han och en tjej är inne bredvid varandra, då ska han få ha kul :D

Dock mycket svårt att hitta stallplats till hingst, i alla fall som jag har upplevt. Dels när jag flyttade till en annan stad i höstas, då var det inte lätt att få någon att gå med på att ta emot honom. Men när de träffat honom och sett hur han beter sig (han är väldigt petig, "tänder" bara på sin egen ras i princip.. så är det inte "såna" hästar omkring honom beter han sig som världens lugnaste valack), då är det inga problem att ha kvar honom.. Har även upplevt mycket när man velat åka på lite kurser, clinics med mera, att det är många som inte tar emot hingst. Det är lite synd.. visst finns det galna hingstar som knappt går att kontrollera, men alla är ju inte sådana.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar