Hingst som slår

L

Lill Malin

Har en 4årig islandshingst hemma, han är supergo i alla lägen, kan bli lite hingstig om nån annan häst ropar på han, men annars lugn och trevlig i hantering.

Har haft honom i lite över 2 månader och allt har varit bra, men nu för inte så längesen har han börjat fula sig, i longering vänder han helt plötsligt baken mot mig och slår, händer ibland om jag ska skicka in han nånstans också som boxen eller hagen.

Och när jag vänder honom emot mig att han ska stå stilla rakställd mot mig med fokus på mig också så vänder han ofta sidan till mig, kollar bort och försöker även där att vända baken till.

Han försöker inte testa och han har inte ont nånstans, jag är heller inte rädd för honom och det är ingen annan heller som hanterat honom, iof är vi bara 2 st som hanterar honom men ändå.

Han är egentligen i grunden allmänt ouppfostrad och inte så mycket hanterad.
Har varit med om hästar som kan slå men aldrig på det här viset, inte utan någon egentlig anledning, att bara slå i ren trots...

Någon som varit med om det här problemet? Och hur tacklade ni det i så fall?

Behöver inte höra att jag ska gå till nån s k "NH" kunnig person för det finns det ändå inte här omkring och det här känns som ett egentligen simpelt problem att lösa, bara det att jag inte är fantasifull nog att hitta lösningen, så jag söker råd och tips och vill gärna höra era erfarenheter av detta typ av trotsbeetende.

Lill Malin

Sv: Hingst som slår

Vet inte om jag skrev det tydligt nog men det är alltså med bakbenen han slår.

Om du inte har repgrimma och ett långt REP så skaffa det, du snurrar repänden mot hästen när du vill att han ska framåt, hålla avstånd osv. Om han vänder upp baken så måste du vara snabb och gå upp på sidan och snurra mot baken så han flyttar ut den igen, när du ska vända honom dvs byta varv går du mot hans framdel, snurrar och visar med tydliga signaler framåt att han ska byta varv. Du måste lära dig att läsa honom så du kan förkomma honom.

När han lyssnar på dig och är lugn ska han visa det genom att ställa sig inåt med huvudet mot dig och det är dit du ska sträva efter i alla markträning i repgrimma. Och glöm inte att sluta när det går som bäst och framförallt korta pass på kanske en kvart, mer ska man inte jobba med dem.

Det han gör just nu är precis att testa ledarskapet. Ska du behålla honom som hingst?

Jag tycker att det låter som att han tycker att du ger honom "fel" signaler. Att han vänder sig bort och inte vill stirra på dig rakt framifrån är ett tydligt tecken. Att stå face-to-face är dominant och störigt, dessutom är min erfarenhet att islänningar är känsligare för felaktiga/omedvetna dominanta kroppssignaler, särskilt från marken. Att han dessutom är 4 år och hingst gör honom bara ännu känsligare.

Du får säga vad du vill, men på ett eller annat sätt behöver du hjälp med att få ordning på ditt kroppsspråk skulle jag tro. Har du långt till Kälarne, Jämtland? Där vet jag att det finns erfaren hjälp att få, annars vet de kanske någon närmare dig.

Var försiktig är du snäll, islänningar är explosiva och "easily offended" särskilt unga hingstar. Oavsett behöver du hjälp av någon hingstvan, man kan inte bara "tuffsa till" en 4-åring unghingst och tro att han kommer bli ett litet lamm... Man måste veta vad man gör, och eftersom du frågar här gissar jag att du inte är hingstvan?

longering vänder han helt plötsligt baken mot mig och slår,

Det är då som man omeddelbart kastar nåt hårt i baken ( grus/ småsten/en träbit/grimskaftet, nycklar- vad som helst som man har i fickan eller finns på marken och vad som finns till hands och som inte kan skada om de hamnar på hans bakdel- avsikten är att skrämmas lite) på han eller smäller till med longerpisken, och vrålar VAD FAN GÖR DU! Och sedan jagar man honom runt ett par varv. Med efterföljande väl tajmat beröm när han viker sig och accepterar att jag är ledarhäst.

Kan väl notera att vi har vuxna hingstar (men den ena har vi haft sedan han var 2 år) och det är ytterst sällan de får för sig nåt sånt här. Men vi har gjort som ovan när det hänt.

Senast ändrad:

Om hästen sparkar mot dig så testar den dig och din rang.
Alt så har den ont, eller så blir den rädd/trängd och försöker försvara sig men på din beskrivning så låter det inte så.
Den kan också leka med dig men eftersom du arbetar den och inte uppmuntrar till lek så tar jag bort det med.

Ju tidigare du utgår ifrån att hästen testar ditt ledarskap ( i detta specifika fall), ju snabbare kommer du få resultat.
Det gör inte dig till en sämre hästmänniska, eller dålig på hästar. Det gör hästen till en häst.

Personligen kan jag just nu inte komma på någon annan anledning för en häst att sparka, än smärta, rädsla eller att testa människan. (eller lek)
Hästar är inte per naturen ute efter att sparka runt med sina ben utan anledning. Det kan vi nog vara överens om.

Att hålla på och leka med NH-övningar själv, utan utbildning och dessutom med en häst är farligt.
Mycket farligt när man dessutom har en hingst som kan bli arg på ett sätt som varken ston eller valacker normalt brukar bli.
En välhanterad hingst är mycket trevlig och jag har själv 2 stycken sådana.
En felhanterad, ouppfostrad hingst eller en hingst som blir utsatt för felaktiv NH kan bli mycket arg och gå till hänsynslös attack där den inte lyssnar på dig och ditt försvar, om man har otur.
Det är inget man tror om sin ludna lilla parvel men det finns inom alla hingstar, hur snälla de än är vanligvis. Blir de felaktivt provocerade så reagerar de.
Med det sagt så menar jag inte att man inte kan hålla på med NH på en hingst, det kan man visst det. Men man ska veta vad man gör!

Så att försöka dig på NH utan att ha en tränare skulle jag inte rekommendera.
Oavsett hur duktig du är på hästar i övrigt.
Det är så många små signaler som man måste kunna läsa av och utan en tränare som hjälper dig i början kommer du ha mkt svårt.

Det är alltså inte dig det är "fel" på utan hästar som har ett språk med mycket små signaler som ska tolkas, allt på en gång. Och som sagt extra viktigt iom att han är hingst.

Om du är intresserad av NH så tycker jag du ska kika in på om du hittar någon utbildad och duktig tränare i ditt område igen.
Är du Inte intresserad av NH, eller inte intresserad av att få hjälp av en tränare så ska du lägga Alla NH övningar på hyllan tills dess du vill ha hjälp. (Som sagt, en ouppfostrad hingst som en ovan försöker sig på med NH kan bli mkt farligt).

NNHA har haft en superbra tränarlista men av någon anledning kan jag inte längre hitta deras hemsida?

Det är då som man omeddelbart kastar nåt hårt i baken ( grus/ småsten/en träbit/grimskaftet, nycklar- vad som helst som man har i fickan eller finns på marken och vad som finns till hands och som inte kan skada om de hamnar på hans bakdel- avsikten är att skrämmas lite) på han eller smäller till med longerpisken, och vrålar VAD FAN GÖR DU! Och sedan jagar man honom runt ett par varv. Med efterföljande väl tajmat beröm när han viker sig och accepterar att jag är ledarhäst..

Agreed:laugh:

NH behöver man inte tvunget syssla med, jag brukar köra med "vanligt folkvett" och det har funkat utmärkt för mig med hästarna jag har pysslat med.

långpisken hade jag dock passat mig lite för att använda, den ska inte vara ett hot utan ett drivmedel. detta bara för att jag har sett hästar bli rädda för pisken och blivit helt galna eller börjat kicka mot pisken när man rider. Men annars håller jag med helt, ett grimskaft eller rep funkar också. Va snabbare än hästen och säg till innan han slår. jag brukar vråla "VAD FAN PYSSLAR DU MED?!" =P men det funkar nog med "VAD FAN GÖR DU?!" också ;)

Senast ändrad av en moderator:

långpisken hade jag dock passat mig lite för att använda, den ska inte vara ett hot utan ett drivmedel.

Självklart men om det händer NÄR man longerar så tar det litet för lång tid att först lägga ner pisken på marken och SEN leta efter nåt att kasta,.

I en sån här situation är tajmningen A och O.

Repressalien ska komma en halv mikrosekund efter hästens måttade spark.

Agreed:laugh:

NH behöver man inte tvunget syssla med, jag brukar köra med "vanligt folkvett" och det har funkat utmärkt för mig med hästarna jag har pysslat med.

långpisken hade jag dock passat mig lite för att använda, den ska inte vara ett hot utan ett drivmedel. detta bara för att jag har sett hästar bli rädda för pisken och blivit helt galna eller börjat kicka mot pisken när man rider. Men annars håller jag med helt, ett grimskaft eller rep funkar också. Va snabbare än hästen och säg till innan han slår. jag brukar vråla "VAD FAN PYSSLAR DU MED?!" =P men det funkar nog med "VAD FAN GÖR DU?!" också ;)

Fast NH för mig ÄR just att liksom en ranghög häst, sätta ner foten när en av "mina flockmedlemmar" mopsar sig. En häst gör det med tänderna eller en bakhov, jag gör det med det jag har i händerna för tillfället.. Hästarna jag hanterar brukar snabbt bli duktiga på att skilja på när pisken "bara är ett drivmedel" och när de har gjort något som gör att pisken får huggtänder:)

Självklart men om det händer NÄR man longerar så tar det litet för lång tid att först lägga ner pisken på marken och SEN leta efter nåt att kasta,.

I en sån här situation är tajmningen A och O.

Repressalien ska komma en halv mikrosekund efter hästens måttade spark.

klart, har man inget annat till hands just då så får man ju ta det. Men har man en sådan häst så ta med något annat ut. Typ grimskaft har jag använt nån gång :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 718
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 008
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar