Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hingst

Det är ingen som kan bevisa var jag bor o vilka hästar jag sett, men inga av skäckarna har jag sett i alla fall dessutom behöver jag ju inte bara ha sett hästar från ett ställe jag vill inte nämna några namn på varken hästar eller ägare eftersom jag inte vill hänga ut någon, kan ju säga att jag ridit tre askur avkommor efter två totalt olika ston o två var tröööööga o hade extremt dålig tölt och en kunde inte tölta alls trots att han är åtta år och varit hos proffs.
Kan ju också tillägga att turridningshästen jag red på fors gård var trevligare än alla askur avkommor jag sett.
Turridningshästen min kompis red var vit black och hade mycket bättre tölt än de hästar jag sett också, så visst finns det färghästar som har fina gångarter.
Att du skulle ha valt att sälja lovande avkommor efter askur till icke tävlingsfolk för att de skulle få ett bra liv tror jag är skit snack för man säljer inte fina hästar som platsar på tävlingsbanan till amatörer, jag har en otroligt lovande ungponny som jag ska sälja med fantastisk stam som har fått 10-9 på ungponny test aldrig i livet att jag skulle sälja henne till en ryttare som inte tar till vara på talangen.
Du fick väl inte sålt den till en tävlingsryttare, eller varför tävlar du inte upp den själv först om du nu är så duktig på att rida islandshäst.
Jag blir så otroligt trött på alla som säger att jag måste va dålig på islandshästar för jag har ju sagt att jag inte är bra, men tiullräckligt bra för att rida i alla gångarter och se om en häst har talang eller inte för även om man inte är tävlingsryttare på elit nivå själv så kan man se vilka hästar som har talang eller inte.

om en oerfaren person tex tittar på en dressyrtävling eller en kvalitetstävlan så kan denne åtminstone skilja på de riktigt fina o de som är de minst lovande det kan nästa vem som helst se och jag kan se vilka islandshästar som är bra eller inte utan att kunna rida dem till 8,5 på en bedömning eller tävling.

Du undrade vilken hingst jag skulle välja om jag hade ett sto och här är svaret:

skulle jag absolut ha en silversvart så skulle jag välja oskasteinfra oddholi han har både bra bedömning o bra stam, för några år sedan skulle jag kunnat tänka mig askur om det var så att jag absolut ville ha en silver hingst, men när man nu har sett vad han lämnar så skulle jag inte ta honom.
Gaukur är en annan fin silver hingst som lämnat världens högst bedömde fyraåring det är ju inte så illa efter så kort tid i avel.
Nu kommer du säkert säga att askur är aldre och mer beprövad, men man måste ju testa nya lovande hingstar och föra aveln vidare, man kan ju inte hålla kvar vid samma gamla hingstar hur länge som helst.

Apropå kjarni så har han fin stam o inte dåligt rykte i alla fall.

Det finns MÅNGA hingstar med färg o bra bedömning o vissa även med bra stam tex:
Isar fra keldudal
Segull fra skardi
Mentor från västanåsen
Oddur från mörtö
Askur från håkansgården
Blaer från stenholmen
Faldur fra sydri grof
Fannar fra Audholtshjaleigu

cardior skrev:
Avundsjuka finns inte med i detta sammanhang för jag äger inga islandshästar och är ingen islandsryttare

jag var och tävlade min islandshäst på en klubbtävling och hon var mycket smidigare och hade bättre teknik än många andra av dom "vanliga" hästarna. Hon älskar att hoppa och det har aldrig påverkat hennes gångarter negativt. Det roliga är att vi slår dom andra på tiden i omhoppningarna för hon kan springa i flygande pass mellan hinderna och göra jätte snäva svängar så på vår andra tävling vann vi 60cm och kom 4.a i 70cm
Konstigt att du i denna tråden inte har någon islandshäst och i förra tråden hade du en:confused:
Hoppas du inte har någon då du verkar ha ännu sämmre koll på det här än vad jag har!

cardior skrev:
Att du skulle ha valt att sälja lovande avkommor efter askur till icke tävlingsfolk för att de skulle få ett bra liv tror jag är skit snack för man säljer inte fina hästar som platsar på tävlingsbanan till amatörer,

Tro mig, det finns faktiskt folk som bryr sig mer om att sina uppfödingar ska få ett bra och varaktigt hem än att de ska lyckas bra på tävlingsbanan. Och jag råkar dessutom veta att Silverkedjan är väldigt mån om att hennes hästar ska ha det bra. Dessutom är det intressant att veta vad du klassar som amatör då det inte direkt kryllar av proffs inom den här branchen.

Förövrigt så var flera av de färghinstar du räknade upp blacka och det räknas ju knappast till en speciellt ovanligt färg? Senaste tävlingen jag var på var ju full av musblackar tex. Silverhästar, färgväxlare, konstantskimlar - gärna kombinerat med nån slags skäckvariant osv. är trots allt mkt mer ovanligt om man nu ska diskutera färgavel!

