Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hingst

Jamen eftersom du är så duktig och kan allt redan, kan du inte hålla dig i dn värld där dina egna regler gäller.

Suck!

Var stod det att man ska slita ihjäl sig?

Sen kan man inte se på två avkommor vad en hingst ger överlag. Det är ju bara riktig okunskap du visar på.

Har tex sett 10 avkommor efter en mycket fin hingst med priser för sin avelsprestation, som haft väääldigt svårt för tölten. Eller en hingst med enorma grundgångarter so är flitigt använd som jag hade fyra avkommor som inte kunde trava.

Det är liksom inte så lätt att dra dem över en kam. Säg att du stöter på 20 st, då börjar vi snacka, men två!? Du bygger inte på din trovärdighet direkt.
Sen är ju "proffs" en definitionsfråga också :angel:

:rofl:

Kjarni tog det två år innan tölten satt ordentligt och han var helt stark i den,
men å andra sidan är den ju inte så mycket att skryta med, den heller... Hans NM guld och flertalet SM guld i tölt (tex) berodde nog mer på tur än talang! :idea:

cardior skrev:
Jag har ridit islandshäst sedan jag var 13 år

Ett helt år alltså? Wow:)

Vem i islandshästvärlden är det som bett dig skriva dina inlägg här? Snälla, hälsa vederbörande att Askurtjat är historia på det här forumet. :smirk:

cardior skrev:
måste ju säga att dressyr ryttaren red finare på islandshäst än vad islandsryttarna gjorde på lusitanosarna.

Jasså, så du menar att grisepass är snyggt? För det var ju just det som hästen ägnade sig åt när dressyrryttaren red. ;)

cardior skrev:
Lite märkligt att ett sånt sto går på turridning motsvarande häst av annan ras skulle ju aldrig hamna på turridning men det är ju för att islandshästar är så lätthanterade som det går.

Hmm min svärmor hade en elitpremieradhingst som turhäst när hon hade turridning så varför ska inte dom kunna gå som turhästar?

cardior skrev:
hmmm märkligt att du inte behöver träna dem eftersom det tar så lång tid att träna in tölten måste dom väl tränas för att upprätthålla den eller?

brukar nämligen vara så med det mesta att man måste träna annars så tappas det bort, en dressyrhäst som kan piaffa kan ju inte bara stå ett tag och sen ridas långt senare och piaffa direkt formen måste ju liksom hållas vid liv.
Håller inte med. En häst som lärt sig göra en bra piaff och sedan vilat en längre period går snabbt att få en helt ok piaff på. Har hästen väl lärt sig tekniken så krävs det inte speciellt mycket muskler för att sedan utföra det igen.
Hur det är med tölten kan jag inte utala mig om, om den måste underhållas eller om den sedan sitter där.

cardior skrev:
Hon är såld eftersom jag vill satsa på hoppningen istället, har nu ett mycket lovande halvblodssto efter cardento istället tycker islandshästarna hör hemma på busiga turer i skogen eftersom islandstävlingar inte tilltalar mig.

Det är ju också kul att många islandsryttare aldrig skulle hävda sig på vanlig häst efter karriären på isis, gud vad jag skrattade när ja såg islandsgubben skumpa på lusitanon, måste ju säga att dressyr ryttaren red finare på islandshäst än vad islandsryttarna gjorde på lusitanosarna.

Bara för att tävlingarna inte tilltalar Dig så behöver du inte dömma ut rasen! Du vill inte träna på en islänning men andra vill det. Rid du ditt halvblod och lägg dig inte i diskussionerna här.
En duktig ryttare kan rida hästar av olika raser. Jag ser inget problem med att träna på både halvblod och islandshästar.
Nu är vi i samma diskussion igen, du har sett En islandsryttare rida lusitanon och h*n gjorde inte det så bra så betyder det ju inte att majoriteten av islandshäst ryttarna rider så.

//Amanda, äger halvblod medryttare på två kallblodstravare och en islänning samt tränar dressyr på en bruksnordis.
Och jag kan inte ens påstå att jag rider den ena rasen bättre än någon av dom andra.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur