Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hingst

Tittade in på islandshingstar.se och Askur har ju 8,3 i spirit så seg kan han ju inte vara själv ;) .

När det gäller naturtöltare så har jag för mig att jag läste någon annons där det stod att hingsten var just naturtöltare. Men självklart så kommer jag inte håg vem det var :smirk: . Ska kolla om jag hittar den igen

Senast ändrad av en moderator:

Hade ingen särskild i åtanke, bara undrade om du ansåg det vara så. Ville ha en förtydling av just den meningen. :) På vilket sätt anser du tölten vara annorlunda mellan naturtöltare och de som tränats fram?

Nej jag kan inte mycket om islandshäst ridning för det är inte min grej, jag gillar som jag skrev tidigare att träna o tävla hoppning och jag är väldigt kunnig inom vanlig ridning, men jag umgås med väldigt många kunniga islandshäst människor.

Det jag menar är att jag tycker att hästen ska ha tölten i sig det ska inte behövas proffs för att få hästen att tölta det ska gå att lära den att tölta ändå sen hur pass bra tölten blir är en annan sak.

Det jag reagerar på är att silverkedjan säger att askurs avkommor har bra gångarter när jag vet många som har otroligt svårt för just tölten, jag skiter fullständigt i om tölten är bra eller inte men hästen ska väl fan kunna tölta åtminstone vilket flera inte kan utan att man måste träna dom till det o vissa kan inte ens tölta alls

Silverkedjan kanske menar att de har bra gångarter när de kommit på plats?

Okej! Ja, generellt sett tycker jag att man ser ytterst lite naturtöltare på tävlingsbanorna och definitivt inom T1, som väl få anses vara töltens Formel 1.

En naturtöltare töltar ju ekonomiskt, precis som att en häst travar ekonomiskt i hagen. Att få en häst som töltar för att det är det lättaste sättet att ta sig fram är svårare att få att börja tölta på det oekonomiska sättet som tävlingshästar gör, med stora steg och höga lyft, om det ens är möjligt. Det måste ju vara HELT ologiskt för den stackars hästen! :)

cardior skrev:
Nej jag kan inte mycket om islandshäst ridning för det är inte min grej, jag gillar som jag skrev tidigare att träna o tävla hoppning och jag är väldigt kunnig inom vanlig ridning, men jag umgås med väldigt många kunniga islandshäst människor.

Det jag menar är att jag tycker att hästen ska ha tölten i sig det ska inte behövas proffs för att få hästen att tölta det ska gå att lära den att tölta ändå sen hur pass bra tölten blir är en annan sak.

Det jag reagerar på är att silverkedjan säger att askurs avkommor har bra gångarter när jag vet många som har otroligt svårt för just tölten, jag skiter fullständigt i om tölten är bra eller inte men hästen ska väl fan kunna tölta åtminstone vilket flera inte kan utan att man måste träna dom till det o vissa kan inte ens tölta alls

Om det är som du säger så är det väldigt konstigt att Askur är så populär sedan flera år tillbaka :eek:

Jag valde honom till mitt sto, resultatet kom förra veckan, en piggelin pojke med massor av utstrålning:

http://img.photobucket.com/albums/v690/lenohr/DSCF0582.jpg

Jag tror knappt han skulle ha använts idag om det vore som du säger. Dåliga hingstar tappar man intresset för.

Jag har ett flott fyrgångs-sto bortlämnad på träning just nu (ej efter Askur som jag inte heller har något emot) som hela sin uppväxt använt traven.
Henne fick vi först ge allmän grundträning för att sedan "visa att skritt kan ridas fortare". Nät hon förstått det tyckte hon det var jättekul och ville knappast skritta utan pröva sin "nya gångart".
Att man sedan får ta det lugnt för att dom ska hinna få dom muskler som behövs för att orka bära sig i denna gångart som dom inte använt under hela sin uppväxt tycker inte jag är så konstigt.
Detta sto kommer att få en kanonbra tölt men det tar lite tid innan hon fått upp hastigheten och orkar långa stäckor men väl värd att vänta på!! :love: :banana:

Kan inte förstå ditt resonemang att det inte spelar någon roll hur bra tölten blir om den inte finns där utan träning. Tror du att tölten alltid blir bra bara för att den finns?? Det är träning bakom bra tölt vare sig hästen är fyr-eller femgångare!

Det behövs både fyr-och femgångare i avel så bredden på våra härliga islandshästar finns kvar.

Askur har - säkert till stor del på grund av sin färg - haft många ston av högst skiftande kvalité. Flera av dessa stoägare har sedan valt att rida in och träna sina Askur avkommor själva då de flesta har ett ovanligt lättarbetat och samarbetsvilligt psyke, i stället för att skicka i väg dem på inridning/träning hos professionella tränare.

Detta kan i vissa fall göra själva töltsättningen lite mer komplicerad då de flesta fyrgångshingstar (särskilt de med något större rörelsemönster) producerar avkommor som inte själva väljer tölten utan behöver "sättas" i tölt (öppna "tölthjärnkontoret").

Askur är en av de få hingstar där man vet ganska säkert vad han ger - oftast fyrgångare med stora rörelser, bra temperament, flotta framdelar osv. Vill man inte ha detta skall man inte heller använda honom.

Jag äger själv en avkomma till Askur, en stor välrest ettårshingst vars mamma är ett fyrgångssto med fina rörelser. Han ser mycket lovande ut med pappas resning och lynne (men tyvärr mammas färg ;) ).

/ F

fruma skrev:
Jag har ett flott fyrgångs-sto bortlämnad på träning just nu (ej efter Askur som jag inte heller har något emot) som hela sin uppväxt använt traven.
Henne fick vi först ge allmän grundträning för att sedan "visa att skritt kan ridas fortare". Nät hon förstått det tyckte hon det var jättekul och ville knappast skritta utan pröva sin "nya gångart".
Att man sedan får ta det lugnt för att dom ska hinna få dom muskler som behövs för att orka bära sig i denna gångart som dom inte använt under hela sin uppväxt tycker inte jag är så konstigt.
Detta sto kommer att få en kanonbra tölt men det tar lite tid innan hon fått upp hastigheten och orkar långa stäckor men väl värd att vänta på!! :love: :banana:

Kan inte förstå ditt resonemang att det inte spelar någon roll hur bra tölten blir om den inte finns där utan träning. Tror du att tölten alltid blir bra bara för att den finns?? Det är träning bakom bra tölt vare sig hästen är fyr-eller femgångare!

Det behövs både fyr-och femgångare i avel så bredden på våra härliga islandshästar finns kvar.

Ja det behövs både femgångare och fyrgångare flygande pass är en väldigt trevlig gångart den med, det jag menade var när silverkedjan började prata om femgångare som inte hade med detta att göra eftersom hon pratade om grisepass.

Det jag menar är att jag tycker att det är skumt att askur gett så många avkommor efter ston som har lätt för tölt som har svårt för tölt o vissa töltar inte ens efter proffs träning.

Jag skiter inte alls i om hästen töltar bra eller ej utan att det är av betydelse att hästen har lätt för tölten det är ju inte roligt med en häst som tar hundra år att lära tölta jag tycker att grunden till tölt ska finnas där, man ska inte behöva träna hästen i flera månader för att få den att visa tölt överhuvudtaget om den ens gör det.

Anledningen till att jag skriver detta är ju som jag sagt att jag stör mig på att silverkedjan skriver att han ger avkommor med lätt för tölt o att tölten är bra och jag har sett ett antal hästar som har svårt för tölt eller ingen tölt alls o dessutom inte speciellt bra tölt.

okej kvaliten på tölten kan ju bero på stona som inte är bedömda men de har otroligt lätt för tölt o har bra stam sen om den är av kvalite på tävling eller ej det kan inte jag avgöra jag är inget proffs men det ser snyggt ut när de töltar i alla fall.

Jag vet ett exempel till som varit på inridning hos en islandshästryttare som tagit sm guld och denne har fortfarande efter ett o ett halvt års ridning inte visat tölt, ska det verkligen ta så lång tid? tar det så lång tid så har väl hästen inte några bra anlag för tölt?

Själv har jag ridit travhästar som lärt sig tölta snabbare än vad askurs avkommor gjort och inte sjutton behöver man träna saddlebreds lika länge för att få dom att tölta eller några andra gångartshästar det brukar faktiskt finnas ganska naturligt där.

Jag pratar inte ens om kvaliten på tölten utan att de ska ha anlag för den och att ryttaren inte ska behöva slita ihjäl sig för att få fram den och det har jag sett flera exempel på när det gäller askur avkommor och vill man ha kvalitet på tölten så betäcker man väl med en ren gångartshingst istället.

Kan ju säga att samma ston som fått föl efter askur har blivit betäckta med andra hingstar o de avkommorna har fått väldigt fin tölt, har ett exempel efter elit atli som har fantastisk tölt o det är därför atli är elit för att han nedärver bra egenskaper vilket uppenbarligen inte askur gör för han har ju inga utmärkelser för bra avkommor.

Du generaliserar efter de avkommor du sett som inte stämmer med de erfarenheter som andra har?

Jag känner fyra avkommor efter Flipi från Österåker som inte kan tölta och är extremt lata. Är det hingstens fel? Han har också en rad avkommor som håller yttersta toppklass, men jag har av en slump bara haft kontakt med de "tråkiga".

Av detta drar jag inte slutsatsen att han ger lata hästar utan tölt, utan bara att jag av en slump sett ena sidan av spektrat.

Alla hingstar får avkommor efter hela registret. Du har av någon anledning (det brukar oftast vara avundsjuka) hakat upp dig på just Askur och har en selektiv hörsel när det gäller honom. Du lyssnar uppenbarligen inte på de hundratals ägare till Askuravkommor som är nöjda med dem ;) och som har kapacitet att använda ett rent fyrgångsrecept i sin avel.

Tyvärr är många svenskfödda uppfödda på ett sätt som inte befrämjar deras vilja. Just Askur har en stor del s.k. "trädgårdsuppfödningar" efter sig eftersom han betäckt så många familjehästar där man velat ha en enda avkomma för eget hemmabruk.

Och allför många ryttare behärskar inte konsten att sätta en häst med stora rörelser och stark trav i tölt, även om de ofta blir de flottaste tölthästarna senare.

Det finns beridare som bor där det finns mkt Askuravkommor som t.o.m. funderat på att ge dem rabatt på inridningen för att de är okomplicerade. Först rena tregångshästar med helt taktrena grundgångarter och samarbetsvilliga, sedan när de förstår korrekta samlande hjälper kommer tölten.

Har du själv ridit in många fyr- resp. femgångshästar ?

Jag själv är en entusiastisk passryttare och när jag avlar för eget bruk väljer jag gärna halvgalna femgångare :D Men ska man SÄLJA egna uppfödningar är det en stor och enkel marknad för en okomplicerad fyrgångare som är "klar" på ett halvår och inte går att förstöra till grisepass. Själva töltsättningen kan vara tråkig men det går fort bara de förstår och ryttaren gör rätt.

Varför tror du jag skulle gjort det så svårt för mig att jag skulle fortsatt att producera hästar som inte töltade ?? Det kostar multum att föda upp en islandshäst, och jag har sålt alla med ett års töltgaranti.

Det är en stor styrka hos en gammal hingst att ha en så homogen nedärvning. Askur är ett beprövat kort om man vill ha en ren fyrgångare med mkt starka grundgångarter, ren tölt och flott hållning. Men även om det finns naturtöltare efter honom så är han inget för dem som vill ha en häst som rör sig med det rörelsemönstret i första hand.

Störst nytta gör han i aveln som "upprensare" hos femgångsston med för mkt laterala anlag och svaga grundgångarter. Och han är ett spännande alternativ om du vill och KAN avla/rida en ren fyrgångshäst för tävling.

Vilket du, om du kan läsa, också ser att det är det han marknadsförs som.

http://www.silverkedjan.se/garden/annonstjalduraskurl.jpg

Avundsjuka finns inte med i detta sammanhang för jag äger inga islandshästar och är ingen islandsryttare men jag känner till ganska mycket fakta om avel o tävling när det gäller islandshästar, men som sagt jag är inte intresserad av att rida islandshäst på annan nivå än i skogen eftersom det är stora hästar jag är intresserad av.

Om nu askur har så stora och fina rörelser varför har inte tävlingsryttarna intresserat sig mer för hans avkommor och varför har han inte fått en massa avkommor som visats på bedömningar och tävlingsbanan, av över hundra avkommor måste ju några ha blivit bra åtminstone, han kan ju inte ge så bra eftersom hans avkommor mest blir familjehästar.

De avkommor som jag ridit har inte haft speciellt bra tölt, men det är ju inte kvaliten jag ifrågasätter utan att de haft svårt för att lära sig tölta, det finns säkert massor med andra hingstar som också lämnar dåliga avkommor men det är just askurs som jag har lagt märke till efterssom det finns många i närheten och det snackas så mycket från respekterade människor i islandssammanhang.

Det skumma är ju att samma ston får bra avkommor med en ren gångartshingst som både töltar av sig själva och har en flott tölt, men det är väl för att de är avlade på prestation och inte på färg.

Det är ju tur att det finns fler färghingstar med bättre stam o bedömning att välja mellan nu när askur kom var han ju ensam om sin färg i sverige.

Det är väldigt bra att det finns olika typer av hingstar att välja på.

Vill man bevara silverfärgen som ju är en klenod i rasen är det en stor fördel att HELA skalan av hingstar finns att välja på allt ifrån Askur som är ren fyrgångare till de mer laterala femgångare som finns på andra änden av skalan. Det finns nämligen olika typer av ston, och olika avelsmål :idea:

Jag är mycket intresserad av att få höra vilken "färghingst" du anser har gett bättre tävlingsavkommor och som själv tävlat på landslagsnivå?

Och vilken silverhingst DU skulle välja om du hade ett femgångssto med dålig framdel, svaga grundgångarter med osäker trav/galopp, passtendens i tölt och mycket pass och humör?

Vad gäller avelsbedömningar så visas de flesta inte just för att de är fyrgångare och inte jättelättbyggda. Det stämmer inte med SIF:s avelsmål som är en lättbyggd femgångshäst. Dessutom är de oftast uppfödda hos familjer som inte har några avels- eller tävlingsambitioner. Färgen är en nackdel när det gäller att dra till sig satsande ryttare, faktiskt.

Däremot finns det ett stort behov av rena fyrgångshästar i landet, och efterfrågan är stor, bland folk som har lite mer erfarenhet än du men ändå vill känna igen de stora brunas grundgångarter.

Förresten, du skriver i ett annat inlägg att du bor i Stockholm.

Åtta Askuravkommor från de första årgångarna i ett och samma Stockholmsstall?

Mig veterligt betäckte han bara något enstaka Stockholmssto de första åren, vi bodde 35 mil därifrån då.

Efter att ha bara ögnat igenom diskussionen här.

Först och främst frågar du dig varför Askur inte har lockat till sig flera "toppston". Det beror jag precis som Tim säger på vad man vill avla fram. Toppston har ofta ägare som väljer hingstar åt det mer "explosiva" hållet, tävlingshästar med höga bedömningar för att, om de har tur, få fram en ännu häftigare akomma. På sätt och vis är det mycket mer riskabelt. Det kan bli en fullträff och man kan få fram extrem gång och kanoexteriör. Men senkanske en sådan häst kräver en mycket skicklig ryttare.
"Vanliga" avlare måste se mer på vem de vill ska kunna rida hästen sedan. När jag avlar för egen del vill jag ha galet mycket vilja och explosivitet, aktion och gång, men en sådan häst kan å andar sidan om det slår fel bli bindgalen och jättesvårriden, även om den med rätt ryttare kan prestera jättebra på tävlingsbanan. Till andra vill jag avla upp lättridna fyr/femgångstyper med kanonlynne.

Ser du skillnaden?

Sen passar olika ston med olika hingstar. Olika avelslinjer med olika avelslinjer. Det finns ingen hingst som passar alla ston.

Se till vår hingst Kjarni som har fått ett gäng avkommor under åren.
Han är själv klockren fyrgångare med mycket bra gång samt exteriör. Hans ökade tölt har alltid varit hans dragkraft. Han har fått avkommor med överlag kanonlynne med starka grundgångarter, tölten har ofta fått ta lite tid på sig. Med vissa ston så har kombinationen varit kanon (tex är ju Kolgrimur resultatet av en mycket bra kombination, där avkomman tom blivit bättre än både mamma och pappa) och med vissa ston så har det inte blivit lika bra. Bara för att ett sto är bra, betyder det inte att det ger kanon avkommor med alla typer av hingstar.

Fördomar kring "färghingstar" är tråkiga, jag har själv ingen Askur avkomma och kommer förmodligen inte att få det om jag inte skaffar mig ett sto som skulle passa honom perfekt. Askur är inte heller min typ av hingst (då jag som sagt vill ha mer explosivitet och extrem gång på mina egna ridhästar). Men precis som Tim säger, man träffar på massor av avkommor efter populära hingstar, vissa är wow och vissa skulle de nästan haft ihjäl på island. Stomaterialet är så enormt blandat till dessa hingstar att det är svårt att dömma hingsten om man inte har sett åtminstone ett tjugotal avkommor, och det gäller alla hingstar.

Sen är det ju också så att en häst som i rätt händer skulle kunnat bli kanonbra, kan i någon annans aldrig få möjlighet att visa upp sin kapacitet.

Vi alla som har hingst blir ju färgade av dem iom att vi verkligen känne rhingsten, vi ser avkommor år efetr år, ser svagheter och styrka och lär oss hur man matchar dem bäst. Det är desutom lättast att ta sin egen hingst som exempel i ett forum som på Buke, så man inte "trampar någon på tårna", det är skillnad på att bara försöka marknadsföra sin hingst till varje pris elelr helt rätt och slätt lägga fram tips och råd där man visar att man vet om sin hästs både för och nackdelar. Tim har ju tex aldrig sagt att Askur skulle få kanonavkommor med vilket sto so helst etc etc.

Dina åsikter känns tyvärr väldigt okunniga.

Jaja, nu orkar jag inte lägga mig i mer, mitt huvud är alldeles för snurrigt!
Ella
som naturligtvis anser att hennes hingstar är finast, bästast och vackrast :D

hade ja fått bestämma hingst så skulle ja betäcka med dugur mangnus häst ! han e undebar ! =) :love:

avkommerna blir också kanon fina..har en 5 åring efter dugur som har så extremt lätt för sig att man lätt kan tro att hästen är 10 år och färdigutbildad...inget för dom som vill ha stora avkommer men är man sugen på en liten turbohäst är dugur ju perfekt

cardior skrev:
Jag har väl sett ca 8st efter 4 olika ston där alla varit lätttöltade 4 gångsston

Intressant.

Eftersom du pratar om ridna hästar har vi alltså tre årgångar att räkna med, och egentligen bara de två äldsta som borde hunnit vara färdiga eftersom du säger att de varit tränade länge.

Då skulle alltså fyra ston kommit tillbaka två ggr var.

Det är uppenbarligen inte mina egna ston eller någon av de avkommor jag ridit/känner väl.

Kvarstår enligt mina språngrullor ett sto med flera avkommor - och så här såg de ut som föl:
fs.jpg

Töltar inte de som vuxna är det snarare SIS :cool:

Det där stärker bara mina misstankar om att det verkligen är ett troll med mycket skitsnack bakom nicket Cardior.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V