OK, du har ridit islandshäst en gång på turridning. Då är det kanske inte så konstigt att du inte kan få till tölten på en fyrgångare med stark trav.

Jag frågade vilken färghingst du skulle välja till ett femgångssto med de vanliga egenskaperna jag beskrev. Ditt svar bevisar allt för tydligt hur mycket du förstår om gångartsavel :idea:

Att inte heller förstå att det man i första hand önskar sina uppfödningar är ett gott och långvarigt hem med ett bra hästliv (stora hagar, polare, naturliga förhållanden, en ryttare som älskar hästen, tar väl hand om den och inte gör den illa när h*n rider) - det säger ju också en del om hur mkt insikt man har om vad en häst är för något.

Det finns viktigare saker än att de ska snurra runt som tävlingshästar - tror du på allvar att hästarna mår bättre av att tävla ??

Det är tillräckligt svårt att hitta bra seriösa långvariga köpare ändå, ska man dessutom ställa krav att de ska vara duktiga entusiastiska tävlingsryttare med stor plånbok (det är DYRT att tävla) - ja, då får man leta länge. Statistiskt sett är det mycket större omsättning på tävlingshästar.

Jag föredrar att mina hästar har det bra framför att de rids på topp och visar upp sig på tävlingsbanan.

Och svara nu: Vilka 4 ston har fått 8 avkommor under -98 och -99 ? Du kan ju skriva deras och deras avkommors initialer och färg om du inte vill hänga ut någon ;)

Cardior, du roar oss!

En till sak som jag funderade på, vad spelar det för roll om du gillar Askur eller inte? Vad spelar det DIG för roll om andra gillar Askur eller inte?

Dorinda skrev:
Konstigt att du i denna tråden inte har någon islandshäst och i förra tråden hade du en:confused:
Hoppas du inte har någon då du verkar ha ännu sämmre koll på det här än vad jag har![/QUOT

Hon är såld eftersom jag vill satsa på hoppningen istället, har nu ett mycket lovande halvblodssto efter cardento istället tycker islandshästarna hör hemma på busiga turer i skogen eftersom islandstävlingar inte tilltalar mig.
Det är så boooooring att tölta runt på en ovalbana dessutom så är det ju ingen prestige att vinna vm i islandshäst tävlingar heller slå mig inte nu men jag blev INTE imponerad när jag såg vm mästarna i år.

Det är ju också kul att många islandsryttare aldrig skulle hävda sig på vanlig häst efter karriären på isis, gud vad jag skrattade när ja såg islandsgubben skumpa på lusitanon, måste ju säga att dressyr ryttaren red finare på islandshäst än vad islandsryttarna gjorde på lusitanosarna.

Dessutom blir man misstänksam när det är så mycket fusk att tävla islandshäst är som att spela på lotto småungar som inte rider bra alls kan ju slå häggberg ibland utan anledning.

Silverkedjan skrev:
Intressant.

Eftersom du pratar om ridna hästar har vi alltså tre årgångar att räkna med, och egentligen bara de två äldsta som borde hunnit vara färdiga eftersom du säger att de varit tränade länge.

Då skulle alltså fyra ston kommit tillbaka två ggr var.

Det är uppenbarligen inte mina egna ston eller någon av de avkommor jag ridit/känner väl.

Kvarstår enligt mina språngrullor ett sto med flera avkommor - och så här såg de ut som föl:
fs.jpg

Töltar inte de som vuxna är det snarare SIS :cool:

:bow: :bow: :rofl: :rofl: forklara deg ut av den der Cardior!?

Dette her blir for dumt. Det er jo ingen diskussion,det er for å si det på godt norsk DRITTPREIK! (Skitsnack)

Det spelar ingen roll alls men det spelar VÄLDIGT stor roll om avkommorna töltar eller inte:p :p

Vill bara att islandshästarna ska va som dom e tänkta med sina fyra eller fem gångarter.

Dom borde göra med isis hingstar som med halvblodshingstar att de som inte lämnar tillräckligt bra avkommor kasseras, och där skulle man heller aldrig avla på färg på samma sätt som bland isisarna.

Tycker man ska tänka mer på prestationen.

Men herrejesus.
Har jobbat med massor av unghästar av varierad härkomst, många av dem skulle aldrig börjat tölta utan någon som töltsatte dem det innebär inte att de har dåliga gener, bara det att de har ryttare som kanske inte är skickliga nog för att göra det själv = hästen blir tre gångare.

Sen är det väldigt tråkigt sätt du diskuterar i tråden, personpåhopp är aldrig intressanta eller relevanta.

Det är väl tvärtom, ger man ett års töltgaranti innebär ju det att hästen ska oavsett hur ryttaren rider :devil: kunna hålla tölten ren och utan problem. Om man då bara avlar upp svårtöltade individer är ju den marknadsföringen extremt oekonomisk.

Jag ÄR både gammal och glömsk, men jag har alla årgångar med betäckta ston (inkl stoägarnas namn och adresser som går att slå upp på karta om man inte är lite haj på postnummer eller geografi) i pärmar och på språngrullorna står även avkommorna med signalement.

Så kör på du, och berätta nu vilka 8 avkommor efter vilka 4 ston du känner så väl :idea:

Silverkedjan skrev:
OK, du har ridit islandshäst en gång på turridning. Då är det kanske inte så konstigt att du inte kan få till tölten på en fyrgångare med stark trav.
Jag har ridit islandshäst sedan jag var 13 år och jag har ridit in flera unghästar eftersom jag är väldigt bra på att rida främst vanliga hästar.
Jag har provat många olika islandshästar med skiftande kvalite på gångarterna, men man kan inte säga att jag är proffs för jag har aldrig varit intresserad av tävlingsbiten eftersom jag har ett förflutet som ponny hopp ryttare och det är det som är min starka sida.

Som sagt jag kan rida alla gångarter och jag kan definitivt se o känna skillnad på en bra o dålig häst har även erfarenhet av saddlebred och de om några har stora gångarter och har lättare för tölten än askur avkommorna.

Jag tycker att man märker stor skillnad på en islandshäst med bra stam och en som är av sämre kvalitet, den hästen jag red på turridning var inte för att jag ville rida på turridning utan för att vi gjorde det i skolan och jag sade att jag kunde rida islandshäst och då fick jag rida en bra islandshäst, det visade sig senb att det var ett förstaklass sto.
Lite märkligt att ett sånt sto går på turridning motsvarande häst av annan ras skulle ju aldrig hamna på turridning men det är ju för att islandshästar är så lätthanterade som det går.

Men i vilket falkl som helst så var detta ett turridningssto och hennes tölt var långt över askur avkommornas nivå.

Okej nu erkänner jag ju att jag inte är dålig på islandshästar men jag ville inte berätta om hur det ligger till för det låter fjantigt att skriva om det här eftersom ingen islandsmänniska vet vem jag är ändå och jag är inte erfaren på det sättet att jag inte intresserar mig för tävling.

Som det står på ett annat ställe JA JAG HAR ÄGT ETT ISIS STO FÖRUT, en femgångare med enorm flygande pass o vilja het som sjutton.

Kan du då svara på mina frågor?

1)
Vilken silverhingst DU skulle välja om du hade ett femgångssto med dålig framdel, svaga grundgångarter med osäker trav/galopp, passtendens i tölt och mycket pass och humör? Och varför?

2)
Vilka 8 avkommor efter vilka 4 ston är det du känner?

Senast ändrad:

Om det er så att du ikke vil "henge ut" noen,kan du inte sende Tim et PM da,så hun har möjlighet til å få spårat upp disse hopplösa 3-gjengere som Askur har produsert?

Brolinskan skrev:
Men herrejesus.
Har jobbat med massor av unghästar av varierad härkomst, många av dem skulle aldrig börjat tölta utan någon som töltsatte dem det innebär inte att de har dåliga gener, bara det att de har ryttare som kanske inte är skickliga nog för att göra det själv = hästen blir tre gångare.

Sen är det väldigt tråkigt sätt du diskuterar i tråden, personpåhopp är aldrig intressanta eller relevanta.

Vart är aveln på väg om hästarna har så svårt o lära sig tölta så man måste slita ihjäl sig för att få dem till det, det är ju märkligt att två valacker med olika mammor med samma pappa som är askur blir inridna av proffs och tränade av proffs o sedan kommer hem till sina ägare utan att ha töltat ett enda steg.

Jag lärde ett travsto (hatar travhästar egentligen) tölta på 20 minuter o de var snabb tölt, märkligt att ett travsto har lättare o lära sig än askur avkommorna.

Det räcker att hon ger mig initial i hästarnas namn, färg och hur gamla de är så hittar jag dem i mina rullor utan att någon hängs ut :idea:

Så nu är det två, och inte åtta?

F.ö. tycker jag det är helt naturligt att en häst om den verkligen är proffsigt inriden håller sig i grundgångarterna efter inridningsperioden.

Sedan är det inte alla som tar betalt (=proffs) som kan sätta en fyrgångare med starka grundgångarter i tölt. Det går nämligen inte att fuska då ;)

Vel,det kan jo nevnes andre hester som har svårt för tölten i starten?

Denne (värdelösa og ubrukelige) häst måtte gångsättas "ett ben i taget"...Han tölter nok ikke så bra som ditt travarsto,men...
Avkommene hans tölter bra de...

trur.jpg

(Hästen heter Trúr fra Wetsinghe...)

Silverkedjan skrev:
Så nu är det två, och inte åtta?

F.ö. tycker jag det är helt naturligt att en häst om den verkligen är proffsigt inriden håller sig i grundgångarterna efter inridningsperioden.

Sedan är det inte alla som tar betalt (=proffs) som kan sätta en fyrgångare med starka grundgångarter i tölt. Det går nämligen inte att fuska då ;)

Jag har sagt att jag sett 8st, men jag har bara ridit tre med två olika mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V