Sv: hingst
Efter att ha bara ögnat igenom diskussionen här.
Först och främst frågar du dig varför Askur inte har lockat till sig flera "toppston". Det beror jag precis som Tim säger på vad man vill avla fram. Toppston har ofta ägare som väljer hingstar åt det mer "explosiva" hållet, tävlingshästar med höga bedömningar för att, om de har tur, få fram en ännu häftigare akomma. På sätt och vis är det mycket mer riskabelt. Det kan bli en fullträff och man kan få fram extrem gång och kanoexteriör. Men senkanske en sådan häst kräver en mycket skicklig ryttare.
"Vanliga" avlare måste se mer på vem de vill ska kunna rida hästen sedan. När jag avlar för egen del vill jag ha galet mycket vilja och explosivitet, aktion och gång, men en sådan häst kan å andar sidan om det slår fel bli bindgalen och jättesvårriden, även om den med rätt ryttare kan prestera jättebra på tävlingsbanan. Till andra vill jag avla upp lättridna fyr/femgångstyper med kanonlynne.
Ser du skillnaden?
Sen passar olika ston med olika hingstar. Olika avelslinjer med olika avelslinjer. Det finns ingen hingst som passar alla ston.
Se till vår hingst Kjarni som har fått ett gäng avkommor under åren.
Han är själv klockren fyrgångare med mycket bra gång samt exteriör. Hans ökade tölt har alltid varit hans dragkraft. Han har fått avkommor med överlag kanonlynne med starka grundgångarter, tölten har ofta fått ta lite tid på sig. Med vissa ston så har kombinationen varit kanon (tex är ju Kolgrimur resultatet av en mycket bra kombination, där avkomman tom blivit bättre än både mamma och pappa) och med vissa ston så har det inte blivit lika bra. Bara för att ett sto är bra, betyder det inte att det ger kanon avkommor med alla typer av hingstar.
Fördomar kring "färghingstar" är tråkiga, jag har själv ingen Askur avkomma och kommer förmodligen inte att få det om jag inte skaffar mig ett sto som skulle passa honom perfekt. Askur är inte heller min typ av hingst (då jag som sagt vill ha mer explosivitet och extrem gång på mina egna ridhästar). Men precis som Tim säger, man träffar på massor av avkommor efter populära hingstar, vissa är wow och vissa skulle de nästan haft ihjäl på island. Stomaterialet är så enormt blandat till dessa hingstar att det är svårt att dömma hingsten om man inte har sett åtminstone ett tjugotal avkommor, och det gäller alla hingstar.
Sen är det ju också så att en häst som i rätt händer skulle kunnat bli kanonbra, kan i någon annans aldrig få möjlighet att visa upp sin kapacitet.
Vi alla som har hingst blir ju färgade av dem iom att vi verkligen känne rhingsten, vi ser avkommor år efetr år, ser svagheter och styrka och lär oss hur man matchar dem bäst. Det är desutom lättast att ta sin egen hingst som exempel i ett forum som på Buke, så man inte "trampar någon på tårna", det är skillnad på att bara försöka marknadsföra sin hingst till varje pris elelr helt rätt och slätt lägga fram tips och råd där man visar att man vet om sin hästs både för och nackdelar. Tim har ju tex aldrig sagt att Askur skulle få kanonavkommor med vilket sto so helst etc etc.
Dina åsikter känns tyvärr väldigt okunniga.
Jaja, nu orkar jag inte lägga mig i mer, mitt huvud är alldeles för snurrigt!
Ella
som naturligtvis anser att hennes hingstar är finast, bästast och vackrast