hingst till Bernstein-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
Sv: hingst till Bernstein-sto

Görel skrev:
Jag skulle gärna köpa din häst mamma :angel: ;)

Ja gör det Görel så kanske jag kan få låna henne om du inte vill betäcka något år :angel: :rofl: Hade gärna också haft den damen.... :D

Hälsningar Helen

LÁcteur är urtrevlig i temperamentet...ädel och har vettiga rörelser.Finge man önska sej nåt mer vore det att han kunde röra sej lite mer uppåt.Men det är en riktig gos och kelgris!

crazy skrev:
LÁcteur är urtrevlig i temperamentet...ädel och har vettiga rörelser.Finge man önska sej nåt mer vore det att han kunde röra sej lite mer uppåt.Men det är en riktig gos och kelgris!

Urtrevligt temperament?! :eek:
Varenda gång han visats vid hand har han med slickade öron med kosparkar försökt kicka den som sprungit bredvid! :crazy:

När jag har sett L'acteur har det inte varit några kosparkar i sikte, däremot har han vispat mycket med fram.

När jag såg honom ...så var även Shady här på Buke och hennes son Mathias på plats.Mathias stod och kramade om hans huvud...och LÁcteur bara stod där med sänkt huvud helt avslappnad.Det var på hingstvisningen på Öland för ett par år sen.

Bara för att man sett en hingst stå snällt vid ett tillfälle el. sett honom sparkat åt någon vid en visning så kan man inte göra ett utlåtande på hur han är i temperamentet. Man bör ha hållit på med hingsten el. varit i hans närhet flera gånger för att göra en bedömning av det (anser iallafall jag).
Negativt med lacteur tycker JAG är att han är lååångsträckt (icke att förväxlas med långlinjerad) och jag tycker att han skulle ha haft lite bättre hals och halsansättning (lite bättre resning).
Positivt tycker JAG är att han rör sig lätt, har fin galopp och har en interessant härstammning. Han har även visat sig ge en del fina föl.
Hur JAG tycker att hans temperament är tänker jag inte uttala mig om även fast jag sett hingsten vid MÅNGA tillfällen. Alla hingstar har positiva och negativa sidor.. :bump:

Ja det kan man väl tycka...men är det någonstans en hingst vaknar till liv så är det på ett helt för dem okänt ställe.

Som på denna hingstvisning...här hade de inte varit tidigare.Sedan att stå i box med öppet ovanför dörrarna med hingst bredvid och ett par hingstar precis framför i synfältet...ja då måste man vara väldigt lugn som hingst för att inte ens lyfta på ögonbrynet...speciellt med tanke på att de två framför stod och gruffade en del med varandra.

Jag har haft så mkt egna hingstar att jag tycker att jag ganska väl kan avläsa temperamentet på bara några minuter.

MEN då vi såg LÀcteur var han UNG och de kan få mer hingstkaraktär med åren.Jag har inte påstått att det är omöjligt att han idag skulle kunna lägga öronen eller veva med frambenen...bara att han var sån då.Dessutom kan hingstarna lägga öronen bara för att de visar ett tydligt kroppsspråk...det behöver nödvändigvis inte betyda agressivitet.

Folk är ibland lite väl ivriga att slänga skit på diverse hingstar...utan att ens förstå vad som är typiskt för en normal hingst att bete sej.Speciellt i den åldern när de fortfarande är i en fostringsfas.

Men men jag får väl åka och titta på nästa års visning och se hur mkt hans temperament skulle ha förändrat sej...och se hur verkligheten ligger till.

Jag undrar om Shady tog kort när Mathias kelar med LÀcteur...hm?

"lånar"

en fundering:
Å andra sidan så måste väl det temperament som hästen visade som yngre vara mer det "riktiga", och det arvbara i sådana här fall.

Om den senare blir hingstig eller svårare kan ju var mer miljöpåverkan än arvsmassa.

Ja man tycker ju det.

Att erbjuda en miljö för en hingst där de står box vid box och kanske är ganska många till antalet...är ju att komma så långt ifrån hästarnas egna natur som är möjligt.

I naturen hade den starka hingsten jagat iväg den svagare...här får de då dras med en psykisk påfrestning att leva sida vid sida med något som de själva anser är konkurrenter.

Jag kan bara gå så långt som att tänka på min ena hingst...snäll som ett lamm och kunde ledas till hagen av min flicka som då var 6 år gammal (trots ston i närheten).När han senare såldes och hamnade i samma stall som annan hingst blev han som förbytt.Den snälla hingsten var inte så snäll längre och började istället attackera sin omgivning.

Intressant att höra lite åsikter om L´Acteur. Har i år fått ett ädelt och högställt stoföl efter honom. Bra steg har den lilla också. Jag har bara sett honom "live" en gång på hingstvisningen i Kungsbacka förra våren. Det jag fastnade för var "magkänslan" och det jag såg när jag hälsade på honom i stallet. Bara positivt! Men som sagt - har bara sett honom en gång. Med tanke på att ännu inte fått så många avkommor tycker jag nog att han verkar förärva bra med tanke på flertalet avkommor med höga poäng vid fölvisningarna förra året. Får se hur det går för dom om några år.

Vill gärna höra mer om vad ni har för erfarenhet av L´Acteur -positiva och negativa. Ös på! :D

Jag är inte jag så förtjust i modellen av hingst, men som du sa så verkar han förärva sig bra vilket absolut är det viktigaste. Jag skulle nog inte välja honom till ett sto med lång rygg. Men han kan nog vara bra på de lite grövre stona med tanke på hans härstammning. Det skulle kanske vara kul att prova honom på ett hoppstammat sto och se vad man får? Min kompis har betäckt ett hoppstammat sto med honom. Fölungen är ju bara några veckor så det är svårt att se nu hur den kommer se ut när den blir äldre. Men just nu är den lätt och fin med ett oroligt vackert huvud.
En tjej som jobbat hos Susann Gielen och hanterat hingstarna där dagligen var väl inte direkt förtjust i Lacteur. Men det är bara EN persons åsikt. Alla tycker ju inte likadant. Men hon tyckte bäst om Richfield om jag uppfattat det hela rätt.
Jag tycker inte att man ska säga för mycket negativt om hingstar då det som vi sagt tidigare är viktigast hur de förärver sig. Det är ju inte alltid så att den snällaste och lugnaste hingsten ger de lugnaste och bästa avkommorna..
Jag tycker det ska bli spännande att se Lacteurs avkommor på treårstesten framöver! :rofl:

Jag gillar hästar med integritet, men självklart ska dom inte vara direkt "dumma". Vid tillfället i Kungsbacka var det en skötare inne hos "Lasse" som han tydligen kallas till vardags. Med tanke på hur den tjejen betedde sig när hon var inne och borstade honom etc. skulle jag inte heller visa någon respekt. Jag blev mest full i skratt över hur snällt men tydligt han visade vad han ansåg om henne. Har en valack som beter sig exakt likadant när han tycker att " du kan dra, och jag kommer ALDRIG göra vad du säger" (har haft en del skötare genom åren på honom, men dom blir sällan långvariga). Men även han är snäll nog att göra VISSA saker utan för den delen släppa på sin integritet. Klurig jäkel med andra ord. En glad skit som tänker ut mycket själv på gott och ont. Kanske är även L´Acteur en varg i fårakläder?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 948
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka