hingst till Bernstein-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
J

Jenni73

Halloj,

Jag kommer eventuellt låna en kompis sto e:Bernstein ue Abe(något sådant, har inte sett papperna än, det lär vara en gammal flyinge hingst)

Stoet har fantastiska gångarter men är lite för tung i typen, så det skulle inte skada med en lite ädlare hingst. Vi skulle också gärna vilja ha in lite mer hopp anlag i fölet.

Någon som har förslag på vad för hingst som skulle kunna passa?

//Jenni

Sv: hingst till Bernstein-sto

Kan det vara Abbé som är morfar? Han fanns på Flyinge 1964-84.

Bourbon kanske.

Jag har en riktigt fin avkomma Bourbon - Bernstein, och hon har en helsyster som är ngt lättare i typen än min.
Båda har bra gångarter (läs bakbens aktivitet) med mycket hopp i sig. Trygga, orädda hästar.

Abbé är det helt säker då, fick bara stammen på stot muntligen

//Jenni

Då förstår jag att du vill ha något som lättar upp ;) Abbé själv såg ut som en mindre traktor :angel:

En fullblodshingst kanske? Come Fast xx och French Buffet xx har själva meriter i hoppning.

mimus skrev:
Bourbon kanske.

Jag har en riktigt fin avkomma Bourbon - Bernstein, och hon har en helsyster som är ngt lättare i typen än min.
Båda har bra gångarter (läs bakbens aktivitet) med mycket hopp i sig. Trygga, orädda hästar.
har tittat lite på bourbon, tycker han verkar trevlig, vad är det för stam på mamman förutom Bernstein ?

Görel skrev:
Då förstår jag att du vill ha något som lättar upp ;) Abbé själv såg ut som en mindre traktor :angel:

En fullblodshingst kanske? Come Fast xx och French Buffet xx har själva meriter i hoppning.

Nu när jag fick stavningen på abbé så hittade jag en bild på honom och ja det var ju en häst av traktors typ. Stoet som jag får låna är inte riktigt lika traktorslik men behöver fortfarande lättas upp lite. Nackdelen med fullblodshingstar är att jag har fruktansvärda fördommar mot fullblod :angel: Tycker att det verkar bli galna hästar som knappt går att ha i sociala sammanhang :crazy: Jag vill ha ett föl som har alla fyra fötterna på marken och huvut högt. Om det vill sig så att det kommer ut en gångartshäst som absolut inte vill hoppa så ska min syster ha den till körning.

//Jenni

mimus skrev:
Ja det stämmer.

Du har verkligen koll
:)

;)

Jag var förtjust i både Bolero och Fraichall på sin tid :) Hade gärna tagit mitt sto till Bolero om han varit kvar i landet.

Vad gäller Bourbon har jag inte sett någon avkomma till honom, men såg honom i dressyren på Strömsholm och tyckte att han travade som en symaskin :( Måste säga att jag blev besviken när jag hört så mycket gott om honom och verkligen sett fram mot att få se honom.

Helt ärligt så köpte jag mitt föl enbart på stostammen, men iom att Bourbon var pappan så är det klart man börjar kolla upp hingsten och jag är förtjust i honom men har inte sett honom live, kunde tyvärr inte åka till strömsholm, chansar nu på Ericsberg i stället.

En häst som fått 8 på traven torde inte ha en symaskinstrav, så vida det inte hänger ihop med spänningar/tävlingar.
Vet bara att de av mina bekanta som sett honom hemma vart imponerade, men har även bekanta som tävlat mot honom och sagt som du.

Jag funderar på att ta mig till Ericsberg i helgen och då får jag titta en gång till. Tyckte att han såg spänd och trippig ut i traven på Strömsholm.

Jag skulle gärna köpa din häst mamma :angel: ;)

Görel skrev:
Jag funderar på att ta mig till Ericsberg i helgen och då får jag titta en gång till. Tyckte att han såg spänd och trippig ut i traven på Strömsholm.

Jag skulle gärna köpa din häst mamma :angel: ;)

Jag med, har fått det erbjudandet i våras, men har ju redan 3 hästar.
(Ibland går tågen utan att man kan hoppa på)

Är inte särskillt insatt i hingstar och avel, men när jag kollat runt på internet och så har jag blivit väldigt förtjust i Cosmopolite S :)

Hej!

Eftersom ditt sto är efter Bernstein vill du väl betäcka med en dressyrhingst? Kanske Saigon skulle passa? Han är ädel och högställd och har visat sig vara en typförbättrare.
Mycket snygg hingst med utstrålning, jag såg honom på flyinge för ca: ett år sedan och blev förtjust i hans fantastiska galopp..

MVH Anna

Ang att Bourbon skulle trava som en symaskin är ju rena skämtet! Har sett honom många ggr... Har en avkomma (Bourbon-Bernstein)efter honom hemma som fick diplom(889) o det är ingen symaskin det inte! :)
Jag hade nog inte satt Bourbon på mitt Bernstein-sto om hon är så pass grov. Mitt sto är av den mer normala modellen så om du redan har ett grovt sto är min uppfattning att du kanske inte ska ta honom utan satsa på en hingst som har lite fullblod i sig... Dock ger han hästar som har bra bakbensaktivitet,högresta o även hoppar trevligt...

/Vimsan

Men han travade likväl som en symaskin när jag såg honom på Strömsholmstävlingarna!

Dessutom har han faktisk bara 5 på uppsutten trav i sitt första bruksprov och 6 i sitt andra, så han blir kanske spänd under ryttare eftersom han fick en 8 när han visades för hand.

LÁcteur på flyinge? vad tror ni om honom? Lär ju lämna ädla små föl. Och han är så snygg!!!

//Jenni

Vi har ett Bernstein sto. hög, inte så speciellt grov, men ändå inte tunn, lång, bra steg och hoppar hyffsat.
För två år sedan fick hon föl efter Elmshorn.
Fölet gick ända upp till riks, och blev även klass 1 som ett åring. Får se vad hon blir nu som två åring.
Två åringen är smäcker, blir nog ganska så hög. Har ordentligt med bakbens aktivitet och bra steg. Har löshoppats lite lätt

Detta året försäker vi få stoet dräktig med Sandakan. Då vi vill ha ren dressyr avkomma.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 948
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka