Hingst som ger stabila avkommor?

smedsussie

Trådstartare
Har just fått hem min nya häst, ett sto med intressant stam, hon är e: Atli frá Sydra-Skördugili. Hon är lite smäcker i typen och tyvärr så tycker jag att islandsaveln går mot smäckra högbenta hästar av sporttyp, hästar som är stora på höjden i stället för bredden.

Jag är mer ute efter en häst som är lite mer robust, som står stadigt på jorden. Vilka hingstar kan man då titta efter för att få lite "volym" på avkomman?

Sv: Hingst som ger stabila avkommor?

Blaer från Stenholmen har lämnat många grova avkommor, även många höga, men framförallt tycker jag han nedärver starkt den där robusta modellen.
Sen är han speciell och många av hans avkommor är temperamentsfulla/envisa/stolta/speciella.

Du kan ju börja med att välja ett sto som inte är av den smäckrare typen?

Eller avstå att avla och köpa dig en rejälare häst.
risken är ju att du får en avkomma som liknar stoet och då bidrar du ju till utvecklingen av de mer smäckra hästarna.

Jag skulle önska att vi kunde se en kategorisering av de olika typerna, där de högbents sporthästarna inte ställs mot de lågställda, lite grövre "äldre modellen"-varianterna. Islandshästen har och har haft stor variation. Det vore fint att se att detta kunde bevaras. men så länge det bara är en viss typ som får guldmedalj och människa gärna vill ha det så blir det ju som det blir.

Senast ändrad:

Eksem kan man ju klara sej utan...

Ingen annan som har förslag på hingst?
Hrannar von Svada-Kol-Kir har ju i alla fall ett härligt temperament. Har aldrig träffat en så lugn hingst någon gång.:love:

Nu är ju inte mitt sto den jättesmäckra typen och definitivt inte högbent. Men hon är ändå lite åt det smäckra hållet.

Hrannar ger mestadels SMÅ avkommor. Finns finns det undantag men jag har tränat säkerligen 10 st i dagsläget. Små och ganska nätta i kroppen.

min hrannarbebis är den bästa häst ja nånsin träffat :love:
han är typ 137-138 hög. nätt i kroppen.

aklassad i femgång och tokbra i huvudet. näej jag bara älskar min Kvist!!!

8497_402310996548700_887544908_n_52c983a3ddf2b321ec6bc307.jpg

603685_10152824577530322_1193681973_n_52c983bdddf2b3241b1fc2c5.jpg

Du kan ju börja med att välja ett sto som inte är av den smäckrare typen?

Eller avstå att avla och köpa dig en rejälare häst.
risken är ju att du får en avkomma som liknar stoet och då bidrar du ju till utvecklingen av de mer smäckra hästarna.

Jag skulle önska att vi kunde se en kategorisering av de olika typerna, där de högbents sporthästarna inte ställs mot de lågställda, lite grövre "äldre modellen"-varianterna. Islandshästen har och har haft stor variation. Det vore fint att se att detta kunde bevaras. men så länge det bara är en viss typ som får guldmedalj och människa gärna vill ha det så blir det ju som det blir.

Kunde inte ha skrivit de bättre själv.
Det är bara sportmodellerna som vinner, har man ett fint sto av grövre tyg av den äldre modellen av islandshäst är det lika bra att stanna hemma för du kommer iaf sist!:(

Borde bli som nordsvenskarna har, bruks och trav typ grov och äderltypad=)

Har själv en som är av äldre typ och hon är riktigt fin i sin modell men mot en sporttypad på 149 cm hög låååång högt uppsatt hals med LÅÅÅÅÅÅNGA ben och superädel kropp ser hon ju bara fet, liten och klumpig ut!

Kunde inte ha skrivit de bättre själv.
Det är bara sportmodellerna som vinner, har man ett fint sto av grövre tyg av den äldre modellen av islandshäst är det lika bra att stanna hemma för du kommer iaf sist!:(

Borde bli som nordsvenskarna har, bruks och trav typ grov och äderltypad=)

Har själv en som är av äldre typ och hon är riktigt fin i sin modell men mot en sporttypad på 149 cm hög låååång högt uppsatt hals med LÅÅÅÅÅÅNGA ben och superädel kropp ser hon ju bara fet, liten och klumpig ut!

Det är ju inte så att en "sportmodell" vinner bara för att den ser ädlare ut. :) Jag hade en väldigt "sportig" modell för några år sedan, under våren såg han ut som en hingst som var redo för visning i kroppen trots att jag öste på med mat. Han vann inga tävlingar; för att han hade för lite kapacitet helt enkelt. Hade det varit en "sportmodells-tävling" hade han nog dock tagit pris ;)

Fast på tävling är det inte alls så?!
Det finns lite mindre, grövre islandshästar som vinner över en stor, smäcker.
Har levande bevis i stallet.
Exteriören har inte med hästens resultat på tävlingsbanan att göra

håller med. Har två stycken här hemma. En liten småknubbig, rätt kortbent - och en låååååånbent, enormt vacker sak.
Den lilla kortbentingen är bra mycket finare än den långbente! Så de hänger inte alls ihop :)

Fast på tävling är det inte alls så?!
Det finns lite mindre, grövre islandshästar som vinner över en stor, smäcker.
Har levande bevis i stallet.
Exteriören har inte med hästens resultat på tävlingsbanan att göra

Jaaaa, håller fullständigt med.

Men i tävlingssammanhang så vinner den med
bäst prestation, oavsett exteriör? En korrekt exteriör underlättar ju en hel del men på tävling tycker jag i 9 fall av 10 att bäst häst vinner. Inte flådigast. Om det inte är gaedingakeppni förståss :angel:

det jag menade var ffa. bedömningarna. där vet vi ju alla vad som premieras.
Det är synd att bara hästar av en viss modell lovordas och guldbelönas. Sen är det ju ingen fara eftersom folk gillar att ta ett föl på just sitt sto.
Men det är synd.
Och jag skulle gärna se en kategorisering av de olika "typerna". ställer man 50 connnemaror på rad så nog skönjer man en viss likhet, liksom hos araber, fjordingar (!!!) fullblod etc. Islandshästar kommer ju i en sån oerhörd bredd.

Hingstar som jag sett lämna rejäla avkommor är tex Svadilfari från Knutshyttan. Kompis har en Ypsilpn avkomma som är högbent och har "snygg" exteriör men är av den grövre modellen. Gustur f. Stylkisholmi men är ha verksam eller ens i livet fortfarande?
åh vad heter den där skäcken efter hrafnfaxi f. v. Geldingsholti som blev bäst fär nåt år sen?! Brunskäck urläcker med bläs? han är ju rätt rejäl och har dessutom en mycket rejält byggd mamma (Yhr) .... åh jag kommer inte ihåg vad kusen heter ...

Hrimnir från ödmården - finns han kvar? de är iofs. lågställda...
Hyreygur från smärslid är ju själv ingen vinthund, dock osäker på vad han lämnat ...

Bjartur fra Egilsstadbae (stavas?) har jag sett rejäla avkommor efter. hans son Strokkur (visst heter han så? isabellskäck) är ingen vinthund i mina ögon (Not till mig själv: inte bara vinthundar släpps igenom :D )

Gustur och Bjartur är döda. Strákur heter Bjartursonen.

Tråkigt att Bjartur är borta. Men han har ju en fin kronprins i Strákur! (tack!)

Haleggur från Hyndevad heter han, skäcken!

(ursäkta rörigheten, jag är inte frisk)

Har ingen aning om vad han lämnat, men Illingur frá Tóftum är ju inte en så spetig ponny. :)

Jag har inte sett honom live men han är väl inte så vinthund?
Sen har ju han bakom sig Hrafnfaxi som ju i mitt tycke äe
lite rejälare men framförallt en stor och rejäl mor.
Så det finns nog där tror jag.
men som sagt jag har inte sett honom live- bara mor och far. ;)

(bara därför får jag nu en skum känning av att det INTE är hrafnfaxi somr
pappa! :-o ber som sagt var om ursäkt för rörighet: jag är sjuk.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Avel Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 973
Senast: Ramona
·
L
Islandshäst Ska kanske betäcka mitt sto i sommar. Jag håller på att välja mellan två hingstar som inte bor allt för långt borta. Den ena är...
Svar
11
· Visningar
1 926
Senast: loveisis
·
Avel Hej! Nu vill jag skriva så här direkt så det inte blir fel. För GIVETVIS beror det på stoet oxå lika mkt och hanteringen av avkomman så...
2
Svar
24
· Visningar
4 149
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar