hingst som inte ger fuxar

Venus_in_Furs

Trådstartare
Vad finns det för hingstar i Sverige som inte kan ge fuxar överhuvudtaget? Vet att Kjarni var en sån, men han betäcker väl inte längre?:( snart har vi ju bara fuxar hemma i stallet:D

Sv: hingst som inte ger fuxar

Förmodar att du menar Kjarni frá Kalfsstödum, han betäcker inte längre pga eksem..
Tråkigt nog.

Svíþjóð skrev:
Förmodar att du menar Kjarni frá Kalfsstödum, han betäcker inte längre pga eksem..
Tråkigt nog.

Ack jo - han betäcker visst trots eksem, eller hur man nu ska uttrycka det då enligt ägarnas skepticism till hans klåda och symptom - dock inte i sverige men däremot i vårt grannland i söder - Danmark (Bakkeholm). Där gäller inte samma regler som i SIF.
Ella kan säkert hoppa in om hon anser att det behövs och förklara om inte texten på kjarnis sida räcker som förklaring hur detta kan komma sig:
http://www.malou.se/ny/kjarni.html

Ella?

Jag menade natuligtvis Sverige(fast jag inte skrev det :p), tack för ifyllnaden :)

ycket riktigt att hyreygur fra smärslid inte kan ge "röda" avkommor eftersom han har två svarta gener.

Ella är en av Kjarnis "familjemedlemmar" och är då och då aktiv som användare här på forumet.

jo, honom har jag tittat på, men jag tror han är lite för mycket häst för mina små tjockis-ston.

Draumur, vet ni något om hans anlag? och Teitur och Taktur

Flipi från Österåker och Gyrdir frá Arbakka har inga röda anlag.

Jag har för mig att Gorm från Källås, Oskasteinn frá Oddholi (ej säker på stavning) och den silversvarta hingsten som brukar stå hos Thilde på Hökebo (totalt hjärnsläpp på hans namn just nu) har två svarta anlag. I alla fall har de enligt hemsidorna ännu inte gett någon röd avkomma.

Jag har en rödblack e.Draumur så han kan ge rött!
Dom andra vet jag inte.

Eila skrev:
Jag har för mig att Gorm från Källås, Oskasteinn frá Oddholi (ej säker på stavning) och den silversvarta hingsten som brukar stå hos Thilde på Hökebo (totalt hjärnsläpp på hans namn just nu) har två svarta anlag. I alla fall har de enligt hemsidorna ännu inte gett någon röd avkomma.

Det är Gaukur han heter ja och ja han har dubbla svarta anlag, mig veterligt den enda godkända silversvarta hingsten i Sverige som har det. Men det kan hända att Oskasteinn också har det. Vet inte. Gaukur (Kallas till vardags för Gurkan!) ägs av Anna Jeppson i Vankiva utanför Hässleholm men kommer även i år att stå en period hos Thilde. Jag kommer att betäcka med honom hemma hos Anna.

Senast ändrad av en moderator:

Hej Anette men om inte jag missminner mig så pratade Anna om att det fötts en fux efter Gaukur här i Sverige är inte helt säker . Men vet att det var lite tvivel om färgen,
Vera

Sagafrahaeli skrev:
Oskasteinn, världens högst bedömda vindótthingstar, lämnar inte fuxar :D

Nu är det dags att ta bort denna reklamslogan, Oskasteinn har inte världens högstabedömning längre....
Redan i våras så fick Glymur frá Innri-Skeljabrekku en bedömning på totalt 8.33, Glymur är f ö en son till Gaukur som finns i sverige.

Då ändrar de förmodligen reklamen till "Oskasteinn, en av världens högst bedömda vindotthingstar";)

Jag tycker ofta att hingstannonserna är fåniga. ALLA hingstar är liksom bäst på något. Är de inte Sveriges högst bedömda femåring så var de Sveriges högst bedömda femåring för sju år sen eller så har de Sveriges högsta töltpoäng eller Sveriges bästa exteriörpoäng.

Inget av det är ju lögn men det går ändå inflation i "Sveriges bästa". Typ bästa poäng för hals-manke-bog bland sexårshingstar bedömda på våren, wow liksom;)

En färgnovis undrar stillsamt, med risk för att blir helt bombarderad: Spelar det ingen roll vad mamman har för anlag? Och spelar färgen någon roll egentligen? Vi älskar väl våra hästar - även om de råkar vara fuxar...

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12