Hingst till mitt sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nicademusa
  • Startdatum Startdatum
N

nicademusa

Hej,
jag ska betäcka mitt sto i år, hon är e, Malvernico xx ue, Marocco, 164 cm. Fölet har jag tänkt att behålla, och det jag vill ha är en trevlig ridhäst i både hopp o dressyr (jag tävlar inte, men tränar, och behöver därför inte någon supernivåhäst!). Viktigt för mig är tempramentet, min dam är mycket bestämd mot både människor och andra hästar, men väldigt känslig och positiv till arbete (när hon väl accepterat dig som ledare...). Hon kan också vara ganska nervig och tittig för saker runt omkring henne, men hoppar allt jag styr mot!
Skulle alltså vilja få något som är lite lungnare...
Kunnigt folk som sett henne säger att "hon är fin från manken och bakåt, men kunde vara bättre framtill". Har haft tankar på Empire VDL, Ronaldinho H, Niveau, Marwin, eller på dressyrsidan Donnerfly, är jag helt ute o cyklar? Eller har någon nåt förslag?

Sv: Hingst till mitt sto??

Ronaldinho skulle jag inte ta för att förbättra framdelen, faktiskt. Och Marwin är väl sänkt till C?

Niveau är kanske inte heller typförbättrare i första hand, likadant Donnerfly som faktiskt har negativt typ-blup t om.

Så av de du räknar upp låter kanske Empire som det bästa valet, men reservation för att jag inte vet hurdant temperament han lämnar.

Annars kunde kanske King Louie vara ett alternativ, om du vill få en hopphäst? Eller Ludwigs Champion eller Caressini L, gissar att ditt sto är ganska ädelt?

Beror lite på om du vill ha en hopp- eller dressyrhäst i första hand, eller mer allround. Av de tre hingstarna ovan är väl Ludwigs Champion den som är mest allround.

Sv: Hingst till mitt sto??

Tack för tipsen!
Jag gillar både Ludwigs Champion o King Louie! Vet du något om tempramenten på avkommor? Det lutar mest åt hoppsidan eftersom hennes exteriör är mer åt det hållet...

Liknande trådar

Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 809
Träning Jag har en valack f -08, e: Ronaldinho H, ue: Nebraska (uue: Gaspari)) som verkar bli lite mer av en utmaning att rida in, än vad jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 472
Senast: axel
·
Avel ha precis köpt en ny häst och min gubbe och jag ska betäcka henne nästa år .. men vet inte vilken hingst vi ska ta .... ha funderat...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 196
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka